Uber stapt in flitsbezorging. Het van oorsprong Amerikaanse taxiplatform-annex-maaltijdbezorger (Uber Eats) gaat in samenwerking met de Franse supermarktketen Carrefour in Parijs binnen 15 minuten de boodschappen bezorgen.

Vanaf donderdag kunnen klanten op de Uber Eats-website ook boodschappenservice Carrefour Sprint aanklikken. Er sjeest vervolgens geen koerier naar de Carrefourwinkel, maar naar een van de 9 'dark stores' van Carrefours partner Cajoo in Parijs. Vandaar staan de boodschappen in een kwartier op de stoep.

Ubers belangstelling voor de flitsbezorging laat zien hoe groot de reuring is in de Europese flitsbezorgersmarkt, die het licht zag tijdens de coronapandemie en ruimhartig door investeerders omarmd is. Startups als het Turkse Getir haalde in juni nog $550 miljoen op bij investeerders en wordt inmiddels gewaardeerd op $7,5 miljard, het Duitse Gorillas harkte $1 miljard binnen. Carrefour sloot begin dit jaar een partnerschap met Cajoo om zijn eigen flitsbezorging een boost te geven en nam ook een minderheidsaandeel in de startup. Elders in Europa roeren zich ook maaltijdbezorgers als Deliveroo, die een partnerschap afsloot met de Britse supermarkt Morrisons.

Uber zelf had danig te lijden van diezelfde pandemie, omdat de vraag naar taxiritten instortte. De verschuiving naar het bezorgen van maaltijden en boodschappen moet dat (deels) compenseren. In de VS sloot Uber daarvoor een partnerschap met GoPuff. "Alleen al in Europa hebben we de afgelopen anderhalf jaar een 'triple-digit' groei gezien in de vraag naar boodschappenbezorging," zegt Eve Henrikson, regional general manager Uber Delivery EMEA, op CNBC News.

In Parijs krijgt de Uber-Carrefour-Cajou-combinatie concurrentie van Getir, Gorillas, het Britse Zapp en het Russische Yandex. Uber verwacht Carrefour Sprint al de komende weken uit te rollen naar Lyon, Bordeaux en Toulouse.
  • Deel
Druk af