De Nederlandse rundveehouderij veranderen. Dat is de ambitie van Ado Bloemendal van Pure Graze. Dat lukt hem want zijn vlees is inmiddels te krijgen bij een aantal winkels van BONI.
Door koeien jaarrond in de wei te laten lopen en ze voornamelijk gras te laten eten, boekt Pure Graze grote winsten in soja-import, CO2-belasting en het gebruik van antibiotica. Daarnaast zijn de koeien gezonder en levert het concept betere marges voor de boer.
In het Overijsselse Den Ham pruttelt het runderstoofvlees gemoedelijk in de pan. De geur geeft het huis van de Bloemendals een jaren vijftig aroma. Maar schijn bedriegt: deze ondernemer is helemaal van deze eeuw. Hij weet precies waar hij naartoe wil. “Wat wij doen is niet net als opa. Het is slimmer dan opa”, meent Bloemendal. “We zijn de volgende stap na biologisch en bieden een alternatief aan de hele Nederlandse melkveehouderij.”
Na zijn agrarische opleiding en een langjarig avontuur met een melkveebedrijf in Denemarken, zette Bloemendal in 2001 weer voet op Nederlandse bodem. Vol met ideeën om het nu eens allemaal anders te gaan doen. Zijn aanvankelijk opgezette adviesbureau had als doel om voor melkveehouders de kostprijs te verminderen, door de weidegang te maximaliseren. Natuurlijk werken, noemt Bloemendal dat. Hieruit ontstond zijn huidige concept. “De natuur is zo geschapen dat koeien grazen. Wij mensen hebben daar vervolgens van alles tussen gezet (krachtvoer, kunstmest, red.), dat wij weer weghalen. Pure Graze koeien geven gemiddeld twee maanden per jaar geen melk, toch blijft de bruto output gelijk. Doordat de efficiëntie verbetert, stijgt de bruto opbrengst en daalt de CO2 uitstoot tot 35-50%. Wij verlagen de kostprijs, er wordt minder met voer gesleept en de verhouding tussen omega 3 en 6 verbetert waardoor de melk gezonder is.”
Het geheim van Pure Graze zit in het zogenaamde ‘saladebuffet’ dat de koeien krijgen: een speciaal grasmengsel samengesteld uit kruiden, vlinderbloemigen en grassen die ook nog eens goed zijn voor het bodemleven en de vitaliteit van de bodem. Ingekuild gras, wat veel Nederlandse koeien eten, is veel minder eiwitrijk. “Je bent tenslotte wat je eet”, meent de ondernemer. Een nare ziekte leerde hem negen jaar geleden deze wijze lessen, die hij vervolgens graag met agrarisch Nederland deelt. Toch valt nog niet iedereen voor zijn concept. “De intrinsieke waarde van voeding is niet iets wat in boerenkringen leeft. Wat wij doen is voor sommigen te nieuw. Het is 180 graden anders. Gevestigde melkverwerkers hebben geen belang bij nog weer een melkstroom, die willen hun investeringen in merken eruit hebben. Ik wil graag met grotere partijen samenwerken, maar niet tegen elke prijs. Als het niet vanuit het hart komt, dan hoeft het voor mij niet.”
Voorlopig beperkt Pure Graze zich dus tot de huidige 50 melk- en vleesveehouders in allerlei regio’s in Nederland. En werd Ado zijn eigen groothandel en marketeer. Hij vermarkt vlees en melk van deze koeien via de website, persberichten en verkoopt via horeca en retail. Met een eigen logo en een herkenbaar verhaal. Deze houtje-touwtje aanpak is tot dusver best succesvol: de verkoop steeg in rap tempo van één naar acht koeien per week. Toch blijft promotie voor de kleine ondernemer een struikelblok. “Ik heb er te weinig tijd voor. Bovendien is het duur.” Gelukkig raakte supermarkt Boni in Oost Nederland enthousiast en ligt Pure Graze vlees daar sinds kort in de schappen. En hopelijk binnenkort de melk. Het feit dat het melkschap twee maanden per jaar leeg blijft, was voor hen juist een extra pluspunt: het bewijst dat het hier om een natuurlijk product gaat. Het vlees van de 20 Pure Graze experimenteer-varkens zal eveneens via Boni zijn weg naar de consument vinden.
