In de Twijnstraat, de oudste winkelstraat van Utrecht, viert Kazerij Stalenhoef deze week het eerste lustrum. Een mooie gelegenheid voor de Utrechters die de winkel nog niet kennen om even langs te gaan. Ook voor mensen uit de rest van het land is er in de Twijnstraat genoeg te beleven.
Eigenaresse Pascha Stalenhoef is het bruisende hart van deze eigentijdse kaasspeciaalzaak. Vaste klanten krijgen een persoonlijke begroeting, nieuwe klanten worden met hartverwarmend enthousiasme ingewijd en ondertussen is er altijd tijd voor een praatje over nieuwe ontdekkingen of actuele ontwikkelingen in kaas- en smaakland. Want Pascha is zeer geïnteresseerd in alles wat er op en rond het 'kaasplankje' speelt en is voortdurend op zoek naar nieuwe lekkernijen voor haar klanten. Want daar gaat het natuurlijk om. Ook vaste kaasklanten moeten steeds weer verrast worden. Pascha verruimt je kaashorizon.
Kazerij Stalenhoef is een modern ingerichte oude en je-het-water-in-de-mond-doen-lopende winkel. Naast Pascha staat regelmatig vader Ton in de winkel. Hij is zelf gepokt en gemazeld in het kaasvak en leerde Pascha de fijne kneepjes ervan. De andere medewerkers doen er nauwelijks voor onder. Je kunt rustig zelf rondkijken, er is veel te proeven, en zoals gezegd is deskundig advies ook altijd voorradig. De Kazerij levert daarnaast kaasplankjes aan diverse restaurants in de directe omgeving.
Vijf jaar blijkt lang en kort tegelijk: vanuit het niets heeft de Kazerij zich ontwikkeld tot een niet meer weg te denken vaste waarde van 'speciaalstraat' Twijnstraat. Niet te missen!
Dit artikel afdrukken
Kazerij Stalenhoef is een modern ingerichte oude en je-het-water-in-de-mond-doen-lopende winkel. Naast Pascha staat regelmatig vader Ton in de winkel. Hij is zelf gepokt en gemazeld in het kaasvak en leerde Pascha de fijne kneepjes ervan. De andere medewerkers doen er nauwelijks voor onder. Je kunt rustig zelf rondkijken, er is veel te proeven, en zoals gezegd is deskundig advies ook altijd voorradig. De Kazerij levert daarnaast kaasplankjes aan diverse restaurants in de directe omgeving.
Vijf jaar blijkt lang en kort tegelijk: vanuit het niets heeft de Kazerij zich ontwikkeld tot een niet meer weg te denken vaste waarde van 'speciaalstraat' Twijnstraat. Niet te missen!
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Een woord trof mij. Wat maakt deze kaaswinkel "eigentijds"?
Op hun site lijkt de gevel eerder "ouderwets", de typo en de kaassortering ook (het woord wordt gebruikt). Zelfs de naam "kazerij" verwijst naar een verleden.
De associatie kaas/wijn is ook niet echt modern (er is al witte!) en als enige bereiding wordt de bijzonder oubollige fondue besproken.
Hoe zou een eigentijdse kaaswinkel er moeten uitzien?
Als regelmatige bezoeker van de Twijnstraat herken ik het geschetste beeld totaal niet. Er liggen fijne producten in de winkel maar vwb diepergaand advies over herkomst, bereidingsmethode en waarmee te combineren schieten ze mijns inziens tekort. Bovendien is er een redelijk passieve houding, je moet echt vragen of ze je willen helpen... Het drijft mij richting de kaas lectuur thuis en zoek dan zelf waar ik naar op zoek ben. Daar leer ik misschien wel weer meer van ;-)
@Nick: eigentijds in de inrichting en materialen: zwarte tegels, grijze wanden en schappen, zink en hout, en in de bewuste combi met 'vintage' elementen als typografie, 'nostalgische' als de naam en 'historische' als de gevel en de straat zelf.
@Bas: zoals ik in het stuk schrijf, je mag rustig zelf rondneuzen zonder dat je meteen belaagd wordt. Sommige mensen vinden dat fijn. Maar in echt advies, of bevrediging van (wederzijdse) nieuwsgierigheid, ben ik nog nooit teleurgesteld!
