Terwijl in de Tweede Kamer 116 stemmen van de 150 werden uitgebracht vóór het verbod op rituele slacht, stemde de Eerste Kamer het wetsvoorstel weg.
PvdA, D66, GroenLinks en SP toonden zich kritisch. PvdD-fractievoorzitter Marianne Thieme, initiatiefnemer van de wet, reageerde meermalen verrast en kon zich niet staande houden tegen de argumenten tegen het voorgestelde verbod:
- het welzijn van dieren is gebaat bij het verbeteren van reguliere slacht en niet bij het verbieden van zorgvuldige rituele slacht
- het wetsvoorstel is gebaseerd op een vermenging van grondrechten
- het wetsvoorstel druist in tegen de vrijheid van godsdienst
- door amendementen in de Tweede Kamer is een technisch rammelend wetsvoorstel tot stand gekomen
De PvdA pleitte voor een nieuwe denkrichting: 'Eisen aan de opleiding van slachters, aan veevervoer aan slachthuizen en toezicht.'
Het wetsvoorstel komt volgende week dinsdag in stemming. Te oordelen naar de reacties van de senatoren is vast te stellen dat het wetsvoorstel niet zal worden aangenomen.
Dit artikel afdrukken
- het welzijn van dieren is gebaat bij het verbeteren van reguliere slacht en niet bij het verbieden van zorgvuldige rituele slacht
- het wetsvoorstel is gebaseerd op een vermenging van grondrechten
- het wetsvoorstel druist in tegen de vrijheid van godsdienst
- door amendementen in de Tweede Kamer is een technisch rammelend wetsvoorstel tot stand gekomen
De PvdA pleitte voor een nieuwe denkrichting: 'Eisen aan de opleiding van slachters, aan veevervoer aan slachthuizen en toezicht.'
Het wetsvoorstel komt volgende week dinsdag in stemming. Te oordelen naar de reacties van de senatoren is vast te stellen dat het wetsvoorstel niet zal worden aangenomen.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Ik was afgelopen week bij een traditionele huisslacht in Spanje (een matanza). Het is heel heftig en vast ook een a twee minuten pijnlijk voor het dier. En als het verdoofd kan is het veel prettiger. Maar in de context van de traditie (of het religieuze ritueel) vind ik het acceptabel. Bij de matanza komen buren, familie en vrienden bij elkaar om de slacht te vieren. Er wordt na afloop van de slacht en de verwerking gegeten, gedronken en gezongen. De klinische discussie over een minuut pijn komt een beetje onzinnig over na deze ervaring. Het was namelijk geweldig. Zo hoor je dankbaar te zijn voor het dier dat vlees levert voor een heel jaar. Een anoniem stukje vlees kopen en dan je vinger wijzen naar kosher/halal slachten. Nee het gaat er bij mij net meer in. Goed dat de 1e kamer dit inziet.
Er komt een documentaire waarover jullie nog gaan horen.
In februari/maart gaan hier filmpjes online over de toekomst van de varkenshouderij in Nederland. We filmden daarvoor een slacht bij een bijzondere slachter die de dieren niet vanaf de wagen het slachthuis injaagt, maar ze eerste twee dagen tot rust laat komen. De slachter is een bijzonder mens. Hij houdt van dieren. Wat we filmden grenst aan het ongelofelijke: de dieren geven er niets om, omdat ze dood niet kennen en geen angst hebben omdat ze die van elkaar niet bemerken.
Deze slachter doodt de dieren in bijzijn van de anderen. De crew die de aanwezig was, met de slachters sprak en filmde was er danig van onder de indruk. Ik niet minder.
Het hele voorstel is domme 'symptoombestrijding'. De religies zijn de 'ziekte' en het ritueel slachten een bijbehorend kenmerk. Laat je de islam toe, dan sta je hoofddoekjes en ritueel slachten toe. Dat zijn dingen die je niet kunt scheiden/niet moet willen scheiden. (begrijp me goed, ik gebruik het woord ziekte als metafoor. Het verbieden van ritueel slachten is net zo dom als paracetamol slikken en niet nadenken of die hoofdpijn ook door een gezondere levenstijl te ontlopen is)
Voddentax en andere populaire uitspraken hebben niets met logica te maken. Je kunt er niets tegen doen zolang die religie bestaat(en gezien we godsdienstvrijheid hebben, kun je niet anders doen dan het ritueel slachten toelaten, punt).
Gaat de religie opeens kappen met hoofddoekjes en ritueel slachten, worden ze liberaal. Als er iets weinig logica bevat, is het wel liberaal religieus zijn.
Dick, je zegt het goed. Mijn ervaring in Spanje was precies zo. De eigenaar en de helpers hielden ook van de dieren. En het tweede varken was heel relaxed in de nabijheid toen het eerste varken geslacht werd. Ik ben heel benieuwd naar jullie filmpjes.
Mijn reactie is emotioneel gekleurd.
Zo ook #1 van Henk Venner. Dat het dier 1 a 2 minuten pijn lijdt, is voor hem acceptabel, gezien de dankbaarheid voor het vlees, waar gezin(nen) een jaar van kunnen leven. Die dankbaarheid is natuurlijk mooi.
Ik blijf daar officieel vanaf, maar heb persoonlijk mijn twijfels.
Persoonlijk wens ik sowieso niet Halal te eten (kosher ben ik nog niet over uit).
Ik ben bang dat dat toch nu een beetje algemeen wordt (is?) in supermarkt-vlees. Ik neem de beslissing van de 1e Kamer niet in dank af.
Het zorgen dat we vis en aanverwant op ons bordje krijgen, vindt trouwens nog bruter plaats.