Frisdrank- en snackfabrikant PepsiCo stoot zijn sapdivisie af. Het bedrijf wil focussen op 'gezondere en caloriearme producten', schrijft RetailDetail.
Dat betekent dat onder meer het fruitsapmerk Tropicana en smoothiemerk Naked in handen komen van een nieuwe joint-venture, waarin het Franse PAI Partners voor $2,8 miljard een aandeel van 61% neemt. PAI Partners is een grote investeerder in de voedingsindustrie en retail.
Voor PepsiCo, dat zowel dranken als snacks produceert, is de verse vruchtensappen-tak een blok aan het been. Door de complexe (en duurdere) logistiek ligt de winstgevendheid onder de andere producten van de groep. Bovendien vlakt de omzetgroei van sappen al jarenlang af doordat consumenten fruitsappen vanwege hun suikergehalte niet meer zo gezond vinden.
PAI Partners ziet juist volop mogelijkheden in het verse sappensegment. Tijdens de coronapandemie nam de vraag naar vers sap toe. De koelschappen in de supermarkten maar ook bij afhaaltentjes puilen uit van de sapjes, aldus FranceInfo.
De verslogistiek is PAI Partners niet vreemd. Zo is de investeerder sinds eind vorig jaar ook meerderheidsaandeelhouder in de Franse versmarktketen Grand Frais. PAI Partners ziet mogelijkheden om meer waarde dan Pepsi uit de verse sappen te halen in combinatie met zijn andere investeringen. In handen van PAI zal Tropicana ook via andere kanalen worden aangeboden, zoals kleinere retailformules en out-of-home.
Dat betekent dat onder meer het fruitsapmerk Tropicana en smoothiemerk Naked in handen komen van een nieuwe joint-venture, waarin het Franse PAI Partners voor $2,8 miljard een aandeel van 61% neemt. PAI Partners is een grote investeerder in de voedingsindustrie en retail.
Voor PepsiCo, dat zowel dranken als snacks produceert, is de verse vruchtensappen-tak een blok aan het been. Door de complexe (en duurdere) logistiek ligt de winstgevendheid onder de andere producten van de groep. Bovendien vlakt de omzetgroei van sappen al jarenlang af doordat consumenten fruitsappen vanwege hun suikergehalte niet meer zo gezond vinden.
PAI Partners ziet juist volop mogelijkheden in het verse sappensegment. Tijdens de coronapandemie nam de vraag naar vers sap toe. De koelschappen in de supermarkten maar ook bij afhaaltentjes puilen uit van de sapjes, aldus FranceInfo.
De verslogistiek is PAI Partners niet vreemd. Zo is de investeerder sinds eind vorig jaar ook meerderheidsaandeelhouder in de Franse versmarktketen Grand Frais. PAI Partners ziet mogelijkheden om meer waarde dan Pepsi uit de verse sappen te halen in combinatie met zijn andere investeringen. In handen van PAI zal Tropicana ook via andere kanalen worden aangeboden, zoals kleinere retailformules en out-of-home.
Tja, volgens mij is er iets anders aan de hand. NFC wint van FC. En Vers wint van FC. Nieuwe technologie speelt de disruptive rol in het segment.
Voor de lezers: het verschil tussen sap uit concentraat (FC) en niet uit concentraat (NFC)
Nieuwe technologie maakt vervolgens vers geperst sap langer houdbaar. Dat bedoelt Wouter, denk ik.
Dat zal zeker meespelen. Maar ik denk dat ze ook niet zo enorm goed zijn in merken maken. Daarbij als ze zich willen focussen op 'gezondere en caloriearme producten' hebben ze nog wel wat te doen.
Wouter, lost dat het suiker probleem op?
Neen.
Maar vruchtensap vers (zeker als blend met groentesap) past prima in een gezond voedingspatroon. Net als een beetje fruit dagelijks. En FC is vooral 'geel-suiker-water', en bij vers-sap zit gelukkig nog wel wat meer gezonds.
Dat van die merken is niet mijn vakgebied. Maar ik zie wel dat vrijwel alle multinationals vooral merken kopen, en niet meer zelf creëren (of extreem uitbouwen). Zeker in Food. Maar ik weet niks daar vanaf, dus kan het helemaal verkeerd hebben.