De newsroom van 21 april 2021, de Foodlog-selectie van berichten die wij relevant vinden uit de (inter)nationale pers. Hier vind je onze voorgaande selecties.
Hertog Jan schenkt 2.000 fusten aan horeca
Om de heropening van de horeca luister bij te zetten, brouwde Hertog Jan 'Het Weerzien', een exclusief speciaalbier. Nog specialer is dat de brouwer 2.000 fusten van Het Weerzien zal schenken aan de horeca, om deze een 'vliegende start' te geven nu vanaf 28 april de terrassen weer open mogen (zie 2.1).
Consumenten kunnen het bier vanaf vandaag ook bestellen in de online webshop van Hertog Jan en in de brouwerijwinkel in Arcen. Een 4-pack kost €10. De opbrengst van de online verkoop wordt gebruikt om de gratis fusten te schenken. Voor iedere bestelling van 3 fusten speciaalbier schenkt Hertog Jan 2 fusten Het Weerzien.
“Het bier smaakt als een nieuw begin," zegt Hertog Jan-brouwer Micha Peute. Het is een bovengistend en ongefilterd blond bier met 4,9% alcohol, gebrouwen met een extra hoeveelheid tarwemout voor meer volmondigheid en aroma. "Het Weerzien is fris doordrinkbaar met lichte hoptoetsen en een fruitige afdronk door de gebruikte Kölsch gist."
Heineken tevreden met groei van 0%
Ook bierbrouwer Heineken maakt een 'nieuw begin'. De brouwer gaat het beheer en management van de eigen horecapanden (zo'n 750 in Nederland) uitbesteden (MissetHoreca, 2.3). Heineken noemt het een 'professionaliseringsslag', omdat de vastgoedmarkt de laatste jaren in snel tempo verandert.
Het nieuws komt op de hielen van de eerste kwartaalcijfers van Heineken. Die blijken beter dan verwacht. Heineken verkocht in het eerste kwartaal van dit jaar vrijwel evenveel bier als vorig jaar, 50,3 miljoen hectoliter; een groei van 0%. Analisten hadden een krimp van -5% verwacht. Het eigen merk Heineken groeide met 12,1%, vooral dankzij de stijgende verkopen van het alcoholvrije 0.0-bier. Alleen in Europa verkocht Heineken minder bier (-9,7%) dan een jaar eerder. In Azië stegen de verkopen met 5,4% en in Afrika, het Midden-Oosten en oost-Europa 9,9%.
Als gevolg van de lockdowns en sluiting van de horeca moest Heineken afgelopen jaar met lede ogen zien dat de mogelijkheden om samen een biertje te drinken drastisch afnamen (Financial Times, 1.2). De gestegen verkopen in supermarkten (zie 1.3) konden de sluiting van cafés en pubs niet goedmaken, omdat daar hogere marges behaald worden. Ook heeft Heineken zich tijdens de lockdowns een coulante huurbaas getoond door huurbedragen te verlagen of kwijt te schelden. Hoe de nieuwe vastgoedmanager zich gaat opstellen, blijft nog even afwachten.
Terraskijken
Voor degenen die alweer vergeten zijn hoe dat er ook alweer uit ziet, socializen op een terras, biedt de NRC een fraaie reportage van terrassen elders in de wereld waar het 'gewone leven' weer een aanvang heeft genomen (NRC, 4.2)
Dit artikel afdrukken
Om de heropening van de horeca luister bij te zetten, brouwde Hertog Jan 'Het Weerzien', een exclusief speciaalbier. Nog specialer is dat de brouwer 2.000 fusten van Het Weerzien zal schenken aan de horeca, om deze een 'vliegende start' te geven nu vanaf 28 april de terrassen weer open mogen (zie 2.1).
Consumenten kunnen het bier vanaf vandaag ook bestellen in de online webshop van Hertog Jan en in de brouwerijwinkel in Arcen. Een 4-pack kost €10. De opbrengst van de online verkoop wordt gebruikt om de gratis fusten te schenken. Voor iedere bestelling van 3 fusten speciaalbier schenkt Hertog Jan 2 fusten Het Weerzien.
“Het bier smaakt als een nieuw begin," zegt Hertog Jan-brouwer Micha Peute. Het is een bovengistend en ongefilterd blond bier met 4,9% alcohol, gebrouwen met een extra hoeveelheid tarwemout voor meer volmondigheid en aroma. "Het Weerzien is fris doordrinkbaar met lichte hoptoetsen en een fruitige afdronk door de gebruikte Kölsch gist."
Heineken tevreden met groei van 0%
Ook bierbrouwer Heineken maakt een 'nieuw begin'. De brouwer gaat het beheer en management van de eigen horecapanden (zo'n 750 in Nederland) uitbesteden (MissetHoreca, 2.3). Heineken noemt het een 'professionaliseringsslag', omdat de vastgoedmarkt de laatste jaren in snel tempo verandert.
Het nieuws komt op de hielen van de eerste kwartaalcijfers van Heineken. Die blijken beter dan verwacht. Heineken verkocht in het eerste kwartaal van dit jaar vrijwel evenveel bier als vorig jaar, 50,3 miljoen hectoliter; een groei van 0%. Analisten hadden een krimp van -5% verwacht. Het eigen merk Heineken groeide met 12,1%, vooral dankzij de stijgende verkopen van het alcoholvrije 0.0-bier. Alleen in Europa verkocht Heineken minder bier (-9,7%) dan een jaar eerder. In Azië stegen de verkopen met 5,4% en in Afrika, het Midden-Oosten en oost-Europa 9,9%.
Als gevolg van de lockdowns en sluiting van de horeca moest Heineken afgelopen jaar met lede ogen zien dat de mogelijkheden om samen een biertje te drinken drastisch afnamen (Financial Times, 1.2). De gestegen verkopen in supermarkten (zie 1.3) konden de sluiting van cafés en pubs niet goedmaken, omdat daar hogere marges behaald worden. Ook heeft Heineken zich tijdens de lockdowns een coulante huurbaas getoond door huurbedragen te verlagen of kwijt te schelden. Hoe de nieuwe vastgoedmanager zich gaat opstellen, blijft nog even afwachten.
Terraskijken
Voor degenen die alweer vergeten zijn hoe dat er ook alweer uit ziet, socializen op een terras, biedt de NRC een fraaie reportage van terrassen elders in de wereld waar het 'gewone leven' weer een aanvang heeft genomen (NRC, 4.2)
1. Scheuren in de voedselketen
Toelichting ›2. Sporen van nieuwe voedselsystemen
Toelichting ›-
Hertog Jan viert heropening horeca met exclusief speciaalbier ‘Het Weerzien’
Hertog Jan -
Bierbrouwers in startblokken voor heropening horeca
VMT -
Heineken gaat beheer en management eigen panden uitbesteden
MissetHoreca -
Uber Eats plans Germany launch in challenge to Just Eat Takeaway
The Financial Times -
Diepvriesvlees wordt populairder
Levensmiddelenkrant
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
5. Het ‘nieuwe normaal’
1. Zuid Azië meldt tot nu toe 13 miljoen Covid gevallen en 186.000 doden. Het aantal doden door de afgeschaalde lopende zorg ligt op 239.000. Vrouwen, kinderen en tieners worden het zwaarst getroffen. BBCNews
Hoe zouden deze cijfers er bij ‘ons’ uitzien?