Sommigen zweren bij koffie. Anderen - zoals ik - vinden het vreselijk. Maar ik behoor tot de uitzonderingen, want koffie blijkt in Nederland de meest gedronken drank te zijn. Maar liefst 27 procent van de drankjes die Nederlanders consumeren, is koffie. Wereldwijd is 12 procent van de dranken die mensen genieten koffie en gaat thee voor met een aandeel van 20 procent. Nederlanders blijken nog meer afwijkend koffiedrinkgedrag te vertonen. Douwe Egberts onderzocht de internationale koffietrends en besloot op grond daarvan een revolutionaire stap te zetten: het introduceerde twee varianten op het aloude (om niet te zeggen eeuwenoude) Aroma Rood. Hoe kwamen ze daarbij?

Nederlanders zijn routinedrinkers
Douwe Egberts bekeek hoe in andere landen koffie gedronken wordt, wat de trends zijn en constateerde dat wij ons in Nederland schromelijk te kort doen.

Om te beginnen doen we in Nederland een paar dingen anders. We drinken thee bij het ontbijt, terwijl in heel veel landen dan juist koffie gedronken wordt om de dag met een energieboost te beginnen. Wij doen massaal 'een bakkie' later in de ochtend. Daarmee daarmee we tegen de trend in. Fransen drinken opvallend veel koffie bij de lunch - zo hoort dat, als afsluiting van het middagmaal. Nederlanders zijn echt uniek met hun kopje koffie 's avonds. Terwijl men in andere landen dan geen koffie meer drinkt, betekent ons koffie kopje 's avonds dat we gezellig aan het relaxen zijn - lekker met een kopje koffie op de bank.

koffietrends


De marketeers van Douwe Egberts onderscheiden vijf motieven om koffie te drinken. Je drinkt het om er energie van te krijgen, om je te verwennen, te relaxen of de maaltijd af te sluiten. Of nergens om, uit routine.

Nederlanders blijken 63 procent van hun koffie routinematig te drinken. Ontspanning en relaxen scoort 54 procent. Een energie-oppepper is koffie in 46 procent van de consumptiest. Nederlanders drinken 28 procent van hun koffie als afsluiting van de maaltijd. Traktatie of verwennerij is voor ons in slechts 22 procent van de koffieconsumpties de reden voor een kopje koffie. Voor het contrast: in Frankrijk wordt 66 procent van de alle gedronken koffie als traktatie of verwennerij genuttigd.

DE wil variatie in de routine
Nederland blijkt zijn koffiekeuze op zijn drinkgedrag te hebben aangepast. We drinken heel gemiddelde, ronde en zachte filterkoffie die we zitten in een filterapparaat; 71 procent van de Nederlandse heeft er een in huis. Dat is verrassend, want de wereld van de koffie is er de afgelopen decennia totaal anders uit is gaan zien. Er zijn nieuwe zetmethodes bijgekomen. Nespresso rukte op met zijn espresso, de Senseo was/is een doorslaand succes. Tevens ontstonden er allerlei koffie-concepten in de horeca voor bijzondere koffie ter plekke of on-the-go waaronder Starbucks, DE koffiebars en nog vele andere.

Reden genoeg voor DE om ook thuis niet achter te willen blijven. Ook de oude, vertrouwde koffiedrinkers moeten kunnen variëren in hun koffiekeus. En natuurlijk wil ook DE inspelen op de wereldwijde trend naar meer variatie. Daarom werden er twee nieuwe varianten ontwikkeld voor Aroma Rood, 's lands meest gedronken koffie: "Aroma Rood Donker is donkerder gebrande koffie met meer pit en een vollere smaak. Voor Aroma Rood Blond zijn de bonen lichter gebrand, met als resultaat een vriendelijke koffie met een zachte smaak. Het zijn koffiemelanges die passen bij een goede start of juist een moment languit op de bank en daarmee uitnodigen om te variëren met koffie."

Ik had gehoopt tijdens het event ook echt die smaakverschillen te kunnen constateren. Bij het zelf blenden, branden en malen ging dat ook allemaal prima. De verschillende kleuren, groottes en geuren waren intrigerend, en het bezoek aan de fabriek indrukwekkend. Wist u dat DE 20 miljoen pakken Aroma Rood per jaar maakt? Dat er 5 brandovens staan die per keer 600 kilo bonen branden? Dat een senseo-lading zo'n 3 minuten roostert en espresso wel 12?

Helaas kon ik het proeven ondanks alle goede bedoelingen en de inmiddels vergaarde kennis niet tot een goed einde brengen. Zelfs in de geur kon ik geen verschil ontdekken, laat staan bij proeven. Voor mij smaakt filterkoffie intens 'zwart' en lang bitter. Een espresso is nog een graadje erger. Aan mij valt geen eer te behalen, zelfs niet door DE, 'Gebrand voor Nederland'. Maar u kunt voortaan variëren.

Fotocredits: verpakkingen Aroma Rood sinds 1960, Factsheet Douwe Egberts
Dit artikel afdrukken