Ik ken de winkel niet, ik heb enkel een indruk op basis van tekst artikel, inhoud website en reactie Nick en Bas. Nick geeft goede opmerkingen als kritische waarnemer en Bas legt de vinger op de wond als consument. Op Nick's vraag 'Hoe maak je een kaaswinkel eigentijds' slaat Cécile met haar reactie de kaasbol helemaal mis. Gaat eigentijds dan over inrichting en materialen?
Het concept van de kaaswinkel is dringend aan vernieuwing toe.
Kaas is terroir, histoire en savoir(-faire). Iedere kaas heeft een verhaal, te combineren met andere verhalen. Achter iedere kaas zit een gezicht en een adres. Kaas is een levend product, toon/hou het ook levend. Doe iets met die 'be-leving'.
Productkennis (zeker rond buitenlandse kazen), achtergrondkennis, basiskennis rond kaasmaken … het is bij vele kazerijen jammer genoeg afwezig.
Ik weet wat ik zeg, ik heb er ruim twintig jaar mee te maken gehad. Een product rechtstreeks verkopen om de keten kort en kwaliteitsvol te houden aan bijv. 10 euro/kg en de winkelier die het dan verkoopt aan 'minimaal' 20 euro/kg. Een marge om de zwarte tegels en het zink te betalen, het personeel te betalen dat in het beste geval het PLU-nummer van je product van buiten kent. Of moest die marge dienen om het zogenaamd verlies te dekken op niet lang houdbare, (nog) levende producten? Vergeet het, ik heb vaak genoeg eigen spullen uit de kaastoog willen gooien, omdat die voor mij als kaasmaker niet meer voor verkoop in aanmerking kwamen.
Zelfstudie of opleiding is wat ik de would-be eigentijdse kaaswinkelier ten stelligste aanraad. Kennis en onderscheidend vemogen zijn de 2 dragers voor de overlevingskansen van de tradtionele kaaszaak. Niet klagen over AH, gewoon met vakmanschap en vakkennis het verschil maken.
Giedo, ik ken de winkel wel. Eigentijds en slim ingericht. Het geld niet over de balk gesmeten. Een ruim assortiment. Niet duur. Je kunt er zelf doorheen en kiezen. Bij vragen kun je die stellen en komt er antwoord. De eigenaar zoekt altijd naar nieuwe spullen. Mij kennen ze en ze worden me aanbevolen. Misschien ligt daar dus nog een commerciële kans als ik Bas hoor.
Een uitstekende kaaswinkel en een aanwinst voor zo'n straat. Er tegenover zit slager Van Vuuren die ook streeft naar onderscheid (uitstekende paardenworst!) en daar in de komende tijd snel aan door gaat werken. Hj wil niet zomaar 'vlees', maar 'vlees' dat ergens vandaan komt.
De groentenwinkel in de straat is helaas ter ziele. Misscien was het wel niet jammer. Hij is al jaren weg omdat de groentenjuweliers niet tegen AH op konden omdat ze niet bijzonder genoeg waren. Er zit nu een viswinkel in van Fishes. Da's best veel poeha, een eigentijdse winkel maar weinig verstand van vis en bovendien alleen delen. Ik ga liever naar de markt.
Dan een geweldige aanwinst. De Pers, een typische Oosterse verssuper. Bert's bierhuis. Daar kun je ook gewoon zoeken wat je wilt en krijg je antwoord als je het vraagt. Inrichting niet eigentijds, bediening ook niet. Ouderwets goed zou ik zeggen. Bedoel jij dat met 'eigentijds'?
Ze hebben er een kaas uit IJsselstein, gerold in rozemarijn. Een Hollandse terroirinnovatie van de bovenste plank met een kruid uit het buitenland. Niet zo'n vies sterk ding, maar heel subtiel. Van een kleine zelfkazende kazer die heel goed weet hoe hij aan zijn kaas moet verdienen. Die man ken ik ook. Ik kan zijn Romero van harte aanbevelen.
De Twijnstraat: da's een straat waar Utrecht trots op mag zijn. Er zou nog wat meer ouderwets goed en eigentijds in alle categorieën bij mogen komen. Het is een prachtig eetwinkelecosysteem.
Bij Stalenhoef vind je een assortiment harde Oost-Franse kazen (Beaufort, Comté etc.) dat je niet makkelijk bij een eigentijdse winkel vindt. Ik ben dol op die kazen. Mogen die van jou wel in Utrecht komen?