Sandra van Kampen start deze zomer in rustig tempo een serie portretten van ondernemers die zij NieuwVers vindt. NieuwVers staat voor onverkloot eten maar het hoeft niet uit oma's tijd te zijn. De modernste, verbeterende en verduurzamende technieken worden toegejuicht door NieuwVers als ze de voedingswaarde van plantaardige en dierlijke oorsprong van de producten zo goed mogelijk voor mensen beschikbaar maken en de milieudruk verminderen door dat slim en innovatief te doen. NieuwVers staat ook voor de 9 principes van de Food Revolution. Dit najaar zetten we deze rubriek wekelijks voort in een nieuw katern op Foodlog.
Vraag aan het publiek: in hoeverre vindt u de manier waarop de koeien van Pure Graze eten NieuwVers en vindt u het voorlopen of juist achterlopen op bijvoorbeeld biologisch volgens EKO of de duurzame zuivel van FrieslandCampina of de duurzaamheid van CONO, de makers van de Beemsterkaas?
Dit artikel afdrukken
In het Overijsselse Den Ham pruttelt het runderstoofvlees gemoedelijk in de pan. De geur geeft het huis van de Bloemendals een jaren vijftig aroma. Maar schijn bedriegt: deze ondernemer is helemaal van deze eeuw. Hij weet precies waar hij naartoe wil. “Wat wij doen is niet net als opa. Het is slimmer dan opa”, meent Bloemendal. “We zijn de volgende stap na biologisch en bieden een alternatief aan de hele Nederlandse melkveehouderij.”
Na zijn agrarische opleiding en een langjarig avontuur met een melkveebedrijf in Denemarken, zette Bloemendal in 2001 weer voet op Nederlandse bodem. Vol met ideeën om het nu eens allemaal anders te gaan doen. Zijn aanvankelijk opgezette adviesbureau had als doel om voor melkveehouders de kostprijs te verminderen, door de weidegang te maximaliseren. Natuurlijk werken, noemt Bloemendal dat. Hieruit ontstond zijn huidige concept. “De natuur is zo geschapen dat koeien grazen. Wij mensen hebben daar vervolgens van alles tussen gezet (krachtvoer, kunstmest, red.), dat wij weer weghalen. Pure Graze koeien geven gemiddeld twee maanden per jaar geen melk, toch blijft de bruto output gelijk. Doordat de efficiëntie verbetert, stijgt de bruto opbrengst en daalt de CO2 uitstoot tot 35-50%. Wij verlagen de kostprijs, er wordt minder met voer gesleept en de verhouding tussen omega 3 en 6 verbetert waardoor de melk gezonder is.”
Het geheim van Pure Graze zit in het zogenaamde ‘saladebuffet’ dat de koeien krijgen: een speciaal grasmengsel samengesteld uit kruiden, vlinderbloemigen en grassen die ook nog eens goed zijn voor het bodemleven en de vitaliteit van de bodem. Ingekuild gras, wat veel Nederlandse koeien eten, is veel minder eiwitrijk. “Je bent tenslotte wat je eet”, meent de ondernemer. Een nare ziekte leerde hem negen jaar geleden deze wijze lessen, die hij vervolgens graag met agrarisch Nederland deelt. Toch valt nog niet iedereen voor zijn concept. “De intrinsieke waarde van voeding is niet iets wat in boerenkringen leeft. Wat wij doen is voor sommigen te nieuw. Het is 180 graden anders. Gevestigde melkverwerkers hebben geen belang bij nog weer een melkstroom, die willen hun investeringen in merken eruit hebben. Ik wil graag met grotere partijen samenwerken, maar niet tegen elke prijs. Als het niet vanuit het hart komt, dan hoeft het voor mij niet.”
Voorlopig beperkt Pure Graze zich dus tot de huidige 50 melk- en vleesveehouders in allerlei regio’s in Nederland. En werd Ado zijn eigen groothandel en marketeer. Hij vermarkt vlees en melk van deze koeien via de website, persberichten en verkoopt via horeca en retail. Met een eigen logo en een herkenbaar verhaal. Deze houtje-touwtje aanpak is tot dusver best succesvol: de verkoop steeg in rap tempo van één naar acht koeien per week. Toch blijft promotie voor de kleine ondernemer een struikelblok. “Ik heb er te weinig tijd voor. Bovendien is het duur.” Gelukkig raakte supermarkt Boni in Oost Nederland enthousiast en ligt Pure Graze vlees daar sinds kort in de schappen. En hopelijk binnenkort de melk. Het feit dat het melkschap twee maanden per jaar leeg blijft, was voor hen juist een extra pluspunt: het bewijst dat het hier om een natuurlijk product gaat. Het vlees van de 20 Pure Graze experimenteer-varkens zal eveneens via Boni zijn weg naar de consument vinden.
