Supermarktketen Jumbo gaat een langjarige strategische samenwerking aan met flitsbezorger Gorillas. Nog dit kwartaal zullen klanten in de 11 Nederlandse en 2 Belgische steden waar Gorillas actief is, hun boodschappen via de app en website van Jumbo binnen 10 minuten thuis laten bezorgen.
Over de financiële kant van de samenwerking doet Jumbo geen mededelingen. Wel zegt Ton van Veen, financieel bestuurder van Jumbo, dat de Brabantse supermarktketen ook andere vormen van samenwerking onderzoekt, zoals het combineren van supermarkten en 'dark stores', de magazijnen van waaruit Gorillas zijn fietskoeriers bevoorraadt of het nemen van een aandelenbelang "in de Nederlandse en Belgische entiteit van Gorillas, of de Europese tak."
Met de samenwerking kiest Jumbo de vlucht naar voren. Uit vandaag gepubliceerde jaarcijfers blijkt dat Jumbo Groep vorig jaar de consumentenomzet met 2% zag groeien naar €9,9 miljard. De online-activiteiten groeiden met 30% tot een omzet van circa €650 miljoen. Maar het gaat Jumbo niet snel genoeg. Om in de explosief groeiende bezorgbehoefte onder het publiek te voorzien opende Jumbo afgelopen jaar maar liefst 10 nieuwe bezorghubs en komend jaar staan er nog 4 op de planning (waarmee het totaal aantal regionale bezorghubs dan op 20 gaat uitkomen). Voor de Brabantse keten is thuisbezorgen van online bestelde boodschappen een kostenpost, die door de stijgende grondstof-, transport- en energiekosten alleen maar verder door het plafond stijgt.
Jumbo probeert terughoudend te zijn met prijsverhogingen om zijn positie ten opzichte van concurrenten niet te verslechteren, Maar het is "een illusie te denken dat de klant daar niets van gaat merken," aldus Van Veen.
De opkomst van de flitsbezorgers met hun diepe zakken (durfkapitaal) lijkt een uitkomst te bieden. Volgens Van Veen verschuift de markt sowieso van supermarkten naar e-commerce - online bestellen en een paar dagen later laten thuisbezorgen, en razendsnel verder "naar q-commerce die binnen tien minuten bezorgt. Als de klant verandert, dan kun je twee dingen doen: er niet aan meedoen, doorgaans niet de beste methode, of de samenwerking aangaan." Q-commerce staat voor quick commerce: snel bestellingen regelen.
In ons land zijn inmiddels flitsbezorgers Gorillas, Getir, Zapp en Flink actief. In plaats van zelf een eigen snelle bezorgdienst, met de bijbehorende infrastructuur en riders, op te bouwen kiest Jumbo dus voor Gorillas, de snelstgroeiende start-up van Europa. Jumbo levert straks verschillende A-merk-, Jumbo Huismerk-, biologische en exclusieve La Place producten bij de Gorillas-dark stores af en de Gorillaskoeriers gaat de door de klant bestelde artikelen bezorgen.
In de Volkskrant noemt lector stadslogistiek en Foodlogcolumnist Walther Ploos van Amstel de Jumbo-samenwerking "een slimme zet. If you can't beat them, join them." Dat laatste gebeurt al in meerdere landen in Europa. Zo ging Gorillas al samenwerkingen aan met de Britse supermarktketen Tesco (Groot-Brittannië) en Casino Group (Frankrijk). De Franse supermarktgroep Carrefour stapte in de flitsbezorger Cajoo. Maaltijdbezorger Just Eat Takeaway lonkt actief naar supermarktpartners.
Dit artikel afdrukken
Met de samenwerking kiest Jumbo de vlucht naar voren. Uit vandaag gepubliceerde jaarcijfers blijkt dat Jumbo Groep vorig jaar de consumentenomzet met 2% zag groeien naar €9,9 miljard. De online-activiteiten groeiden met 30% tot een omzet van circa €650 miljoen. Maar het gaat Jumbo niet snel genoeg. Om in de explosief groeiende bezorgbehoefte onder het publiek te voorzien opende Jumbo afgelopen jaar maar liefst 10 nieuwe bezorghubs en komend jaar staan er nog 4 op de planning (waarmee het totaal aantal regionale bezorghubs dan op 20 gaat uitkomen). Voor de Brabantse keten is thuisbezorgen van online bestelde boodschappen een kostenpost, die door de stijgende grondstof-, transport- en energiekosten alleen maar verder door het plafond stijgt.
Jumbo probeert terughoudend te zijn met prijsverhogingen om zijn positie ten opzichte van concurrenten niet te verslechteren, Maar het is "een illusie te denken dat de klant daar niets van gaat merken," aldus Van Veen.
De opkomst van de flitsbezorgers met hun diepe zakken (durfkapitaal) lijkt een uitkomst te bieden. Volgens Van Veen verschuift de markt sowieso van supermarkten naar e-commerce - online bestellen en een paar dagen later laten thuisbezorgen, en razendsnel verder "naar q-commerce die binnen tien minuten bezorgt. Als de klant verandert, dan kun je twee dingen doen: er niet aan meedoen, doorgaans niet de beste methode, of de samenwerking aangaan." Q-commerce staat voor quick commerce: snel bestellingen regelen.
In ons land zijn inmiddels flitsbezorgers Gorillas, Getir, Zapp en Flink actief. In plaats van zelf een eigen snelle bezorgdienst, met de bijbehorende infrastructuur en riders, op te bouwen kiest Jumbo dus voor Gorillas, de snelstgroeiende start-up van Europa. Jumbo levert straks verschillende A-merk-, Jumbo Huismerk-, biologische en exclusieve La Place producten bij de Gorillas-dark stores af en de Gorillaskoeriers gaat de door de klant bestelde artikelen bezorgen.
In de Volkskrant noemt lector stadslogistiek en Foodlogcolumnist Walther Ploos van Amstel de Jumbo-samenwerking "een slimme zet. If you can't beat them, join them." Dat laatste gebeurt al in meerdere landen in Europa. Zo ging Gorillas al samenwerkingen aan met de Britse supermarktketen Tesco (Groot-Brittannië) en Casino Group (Frankrijk). De Franse supermarktgroep Carrefour stapte in de flitsbezorger Cajoo. Maaltijdbezorger Just Eat Takeaway lonkt actief naar supermarktpartners.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Deze ontwikkeling leidt onherroepelijk tot verdere consolidatie. De meeste macht verschuift van de gemiddelde winkelier naar het grootwinkelbedrijf. Maak ook Bigdata wint. En dus de bank en de overheid in hun datahonger.
Allemaal onttrekking van macht aan de burger en de kleine zelfstandige waar de overheid zich actief tegen teweer zou moeten stellen.
Ja mag vinden dat het allemaal de schuld is van de klant. Ik vind dat de aanbodzijde en de overheid ook een rol hebben.