Op 21 maart zou Agractie op zo'n 40 drukke en goed zichtbare locaties in Nederlandse steden de actie 'Boerderijprijzen' organiseren. Om aan de consument te laten zien en voelen wat de Nederlandse boer over het algemeen voor een product krijgt, zouden boerenproducten voor het (bijna symbolische) bedrag van de gemiddelde opbrengst voor de boer verkocht worden.
Dankzij de inzet van honderden vrijwilligers leek het een 'gigantische actie' te worden. "Veel groter en uitgebreider dan verwacht hebben boeren en burgers zich massaal ingezet om deze actie tot een groot succes te maken, misschien wel vergelijkbaar met onze historische 1-oktoberactie," aldus Agractie.
Het coronavirus gooit roet in het eten. De organisatie laat weten "de verantwoordelijkheid te willen nemen voor vrijwilligers en bezoekers van de actie en daarom de actiedag uit te stellen tot september dit jaar."
Omdat Agractie signaleert dat het coronavirus boeren met problemen als een moeilijke afzet en dalende prijzen opzadelt, roept de boerenorganisatie agrarische ondernemers die hinder ondervinden op zich te melden om de omvang van het probleem inzichtelijk te maken. Juist boeren, "als primaire voedselvoorzieners van Nederland", zouden met voorrang voor eventuele compensatie in aanmerking dienen te komen.
De ondertussen opgestarte sticker- en spandoekenacties van Agractie lopen onderwijl gewoon door.
Actie Boerderijprijzen - Agractie
Dankzij de inzet van honderden vrijwilligers leek het een 'gigantische actie' te worden. "Veel groter en uitgebreider dan verwacht hebben boeren en burgers zich massaal ingezet om deze actie tot een groot succes te maken, misschien wel vergelijkbaar met onze historische 1-oktoberactie," aldus Agractie.
Het coronavirus gooit roet in het eten. De organisatie laat weten "de verantwoordelijkheid te willen nemen voor vrijwilligers en bezoekers van de actie en daarom de actiedag uit te stellen tot september dit jaar."
Omdat Agractie signaleert dat het coronavirus boeren met problemen als een moeilijke afzet en dalende prijzen opzadelt, roept de boerenorganisatie agrarische ondernemers die hinder ondervinden op zich te melden om de omvang van het probleem inzichtelijk te maken. Juist boeren, "als primaire voedselvoorzieners van Nederland", zouden met voorrang voor eventuele compensatie in aanmerking dienen te komen.
De ondertussen opgestarte sticker- en spandoekenacties van Agractie lopen onderwijl gewoon door.
#1 Willem, dat is een verstandig voorstel en uitspraak aangaande de website.
Als extra zou ik willen voorstellen dat de site ook in het Duits en Frans is. Beter nog is een copa cogeca website dus eigenlijk.
Want juist (Z)LTO weet als geen ander dat veel producten naar Duitsland en Frankrijk gaan. Sterker nog met regelmaat presenteren ze afzet in Duitsland als lokale afzet zodat het in 'lokale' "kringlooplandbouw" past.
Ken je klant en vergeet dus vooral je Duitse en Franse eindklant niet is mijn advies.
Ik doe nu reeds 10 jaar zelf mijn boodschappen.
Kijkend naar het gekoelde zuivel schap in de supermarkt (maakt niet uit welke supermarktketen) zie ik veel meters schap die niet door Nederlandse fabriekseigenaren geleverd worden. Wat dat betreft zou het mooie plaatjes opgeleverd kunnen hebben als enkel alle in Nederland geproduceerde grondstoffen en eindproducten die in Nederlands eigendom zijn gestickerd zouden zijn. Bijv. het toetjes schap zou er erg on gestickerd bij staan ;-).
Het Merk Melkunie is niet in Nederlandse handen. Zuivelreus Arla bezit verwerkingslocaties van zuivel in Nederland en heeft Nederlandse boerenbedrijven als leverancier van de witte grondstof melk op te verwerken. Mogen die producten dan wel of niet mee gestickerd worden in zo'n actie?
Het uitstel tot september biedt ruimte om daar als Agractie over na te gaan denken. Ik beveel het ze van harte aan om dat ook daadwerkelijk te gaan doen. Stel maar eens lijsten met artikelen op die included zijn. Tip, doe het op basis van eancode, de streepjescode dan kun je redelijk snel meters maken.
Bijvoorbeeld dit pak vla van het merk Melkunie. Het bevat een Nederlandse eancode: 8718166032385 de eerste twee cijfers 87 staan voor landcode . Echter is de eigenaar van deze Nederlandse eancode geen Nederlands bedrijf: Eigenaar is Arla Foods . Ondank dat er een Nederlands adres staat weten we allemaal dat Arla Foods GEEN Nederlandse coöperatie van melkveehouders is . Ookal is de website arla.nl heel hollands ingericht. Ook op Melkunie.nl lees je hier nou net niets over terug. Gelukkig bestaat wikipedia: In 2009 kwam het merk in handen van Arla Foods na de overname van de fabriek in Nijkerk. .
De vraag staat voor Agractie is het wel of geen Nederlands product dit pak Melkunie vla?
Gaat dit product gestickerd worden in bovenstaande actieplan?
Mooi initiatief. Voorstel; steek de helft van de verwachtte uren die ze erin wilden steken in het bouwen van een site waar je allerhande producten op zet met de gemiddelde supermarktprijs en de boerenprijs ernaast. Ga er maar van uit dat je het eerste half jaar geen evenementen gaat organiseren en een website runnen kun je langer volhouden.
Toegevoegd: ik zou graag zien dat de ZLTO er al dan niet financiël aan bij draagt.