Greenpeace start vandaag een wereldwijde campagne tegen Coca-Cola. De milieuorganisatie zegt dat Coca-Cola "bij uitstek verantwoordelijk is" voor het vele wegwerpplastic in de oceanen, schrijft Trouw.
Vorige maand ging Greenpeace op een Filipijns strand plastic afval te lijf. Een week lang verzamelden vrijwilligers al het plastic afval op het - kunstmatige - strand van Freedom Island, dat zich ontwikkeld heeft tot een belangrijke trekvogelhabitat. De vrijwilligers sorteerden daarna het afval, om vast te stellen waar het meeste afval uit bestaat en wie de grootste vervuilers zijn. Nestlé, Unilever en het Indonesische PT Torabika Mayora bleken de bron van het meeste afval, schrijft Treehugger. Het meest gevonden soort afval waren de zakjes en zakken waar chips, noedels, levensmiddelen en was- en verzorgingsproducten in verkocht worden. Goedkope, maar niet te recyclen verpakkingen. In tegenstelling tot plastic flessen, die juist wel te recyclen kunnen zijn en daarom een zekere waarde vertegenwoordigen.
Juist het niet gebruik maken van die factor verwijt Greenpeace die andere grote levensmiddelenproducent, Coca-Cola. "Coca Cola heeft geen voornemens, geen beleidsdoelen of agenda om de productie van plastic wegwerpflessen te verminderen", zegt Greenpeace in Trouw. "Het bedrijf stelt korte-termijn-winst boven duurzaamheid, aldus een rapport dat vandaag internationaal openbaar wordt gemaakt. Coca-Cola probeert volgens Greenpeace op alle mogelijke manieren succesvolle statiegeldsystemen te saboteren en verzuimt de eigen marktpositie te gebruiken om de frisdrankbranche tot volledig recyclebare verpakkingen te brengen."
De milieuorganisatie vroeg voor het rapport frisdrankproducenten wereldwijd om een opgave van hun plastic verpakkingen. Het hoofdkantoor van Coca-Cola in de VS bleek als enige de gegevens niet te willen verstrekken. Toch achterhaalde Greenpeace dat Coca-Cola wereldwijd in 2016 zo’n 110 miljard wegwerpplastic flessen produceerde, "oftewel 3400 per seconde." Met de campagne wil Greenpeace de frisdrankproducent bewegen "zo snel mogelijk te stoppen met de productie van wegwerpplastic." Coca-Cola zegt dat inmiddels circa 40% van zijn flessen recyclebaar zou zijn; volgens Greenpeace slaat die 40% echter alleen op Nederland. "Mondiaal wordt slechts zeven procent van de flessen van hergebruikt of hernieuwbaar materiaal gemaakt," klinkt het in Trouw.
Coca-Cola lag al eerder onder vuur vanwege zijn weggooiflessen. In een reactie geeft het frisdrankbedrijf toe dat "vanuit productie en logistiek oogpunt herbruikbare verpakkingen in moderne economieën niet de voorkeur hebben", schrijft Trouw. Volgens Coca-Cola is zwerfvuil een consumentenprobleem.
Dit artikel afdrukken
Juist het niet gebruik maken van die factor verwijt Greenpeace die andere grote levensmiddelenproducent, Coca-Cola. "Coca Cola heeft geen voornemens, geen beleidsdoelen of agenda om de productie van plastic wegwerpflessen te verminderen", zegt Greenpeace in Trouw. "Het bedrijf stelt korte-termijn-winst boven duurzaamheid, aldus een rapport dat vandaag internationaal openbaar wordt gemaakt. Coca-Cola probeert volgens Greenpeace op alle mogelijke manieren succesvolle statiegeldsystemen te saboteren en verzuimt de eigen marktpositie te gebruiken om de frisdrankbranche tot volledig recyclebare verpakkingen te brengen."