Sandra van Kampen start deze zomer in rustig tempo een serie portretten van ondernemers die zij NieuwVers vindt. NieuwVers staat voor onverkloot eten maar het hoeft niet uit oma's tijd te zijn. De modernste, verbeterende en verduurzamende technieken worden toegejuicht door NieuwVers als ze de voedingswaarde van plantaardige en dierlijke oorsprong van de producten zo goed mogelijk voor mensen beschikbaar maken en de milieudruk verminderen door dat slim en innovatief te doen. NieuwVers staat ook voor de 9 principes van de Food Revolution. Dit najaar zetten we deze rubriek wekelijks voort in een nieuw katern op Foodlog.
Vraag aan het publiek: in hoeverre vindt u de manier waarop de koeien van Pure Graze eten NieuwVers en vindt u het voorlopen of juist achterlopen op bijvoorbeeld biologisch volgens EKO of de duurzame zuivel van FrieslandCampina of de duurzaamheid van CONO, de makers van de Beemsterkaas?
Pure Graze from Maria Kolossa on Vimeo.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Sandra, je bent welkom om eens bij ons te kijken. Alle foodrevolution actiepunten (behalve dat van durfkapitaal) in de praktijk zicht- en eetbaar op ons bedrijf.
Ik ben wel benieuwd hoeveel mensen zouden weten dat koeien géén gras eten. PureGraze (waarom in het Engels?) wordt absoluut een succes als het grasgevoed (of moet ik zeggen saladebuffetgevoed?) als een bewijs wordt aangevoerd voor bestaande koopmotieven van consumenten.
PS: hoezo staan die koeien in het filmpje binnen op stro?
Niels, dat stro zorgt ervoor dat de mest zich er in vermengd en een absorberende laag voor vocht. Doe je dat niet dan zit de mest tot achter de oren.
Verder, laat opa dit niet lezen. Leuk alternatief voor de korte termijn. Je hebt nl steeds meer oppervlakte nodig om verder te gaan. Opa wist dat en kocht kunstmest en krachtvoer.
(deze reactie was eerder geplaatst in Oud-Hollands rundvlees bij C1000)
Dick, te veel mensen in mijn vak, die beter moeten weten, maken handig gebruik van het idee dat bijna iedereen denkt dat we een groen* land zijn. Met volop ruimte voor runderen. En dat je die runderen 'het hele jaar' kan houden op die groene weiden. Puntsgewijs noem ik de voornaamste redenen waarom het niet mogelijk is.
1. je hebt minimaal 7000 m2 weide per dier nodig onder ideale omstandigheden, omstandigheden die wij hier op de 51ste breedtegraad niet hebben. wij zitten maar liefst 19 graden af van het punt waar de zon 'ophoudt'.
2. je hebt betaalbare weide nodig. vanaf ongeveer 10.000 euro per hectare is het niet meer lonend. nederlandse weide doet ongeveer 30-40 mille per hectare.
3. als je een rund te weinig voer geeft in de winter, dan neemt en/of de melkproductie af en/of de vleesproductie.
4. het kost te veel arbeid om 12 maanden weidegang te organiseren. nb: weidegang is een rekbaar begrip, als je 1x per jaar in de wei staat, ben je een 'weiderund'. grasgevoerd is ook rekbaar: 1x gras eten en je ben een grasrund.
5. hooi (een van gras afgeleid product met onderscheidende kenmerken) en kuilgras (idem) hebben relatief minder eiwit dan vers gras. daarom wordt er in de 'grootschalige en/of professionele' veeteelt in nederland, ook eiwitrijk voer (buiten de grasmaanden april tot september) gegeven. om reden dat de prijzen (door feed, food en fuel) van de diervoeder ingrediënten elk jaar stijgen, is het nu interessant geworden om naar andere eiwitbronnen te zoeken die goedkoper zijn. maar het is een utopie dat die goedkope eiwitbronnen net zoveel eiwit geven als de dure eiwitbronnen. dat geldt ook voor de andere ingrediënten van diervoeder.
*over groen gesproken: welk land is 2 x groener 'per dier' dan NL ?
en welk land is 4x groener per dier dan NL ?
Je legt de vinger op de "zere/groene/duurzame" plek Jack. Ben benieuwd naar de reacties....