Na een succesvolle pilot breidt SPAR zijn kant-en-­klaar maaltijdservice voor ouderen uit. Het initiatief ‘Eet smakelijk!’ werd in april door 11 SPAR-vestigingen uitgeprobeerd. Winkeliers en klanten beoordeelden de pilot erg positief en daarom wordt de service nu naar 30 winkels uitgebreid. In januari wordt de maaltijdservice landelijk uitgerold, meldt EVMI.

Assortiment
De maaltijdservice richt zich met name op ouderen die zelf niet willen of kunnen koken, maar wel een warme maaltijd waarderen. Klanten kunnen kiezen uit een breed en regelmatig wisselend assortiment van verse kant-en-klaar maaltijden. De besteller maakt een keus uit de beschikbare voor-, hoofd- en nagerechten, en kiest zo nodig voor zoutarme, gemalen of lactosevrije menu's.

De maaltijden worden op ambachtelijke wijze door ervaren koks bereid conform de richtlijnen van het Voedingscentrum, meldt _SPAR.

Maatschappelijke bijdrage
SPAR zet zich nadrukkelijk in om met haar aanbod en diensten de zelfredzaamheid van buurtbewoners te ondersteunen. Daarvoor tekende de supermarktketen in oktober 2013 een intentieovereenkomst met het Ministerie van Binnenlandse Zaken. Een ander initiatief in deze richting is de 'bank in de buurtwinkel'-samenwerking die SPAR met RegioBank is aangegaan, om de leefbaarheid in krimpgebieden op peil te houden door lokale winkels te behouden.

Klik en klaar
De moderne oudere bestelt zijn of haar maaltijden online, waarna SPAR de maaltijd-op-maat (inclusief overige boodschappen) aan huis bezorgt. Is online bestellen een stap te ver, dan ligt er ook een Eet Smakelijk!-bestelformulier in de buurtsuper.

Meer informatie over dit initiatief vind je op de website van SPAR .
Op Distrifood vertelt Albert-Jan Kleis, de nieuwe voorzitter van de SPAR-cooperatie, dat hij grote kansen ziet voor zijn formule in de vergrijzing van Nederland.

Fotocredits: www.spar.nl
Dit artikel afdrukken