Nieuws over de coronapandemie vind je overal. Op Foodlog helpen we je het te duiden, door het te rangschikken in 4 thema's. In onze dagelijkse newsroom, het Corona-effect, brengen we je een selectie van de berichten die wij relevant vinden uit de (inter)nationale pers.
Het nieuws van 30 december. Hier vind je onze voorgaande selecties.
In de commentaren kunnen we samen het Corona-effect duiden.
Nestlé ziet Nederland anders eten
Nederland is dit jaar anders gaan eten: meer gemaksvoedsel, meer luxe producten, meer vleesvervangers en plantaardige producten. Dat zegt Fabrice Favero, directeur Nestlé Nederland, in Trouw (zie 3.2). Tijdens de eerste lockdown merkte Nestlé Nederland dat meteen. De vraag naar horecaproducten en chocola daalde, de vraag naar bouillonblokjes (Maggi), maaltijdmixen, vleesvervangers (Garden Gourmet), pizza’s (Wagner) en koffie (zoals Nespresso) steeg. Ook nu merkt het levensmiddelenconcern weer een verschil. Net als in maart en april doen consumenten nu ook relatief weinig impulsaankopen. Deels te verklaren doordat veel to-go-winkels dicht zijn of slecht worden bezocht, deels omdat consumenten in crisistijd altijd minder impulsaankopen doen.
Nestlé merkt dat vooral aan de gedaalde afzet van chocola. De laatste maanden stijgt de vraag naar gemaksproducten als maaltijdmixen. Ook de vraag naar luxeproducten, zoals duurdere koffies en diervoeding stijgt. Duidelijker dan in maart is dat mensen gezonder eten. Er wordt meer gelet of er gezonde, natuurlijke ingrediënten in voedingsmiddelen zitten en of het voedsel goed is voor, bijvoorbeeld, het immuunsysteem. Ook is er meer vraag naar vleesvervangers van Garden Gourmet. Wereldwijd steeg de verkoop van Nestlé’s vegetarische en plantaardige producten dit jaar met dubbele cijfers: meer dan 10%. In Nederland ook. Waar Nestlé tijdens de eerste lockdown nog bevoorradingsproblemen had, heeft het bedrijf daar na die tijd geen problemen meer mee gehad.
Kokende generatie X en millennials
Zelf koken? Tot voor dit jaar deed een groot deel van de Amerikaanse generatie X en millennials dat nooit. De coronacrisis bracht daar verandering in. Krishnakumar Davey van onderzoeksbureau IRI verwacht dat deze generaties het thuiskoken nu ontdekt hebben en dat deze gewoonte voorlopig blijft bestaan (CNBC, zie 3.1). Daarbij zijn mensen met recepten aan het experimenteren, ziet Davey. Zo steeg de vraag naar pittige sauzen afgelopen jaar opvallend hard.
Foodbag
Foodbag, de Belgische concurrent van HelloFresh, ziet de de omzet dit jaar ruim verdubbelen naar €21 miljoen (De Tijd, zie 2.2). "We zijn in een jaar tijd drie jaar vooruit geschoten", vertelt oprichter en CEO Stéphane Ronsé aan De Tijd. Door de pandemie gaven veel consumenten maaltijdboxen een kans. De coronacrisis gaf kleinere spelers, zoals Foodbag, de kans om echt voeten aan de grond te krijgen in een markt die opengebroken is door HelloFresh. "We hebben nu van twee kleine start-ups een gestructureerd bedrijf gemaakt", aldus Ronsé. Om aan de noden van consumenten te blijven voldoen experimenteert het bedrijf nu met maaltijdboxen voor op het werk. Foodbag fuseerde in 2019 met sectorgenoot Smartmat en is daardoor nu voor de helft in handen van de familie Colruyt.
Champagne
Zo'n 100 miljoen flessen champagne blijven onverkocht (Misset Horeca, zie 1.1). Een gevolg van maandenlange sluiting van de horeca en geen evenementen als bruiloften of grootschalige oud&nieuw-vieringen. Moët-Hennessy is nog altijd met afstand het grootste champagnehuis ter wereld, met een omzet die bijna twee keer zo hoog is als de nummers twee tot en met tien samen. Helaas vertaalt die omvang zich nu ook in de grootste absolute omzetdaling en onverkochte voorraad.
