“Lekker in je vel zitten met meer weerstand en energie willen we allemaal. Maar het is niet zo eenvoudig om met gezonder leven te beginnen. Er zijn 1001 tips en adviezen waardoor het soms lijkt alsof je je hele leven ervoor moet omgooien," aldus demissionair staatssecretaris Paul Blokhuis (VWS) bij de start van de campagne. "Voor veel mensen is dat een reden om het nog even uit te stellen. Ik denk dat we dat allemaal herkennen. Deze campagne probeert dat te doorbreken. Door duidelijk te maken dat kleine stapjes zeker ook de moeite waard zijn en dat er voor iedereen een manier te vinden is om te beginnen”.
Weerstand tegen gezondere keuzes onderdeel van campagne
De campagne bestaat uit een website met een ‘tip generator’ waar allerlei (soms voor de hand liggende) tips voorbij komen die je kunt liken of disliken. Met tips als ‘Poets op 1 been je tanden’ en ‘Eet wat vaker peulvruchten’ tot ‘Loop een rondje in de avond’ kunnen consumenten op ideeën komen voor leefstijltips die het beste bij hen passen.
TV- en radiospotjes op een Nederlandstalige remake van ‘It wasn’t me’ van Shaggy ondersteunen de campagne die inhaakt op de excuses die mensen zoeken waarom een gezond advies voor hen niet zou werken, schrijft Marketing Tribune. VWS hoopt met de campagne vooral praktisch- en middelbaar opgeleide mannen en vrouwen van 35 tot 65 jaar te bereiken die onvoldoende bewegen, niet of weinig sporten en vaak ongezonde voedselkeuzes maken.
Niet doof voor oproep
Het ministerie blijkt niet doof voor oproepen uit de samenleving. De campagne is onder meer een gevolg van de gezamenlijke oproep van artsen, wetenschappers en bestuurders eind 2020. De experts benadrukten dat overgewicht bij Covid-19-patiënten de kans op een ongunstig ziektebeloop vergroot en dat ook kleine veranderingen in leefstijl binnen enkele weken een positief effect kunnen hebben op de weerstand. Net als dat ze het risico op aandoeningen als kanker, hart- en vaatziekten en depressie kunnen verkleinen. De coronacrisis maakt extra zichtbaar hoe belangrijk een gezonde leefstijl is, is de boodschap van VWS.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Klinkt best goed! Gaat er nog iemand bijhouden of de campagne vruchten afwerpt?
Het kan aan mij liggen, hoor, maar bij veel overheidscampagnes hoor ik nooit meer iets over (evaluatie en interpretatie van) de resultaten...
Deze heeft in elk geval nauwelijks iets opgeleverd, al was dit geen pure overheidscampagne.
Da's altijd een beetje het punt Carolien. Als het bij informatie blijft, meestal gericht op de eigen verantwoordelijkheid, dan is het effect miniem (hooguit bij mensen die toch al van plan waren iets te doen of al doen - 90% van de reclame probeert mensen in het bestaande gedrag te houden). En het is ook de makkelijkste weg: kijk eens wat we als overheid doen.
Maar zonder aanpassen van de context en zonder wetgeving - de twee werkelijke gedragsveranderaars - wordt het magertjes.