Vorig jaar maakte Easyjet-oprichter Stelios Haji-Ioannou bekend dat hij de strijd met Lidl en Aldi aan wil gaan. De eerste testwinkel van zijn nieuwe budget-supermarkt 'easyFoodstore' staat nu op het punt van openen, schrijft De Levensmiddelenkrant.

Maximale kostenreductie
Kenmerken van de easyFoodstore zijn een no nonsense, oranje, inrichting met stellingen én het ontbreken van contact betalen. Het motto van de budgetsuper is helder: 'No expensive brands, just honestly priced'. Om dat te bereiken heeft Haij een bedrijfsmodel ontwikkeld gebaseerd op maximale kostenreductie. Zo hanteert het bedrijf een eenvoudig bevoorradingssysteem dat leveranciers rechtstreeks aan de winkel laat leveren.

Nog goedkoper dan Aldi en Lidl
EasyFoodstore richt zich met name op 'mensen met een uitkering of een laag betaalde baan'. De winkel gaat een beperkt assortiment met merkloze producten voeren, met een aantal versproducten zoals brood, melk en fruit. De gemiddelde prijs van een product zal rond de 50 pence uitkomen. Daarmee komt easyFoodstore nog onder het prijspeil van discounters Aldi en Lidl uit. Volgens Haji is zijn initiatief mede ingegeven door de snelle toename van het aantal mensen dat in Groot-Brittannië een beroep moet doen op de voedselbanken.

Goedkoper en veiliger
Vanuit consumentenorganisaties komt kritiek op de keuze om contant geld uit de winkels te weren. Dat zou klantonvriendelijk zijn. Volgens Haji is het echter zowel goedkoper als veel veiliger. Gezien de doelgroep en de beoogde lokaties (veelal in achterstandswijken) is dat geen loze overweging. De opening van de eerste easyFoodstores (na de pilotperiode) is voorzien voor de zomer van 2015.

Fotocredits: easy.com
Dit artikel afdrukken