Dit artikel afdrukken
In de commentaren kunnen we samen het Corona-effect duiden.
Nestlé ziet Nederland anders eten
Nederland is dit jaar anders gaan eten: meer gemaksvoedsel, meer luxe producten, meer vleesvervangers en plantaardige producten. Dat zegt Fabrice Favero, directeur Nestlé Nederland, in Trouw (zie 3.2). Tijdens de eerste lockdown merkte Nestlé Nederland dat meteen. De vraag naar horecaproducten en chocola daalde, de vraag naar bouillonblokjes (Maggi), maaltijdmixen, vleesvervangers (Garden Gourmet), pizza’s (Wagner) en koffie (zoals Nespresso) steeg. Ook nu merkt het levensmiddelenconcern weer een verschil. Net als in maart en april doen consumenten nu ook relatief weinig impulsaankopen. Deels te verklaren doordat veel to-go-winkels dicht zijn of slecht worden bezocht, deels omdat consumenten in crisistijd altijd minder impulsaankopen doen.
Nestlé merkt dat vooral aan de gedaalde afzet van chocola. De laatste maanden stijgt de vraag naar gemaksproducten als maaltijdmixen. Ook de vraag naar luxeproducten, zoals duurdere koffies en diervoeding stijgt. Duidelijker dan in maart is dat mensen gezonder eten. Er wordt meer gelet of er gezonde, natuurlijke ingrediënten in voedingsmiddelen zitten en of het voedsel goed is voor, bijvoorbeeld, het immuunsysteem. Ook is er meer vraag naar vleesvervangers van Garden Gourmet. Wereldwijd steeg de verkoop van Nestlé’s vegetarische en plantaardige producten dit jaar met dubbele cijfers: meer dan 10%. In Nederland ook. Waar Nestlé tijdens de eerste lockdown nog bevoorradingsproblemen had, heeft het bedrijf daar na die tijd geen problemen meer mee gehad.
Kokende generatie X en millennials
Zelf koken? Tot voor dit jaar deed een groot deel van de Amerikaanse generatie X en millennials dat nooit. De coronacrisis bracht daar verandering in. Krishnakumar Davey van onderzoeksbureau IRI verwacht dat deze generaties het thuiskoken nu ontdekt hebben en dat deze gewoonte voorlopig blijft bestaan (CNBC, zie 3.1). Daarbij zijn mensen met recepten aan het experimenteren, ziet Davey. Zo steeg de vraag naar pittige sauzen afgelopen jaar opvallend hard.
Foodbag
Foodbag, de Belgische concurrent van HelloFresh, ziet de de omzet dit jaar ruim verdubbelen naar €21 miljoen (De Tijd, zie 2.2). "We zijn in een jaar tijd drie jaar vooruit geschoten", vertelt oprichter en CEO Stéphane Ronsé aan De Tijd. Door de pandemie gaven veel consumenten maaltijdboxen een kans. De coronacrisis gaf kleinere spelers, zoals Foodbag, de kans om echt voeten aan de grond te krijgen in een markt die opengebroken is door HelloFresh. "We hebben nu van twee kleine start-ups een gestructureerd bedrijf gemaakt", aldus Ronsé. Om aan de noden van consumenten te blijven voldoen experimenteert het bedrijf nu met maaltijdboxen voor op het werk. Foodbag fuseerde in 2019 met sectorgenoot Smartmat en is daardoor nu voor de helft in handen van de familie Colruyt.
Champagne
Zo'n 100 miljoen flessen champagne blijven onverkocht (Misset Horeca, zie 1.1). Een gevolg van maandenlange sluiting van de horeca en geen evenementen als bruiloften of grootschalige oud&nieuw-vieringen. Moët-Hennessy is nog altijd met afstand het grootste champagnehuis ter wereld, met een omzet die bijna twee keer zo hoog is als de nummers twee tot en met tien samen. Helaas vertaalt die omvang zich nu ook in de grootste absolute omzetdaling en onverkochte voorraad.
