Net als in Nederland, scoren in België de hard-discounters goed met hun verse groenten en fruit. Ze doen bijna een kwart van alle verkopen.
Ook dit jaar onderzocht marktonderzoeksbureau GfK Panel Services de groenten- en fruitaankopen van Belgische consumenten. 5000 gezinnen werden middels een enquete ondervraagd over hun aankopen aan groenten en fruit. RetailDetail bericht over de resultaten.
Belgen kochten gemiddeld vijftig kilo vers fruit, veertig kilo verse groenten en nog eens dertig kilo verwerkte groenten en fruit. Bijna de helft van alle verse groenten en fruit wordt in supermarkten gekocht (47,5 procent). De groei zit vooral bij de Aldi's en Lidl's in België; zij hebben een marktaandeel van inmiddels 22 procent. Ook bij de buurtsupermarkt is in trek voor verse vitamienen. De markt en de speciaalzaak zagen hun marktaandelen de afgelopen jaren daarentegen halveren (in 2012 nog respectievelijk 6,1 en 4,2 procent).
Belgische consumenten laten in hun aankoopgedrag een verschuiving zien naar nieuwere producten. De traditionele kropsla legt het af tegen ijsbergslag en andere speciale slasoorten. De losse tomaat wordt voorbijgelopen door tros-, kers- en pruimtomaten, die ook nog eens duurder zijn dan de traditionele tomaat. De verklaring zou te zoeken zijn in een "verhoogde aandacht voor gezondheid, de veranderende leef- en eetgewoonten en in de kookhype in de media".
Welke groenten eten de Belgen het meest? In 2012 waren dat wortelen met 6,3 kg per persoon. Daarop volgden 6,1 kg tomaten en, 4,5 kg uien. De top 5 werd afgerond door witloof en sla. Het Nederlandse lijstje over 2011: tomaten, ui, komkommer, wortel, bloemkool.
Aan fruit eten Belgen vooral appelen (9,8 kg pp) en sinaasappelen (8,7 kg), verder staan in de top-5 bananen, mandarijntjes en peren. Het Nederlandse fruitlijstje kent dezelfde volgorde, maar wij eten wel wat meer kilo's weg: aan appels in 2011 20 kilo, aan sinaasappels 17 en aan peren happen we nog bijna 7 kilo weg.
De Nederlandse weegschaal stopte in 2011 bij 73,4 kilo verse groenten en 85,5 kilo vers fruit per persoon. Net als in België halen wij al deze vitamienen steeds vaker bij de Lidl en andere discounters. Daar zijn ze goed en goedkoop, zoals onderzoek nu al een aantal malen uitwees.
Fotocredits: Boqueria, uitsnede, Discretos
Dit artikel afdrukken
Belgen kochten gemiddeld vijftig kilo vers fruit, veertig kilo verse groenten en nog eens dertig kilo verwerkte groenten en fruit. Bijna de helft van alle verse groenten en fruit wordt in supermarkten gekocht (47,5 procent). De groei zit vooral bij de Aldi's en Lidl's in België; zij hebben een marktaandeel van inmiddels 22 procent. Ook bij de buurtsupermarkt is in trek voor verse vitamienen. De markt en de speciaalzaak zagen hun marktaandelen de afgelopen jaren daarentegen halveren (in 2012 nog respectievelijk 6,1 en 4,2 procent).
Belgische consumenten laten in hun aankoopgedrag een verschuiving zien naar nieuwere producten. De traditionele kropsla legt het af tegen ijsbergslag en andere speciale slasoorten. De losse tomaat wordt voorbijgelopen door tros-, kers- en pruimtomaten, die ook nog eens duurder zijn dan de traditionele tomaat. De verklaring zou te zoeken zijn in een "verhoogde aandacht voor gezondheid, de veranderende leef- en eetgewoonten en in de kookhype in de media".
Welke groenten eten de Belgen het meest? In 2012 waren dat wortelen met 6,3 kg per persoon. Daarop volgden 6,1 kg tomaten en, 4,5 kg uien. De top 5 werd afgerond door witloof en sla. Het Nederlandse lijstje over 2011: tomaten, ui, komkommer, wortel, bloemkool.
Aan fruit eten Belgen vooral appelen (9,8 kg pp) en sinaasappelen (8,7 kg), verder staan in de top-5 bananen, mandarijntjes en peren. Het Nederlandse fruitlijstje kent dezelfde volgorde, maar wij eten wel wat meer kilo's weg: aan appels in 2011 20 kilo, aan sinaasappels 17 en aan peren happen we nog bijna 7 kilo weg.
De Nederlandse weegschaal stopte in 2011 bij 73,4 kilo verse groenten en 85,5 kilo vers fruit per persoon. Net als in België halen wij al deze vitamienen steeds vaker bij de Lidl en andere discounters. Daar zijn ze goed en goedkoop, zoals onderzoek nu al een aantal malen uitwees.
Fotocredits: Boqueria, uitsnede, Discretos
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Jammer dat de consument toch vaak nog de prijs het belangrijkste vindt (alhoewel dit natuurlijk wel valt te begrijpen). Hoe sterker de focus van de consument op de laagste prijs, hoe meer problemen in de keten: iedere ketenpartij zal dan immers proberen te sturen op zo laag mogelijk kosten en daarmee uiteindelijk ook de primaire producent. Dit is een perverse prikkel die afbreuk kan doen aan de gewenste verduurzaming. Gelukkig groeit de groep consumenten die 'bewuster' met hun eten bezig zijn ook en daarmee ook de groep boeren die daarop in proberen te spelen. Wij proberen dit zelf ook te doen (zie aardappelboer.nl).
Mogelijk, Maurice. In NL wordt veel meer gewassen en gesneden groente verkocht. Hier is dat nog redelijk marginaal. Van een bot prei of een zak ajuin is het verlies uiteraard veel groter.
Even het vergelijk in consumptie tussen Nederlanders en Belgen:
Vorig jaar kocht de gemiddelde Belg ruim 90 kg verse groenten en fruit (50 kg vers fruit en ruim 40 kg verse groenten) en 31 kg verwerkte groenten en fruit.
De Nederlandse weegschaal stopte in 2011 bij 73,4 kilo verse groenten en 85,5 kilo vers fruit per persoon.
Zou je dit niet terug moeten zien in de gezondheid statistieken? Of maken we hier een grote rekenfout en is er een groot verschil tussen koop en consumptie?
Ik zou de verschuiving van latuw naar ijsberg en van "bonk"-tomaat naar tros/kers eerder zien in het feit dat de eersten smakeloos zijn geworden.
Dat wortel op 1 komt is eigenaardig, ik had daar ajuin verwacht. Ik merk ook een achteruitgang in de diversiteit van groente en fruit op de markt in het algemeen.
De opkomst van Lidl zorgt ook voor een veranderend beeld. Aldi besteedde vroeger zeer weinig aandacht aan groente en fruit. Zelfs voor een origineel als Colruyt zijn verse groenten en fruit de zwakke plek.
Ik vraag mij af of er rekening gehouden is met het vrij grote informele circuit voor groente? Bijzonder veel mensen verbouwen zelf groenten