De Duitse discountketen Aldi Süd eist een 'voorraadgarantie' van zijn leveranciers met het oog op toekomstige onrustige tijden, zoals pandemieën (zoals de huidige coronapandemie), sociale onrust of zelfs oorlog.
In geval van "omstandigheden die objectief de veronderstelling rechtvaardigen dat de vraag naar de door de verkoper te leveren goederen op korte termijn aanzienlijk zal toenemen" wil Aldi dat zijn leveranciers gedurende een periode van 3 maanden 130 tot 150% van de gebruikelijke hoeveelheid kunnen leveren. Lukt dat niet, dan moet de fabrikant een schadevergoeding betalen.
Op deze manier wil Aldi zich, "in het belang van onze klanten", indekken tegen een plotse hamsterwoede als er zich opnieuw een crisis - zoals een pandemie of sociale onrust - voordoet. De keten wil tot iedere kost vermijden dat klanten met lege schappen geconfronteerd worden en wellicht bij een concurrent hun boodschappen gaan doen. Aldi zag de afgelopen jaren zijn marktaandeel afkalven.
Het is voor het eerst in de geschiedenis, schrijft het Duitse vakblad Lebensmittel Zeitung, dat een dergelijke clausule opgenomen is in de afspraken tussen detailhandel en industrie. De fabrikanten vinden de eis te ver gaan en aarzelen ermee in te stemmen. De eis van 'boventallige' hoeveelheden gaat hen te ver, gezien de manier waarop ze in de coronacrisis aan hun verplichtingen hebben weten te voldoen.
Ook zeggen de leveranciers dat zij op verzoek van de detailhandel in de aanloop naar Kerst zulke grote voorraden hebben opgebouwd, dat ze begin 2021 nauwelijks bestellingen hebben ontvangen. Dat betekent dat zij met het risico van onverkochte voorraden zitten terwijl de supermarkten ongekende omzetten maken.
'Coronaboete'
Ook in Nederland speelt deze problematiek. Deze week haalde Albert Heijn zich de woede van zijn leveranciers op de hals door in de leveringsvoorwaarden een 'coronaboete' op te nemen. Concurrent Jumbo liet meteen weten in voorkomende gevallen met zijn leveranciers in gesprek te gaan en boetes 'niet gepast' te vinden.
Dit artikel afdrukken
Op deze manier wil Aldi zich, "in het belang van onze klanten", indekken tegen een plotse hamsterwoede als er zich opnieuw een crisis - zoals een pandemie of sociale onrust - voordoet. De keten wil tot iedere kost vermijden dat klanten met lege schappen geconfronteerd worden en wellicht bij een concurrent hun boodschappen gaan doen. Aldi zag de afgelopen jaren zijn marktaandeel afkalven.
Het is voor het eerst in de geschiedenis, schrijft het Duitse vakblad Lebensmittel Zeitung, dat een dergelijke clausule opgenomen is in de afspraken tussen detailhandel en industrie. De fabrikanten vinden de eis te ver gaan en aarzelen ermee in te stemmen. De eis van 'boventallige' hoeveelheden gaat hen te ver, gezien de manier waarop ze in de coronacrisis aan hun verplichtingen hebben weten te voldoen.
Ook zeggen de leveranciers dat zij op verzoek van de detailhandel in de aanloop naar Kerst zulke grote voorraden hebben opgebouwd, dat ze begin 2021 nauwelijks bestellingen hebben ontvangen. Dat betekent dat zij met het risico van onverkochte voorraden zitten terwijl de supermarkten ongekende omzetten maken.
'Coronaboete'
Ook in Nederland speelt deze problematiek. Deze week haalde Albert Heijn zich de woede van zijn leveranciers op de hals door in de leveringsvoorwaarden een 'coronaboete' op te nemen. Concurrent Jumbo liet meteen weten in voorkomende gevallen met zijn leveranciers in gesprek te gaan en boetes 'niet gepast' te vinden.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Beste regering, zie hier het ultieme bewijs dat die paar supermarkt ketens die er nog zijn wel een beetje teveel macht denken te hebben. De idioterie die denkt dat ik zomaar een blik koeien kan opentrekken om misschien een keer in de 10 jaar gedurende 3 maanden ineens 50 % meer melk te produceren, mag best eens gestopt worden. Als in die omstandigheid een supermarkt dan ook nog een boete op kan leggen, en je vind dat goed, dan kom aub de eerste 100 jaar niet af met kreten als; "duurzaam"of "verantwoord produceren " enz. Het wordt eens tijd dat de consument een beetje afkickt van het gewoon vinden dat alle voedsel altijd maar voorradig moet zijn. Ik zou zeggen, koop een diepvries en ga niet uit verveling om de een of twee dagen naar de supermarkt maar 1 keer per week.
Ik ga niet meer naar de Aldi of AH om er inkopen te doen.
Een markt = daar waar vraag en aanbod elkaar ontmoeten. Een supermarkt is dus daar waar veel verschillende soorten vraag en veel verschillende soorten aanbod elkaar ontmoeten. M.a.w. bij te weinig aanbod zou de prijs hoger moeten worden of zijn. Is dat niet het geval dan is er van een echte (super)markt geen sprake.
Blijkbaar snapt de retail semi-monopolist het verschijnsel markt niet helemaal. Blijkbaar is er sprake van een soort van slavernij, horigheid dus Middeleeuwse mercantilistische dwang.
Dat boeren en andere leveranciers zich willen laten knechten is hun eigen stupiditeit. Met echt risicomanagement heeft het niet veel van doen.
Kom er maar in. Schiet er maar op.
#3 Nee klopt, de retailer snapt niets van verkoop, want dat doet hij al decennia.
De meeste levensmiddelen komen direct of indirect van het land. Ze worden beïnvloed door het weer, natuurrampen ziekten en plagen, watergebrek, oorlogen, handelsboycots, transportproblemen, kwaliteitscontroles....... Deze door overmacht wisselende opbrengsten negeren, net doen alsof ze niet bestaan en dat financieel middels boeteclausules uitbuiten vind ik hoogst onredelijk.
Sterker nog:
'Je moet eten wat de pot schaft'.
Wat mij betreft voornamelijk lokaal seizoen gebonden producten, maar daar is ons handelssysteem nog lang niet (helemaal niet meer) geschikt voor.