Vandaag een aardig artikel in de nieuwsbrief van MarketingTribune. Grosso modo kent Nederland twee soorten koks: snelle kokers en uitgebreide kokers. Consumptief blijken beide koksoorten in volkomen gescheiden werelden te leven. Dat blijkt uit onderzoek van Acxiom dat deze week in Marketing Tribune staat. De snelle koker is een echte prijskoper, koopt vaak A-merken bij de AH en is in het bezit van een Bonuskaart. Hij besteedt maximaal 50 euro per week aan boodschappen. De uitgebreide koker die voor zijn hele gezin kookt, is tussen de 70 en 100 euro per week aan boodschappen kwijt, waaronder voornamelijk B-merken. Hij is een promotiekoper en is dan ook niet altijd even loyaal aan een bepaald merk. Wel is hij in het bezit van een Edah-kaart.
Dit artikel afdrukken
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
De snelle koker die (dus) veel kant-en-klaar dingen koopt plus A-merken, komt volgens mij met 50 euro per week niet heel ver...
Als het goed is valt deze week MarketingTribune in de bus. Zal eens kijken wat nu precies de onderzoeksopzet is geweest en wat de resultaten zijn. Ze gaan ook mij wat kort door de bocht met bovenstaande conclusie.
Ik vermoed dat het onderzoek er niet zo vreselijk naast zit, maar de verkeerde conclusies trekt. De uitgebreide kokers vormen een heterogeen samengestelde categorie van ouderen en bewuste kokers. Beide groepen kopen veel buiten het mainstream retailkanaal (specialtyshops, markt, de boer zelf, de visboer etc).
Het zou wel eens kunnen dat daarom hun hun supermarktbestedingen laag zijn.
Zo'n onderzoek waarin de onderzoekers hun eigen foodkoopgedrag tot norm hebben verheven?!?!?
Ga eens wat vaker naar de markt of de boer: betere kwaliteit én betere prijzen. En het opent je ogen. Zo kan het ook!