Consumenten kunnen nu met een gerust hart hun pindakaas laten bezorgen meldt Biojournaal. Stockon, een relatief nieuwe speler in de markt van boodschappenservices, kondigt aan de eerste klimaatneutrale bezorgservice te willen worden. Stockon levert boodschappen rechtstreeks van de producent aan de consument.
Het bedrijf belooft afval te zullen gaan scheiden en alleen biologisch afbreekbaar plastic of FSC gecertificeerde papieren tasjes te zullen gebruiken. Ook stimuleert Stockon zijn medewerkers om met de fiets of het openbaar vervoer naar het werk te komen.
De thuisbezorging zelf zal nog altijd het grootste deel van de uitstoot veroorzaken, maar daar heeft Stockon ook wat op bedacht. In plaats van eigen busjes de weg op te sturen, maakt Stockon gebruik van de busjes van PostNL, die toch al rijden. Om de CO2-uitstoot van de busjes te compenseren, draagt Stockon bij aan klimaatneutrale projecten zoals de Gold Standards Cookstoves Africa. Dit project financiert efficiëntere fornuizen in Afrika - ook supermarktketen PLUS compenseert zo zijn CO2-uitstoot.
De bezorgdienst heeft nog geen termijn bepaald waarop het nobele streven gerealiseerd moet zijn, maar wil uiteindelijk een certificaat van de onafhankelijke Climate Neutral Group in ontvangst kunnen nemen.
Bio Journaal - Stockon eerste klimaatneutrale boodschappenservice
Het bedrijf belooft afval te zullen gaan scheiden en alleen biologisch afbreekbaar plastic of FSC gecertificeerde papieren tasjes te zullen gebruiken. Ook stimuleert Stockon zijn medewerkers om met de fiets of het openbaar vervoer naar het werk te komen.
De thuisbezorging zelf zal nog altijd het grootste deel van de uitstoot veroorzaken, maar daar heeft Stockon ook wat op bedacht. In plaats van eigen busjes de weg op te sturen, maakt Stockon gebruik van de busjes van PostNL, die toch al rijden. Om de CO2-uitstoot van de busjes te compenseren, draagt Stockon bij aan klimaatneutrale projecten zoals de Gold Standards Cookstoves Africa. Dit project financiert efficiëntere fornuizen in Afrika - ook supermarktketen PLUS compenseert zo zijn CO2-uitstoot.
De bezorgdienst heeft nog geen termijn bepaald waarop het nobele streven gerealiseerd moet zijn, maar wil uiteindelijk een certificaat van de onafhankelijke Climate Neutral Group in ontvangst kunnen nemen.
" In plaats van eigen busjes de weg op te sturen, maakt Stockon gebruik van de busjes van PostNL, die toch al rijden."
Hahaha, woorden verder overbodig.
Ik zei het tijdens de redactievergadering zo: 'het is net als vliegen op frituurvet' (met grote dank aan Hendrik J. Kaput voor die prachtige metafoor) Het kan, maar als het serieus wordt, rijden er dus 'gewoon' busjes voor en moet daar 'gewoon' biomassa in; anders rijden ze niet. Zo kan inderdaad iedereen CO2 neutraal worden.
Niettemin: zo lang het wagens voller laat rijden, is het een goed initiatief.
Hoe zwaarder een voertuig hoe hoger het brandstofverbruik.
Nee Dick Veerman, een voller busje is niet vanzelf beter. Het helpt enigszins als er minder ritten gemaakt hoeven worden, maar dat zal niet gebeuren met een pot pindakaas in een leeg hoekje van het laadruim. Sterker, voor die ene pot pindakaas moet PostNl omrijden naar het adres van bestemming, als daar niet gelijkertijd jurken van Wehkamp en afwasborstels van Bol.com moeten worden afgeleverd.
Het is het zelfde liedje, eerder hier gezongen, over de importeur van biologische groente uit ondermeer Egypte. Komt met vliegtuigen. Maakt niet uit, die paar kratjes, vergoelijkt hij het vliegen, want het vliegtuig vliegt toch.
Laten we de som dan even goed maken:
- bijna volle wagens die zuinig zijn en zo weinig mogelijk mogelijk km's per kilo af te leveren product maken, die zijn duurzaam
- nog wat duurzamer worden ze als je ze maximaal kunt vullen onder behoud van de zojuist genoemde condities
Helemaal niet zo volle wagens kun je duurzamer maken door etc etc etc.
Dat allemaal voor de mierenneukers, maar gelijk hebben ze want op duurzaamheidsvlak wordt er veel te weinig gefileerd.