De milieuorganisatie vroeg voor het rapport frisdrankproducenten wereldwijd om een opgave van hun plastic verpakkingen. Het hoofdkantoor van Coca-Cola in de VS bleek als enige de gegevens niet te willen verstrekken. Toch achterhaalde Greenpeace dat Coca-Cola wereldwijd in 2016 zo’n 110 miljard wegwerpplastic flessen produceerde, "oftewel 3400 per seconde." Met de campagne wil Greenpeace de frisdrankproducent bewegen "zo snel mogelijk te stoppen met de productie van wegwerpplastic." Coca-Cola zegt dat inmiddels circa 40% van zijn flessen recyclebaar zou zijn; volgens Greenpeace slaat die 40% echter alleen op Nederland. "Mondiaal wordt slechts zeven procent van de flessen van hergebruikt of hernieuwbaar materiaal gemaakt," klinkt het in Trouw.
Coca-Cola lag al eerder onder vuur vanwege zijn weggooiflessen. In een reactie geeft het frisdrankbedrijf toe dat "vanuit productie en logistiek oogpunt herbruikbare verpakkingen in moderne economieën niet de voorkeur hebben", schrijft Trouw. Volgens Coca-Cola is zwerfvuil een consumentenprobleem.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Consumentenprobleem?
In Duitsland geen probleem, met meer Grünen in de regering.
- Statiegeld, ook op de dunne flessen en blikjes.
- Opvoeding en fatsoen.
Maar ze hebben nu wel een plan: This is Forward, onder deze naam lanceert Coca-Cola vandaag haar actieplan voor duurzaamheid in West-Europa.
Dank Jan Peter. Ik lees daar ook 'In Nederland gaan we onder de titel ‘Coca-Cola OPEN’ verder de dialoog aan met mensen uit de politiek, gemeenten, bedrijven, onderwijs, maatschappelijke organisaties én uiteraard met onze klanten. In die gesprekken willen we kennis ophalen om invulling te geven aan deze acties, en leren wat we verder kunnen doen om een blijvende positieve en duurzame bijdrage te leveren aan onze maatschappij.'
Ik word daar inmiddels ook een beetje flauw van. Mensen uit de politiek, gemeenten, bedrijven, onderwijs, maatschappelijke organisaties en klanten, wij dus, hebben beperkte tijd en middelen om ons met dit soort marketing-achtige initiatieven bezig te houden. Vanuit onderzoek is het belangrijk dat er kennis vanuit de praktijk en met de praktijk gedeeld wordt, maar dat gaat niet meer lukken als bedrijven als Coca-Cola die ruimte inpikt en ze beloont met gadgets of, erger, Coca-Cola. En dat, terwijl er voldoende onderzoek beschikbaar is voor bedrijven om te weten wat ze te doen staat om rommel op te ruimen. Kan Greenpeace dat ook niet meteen aanpakken?
Liesbeth, ik ben dat met je eens, maar dat wist je wel :-) Duurzaamheid en gezondheid zal niet komen van mensen of bedrijven, enkele uitgezonderd, die behoren tot de sociaal dominante partijen (zoals Coca Cola). Dit artikel in The Guardian geeft dat nog maar eens even aan. En klein stukje er uit:
This headline conclusion doesn’t make for pleasant reading: namely, the more hierarchical a country’s society, the more its people act to maintain the social status quo even if it is profoundly unfair, often by employing violence and prejudice towards others.
Psychologically speaking, Sidanius observes that it’s “in their interests” to do so – since when there is a disproportionate amount of power, wealth and influence in a society, the dominant group lives longer and has healthier children, besides countless other benefits (relative to subordinate groups in that society).
Interessant Jan Peter. Denk je dat de factor 'x' tussen de laagste en hoogste 10% inkomensgroepen een goede graadmeter is voor de mate van hierarchie? Denk wel dat NL redelijk vlak scoort, althans, dat was altijd het vlaggetje van Nl. Dat verklaart volgens mij ook waarom het vaak rumoerig is in het land, mensen worden onrustig van 'gelijkheid' want dan zou er wel's iets kunnen veranderen.