3. Het 'nieuwe gezond'
Toelichting ›-
The pandemic's new chefs and foodies: How the health crisis shaped what we cook and crave
CNBC -
Nederland is dit jaar anders gaan eten: gezonder en vaker vegetarisch
Trouw -
Rotterdamse VVD: meer druk op supers om poetsen karren
Distrifood -
Kabinet wil ouderen veel sneller vaccineren, maar GGD is er nog niet klaar voor
AD -
Quarantine meals: The 2020 food trend no-one predicted
BBC -
Defensie springt bij in coronacrisis, maar waarschuwt: 'Rek is er wel een beetje uit’
AD -
Reizigers moeten covidverklaring hebben, maar worden nauwelijks gecontroleerd
de Volkskrant -
Kun je corona doorgeven door even naar de winkel te gaan?
de Volkskrant -
Tien dagen tot vaccinatie begint, maar GGD zoekt nog dringend prikkers
RTL Nieuws -
Dit zijn de 25 locaties waar het vaccineren start op 18 januari
NOS -
We're Tracking How Many People Get Shots
Bloomberg -
Covid-19 Vaccine Tracker
Bloomberg -
Jumbo-klanten op de vuist om mondkapje
Distrifood
4. Overig
-
‘Daar stond ik dan, tussen de coronapatiënten, in de wetenschap: de meerderheid gaat overlijden’
de Volkskrant -
Corona nekt contant geld, ook bij onderling betalen
de Volkskrant -
‘Coronaravers’: asociale feestbeesten of wanhopige jongeren op zoek naar vermaak?
de Volkskrant -
Millions more in UK braced for tougher Covid rules
BBC -
Hardhandig handhaven coronaregels tijdens jaarwisseling? ‘Dat leidt tot escalatie’
Trouw -
Burgemeester doet oproep aan privéklinieken: help mee tegen corona
De Telegraaf -
Biden bekritiseert de trage distributie van vaccins onder Trump: 'Zo duurt het jaren'
Knack -
Zij lijden meer onder de lockdown
NRC -
Woede Australiërs om feestende backpackers tijdens corona-uitbraak
Metro -
Krijgen de Zweden gelijk met hun rebelse corona-aanpak?
Knack -
WHO waarschuwt: ‘Volgende pandemie kan nog erger zijn’
De Standaard -
WHO COVID expert: Lessons learned from a year of COVID-19
Deutsche Welle -
One year ago: First news of the coronavirus. What have we leaned since?
Deutsche Welle
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Goed voor de business inderdaad, maar of het gezonder is? Verkooppraatjes?
De WHO veranderde de definitie van groepsimmuniteit.
Volgens de nieuwe definitie kan groepsimmuniteit alleen ontstaan door massaal vaccineren, terwijl op de archiveerde versie van dezelfde pagina nog stond dat groepsimmuniteit kon worden behaald door
het uitzieken van een virus.
Dat is inderdaad een aparte verandering van definitie bij de WHO, Jordi. Bijna té doorzichtig zou ik denken, aangezien je daar zo doorheen kunt prikken. Ben wel benieuwd of dat nog een staartje krijgt.
De WHO is niet vies van sabotage en het lijkt erger te worden. Tot april 2009 was alleen van een pandemie sprake bij wereldwijd heel veel zieken en doden. Sinds de Mexicaanse griep miskleun voert de ernst van een virus niet meer de boventoon. Met dank aan de inbreng van en verstrengeling met de farmaceutische industrie en haar netwerk van lakeien.
Sindsdien is de leidraad:
Fase 1, 2, 3, 4: ‘business as usual’.
Fase 5:
virus veroorzaakt uitbraken in twee of meer landen in 1 WHO regio.
Dit geeft aan dat een pandemie waarschijnlijk is.
Fase 6:
pandemie want virus heeft uitbraak veroorzaakt in minstens 1 ander land in andere WHO regio.
Aantallen doen er niet meer toe. Ieder virus is paniekvirus.
3. Het ‘nieuwe gezond’
14. Nog steeds geen bewijs dat neus-mondmaskers doen wat ze moeten doen. Rational Ground