Een van onze buren kwam afgelopen week thuis met een boekje dat de cateraar van haar bedrijfsrestaurant haar had meegegeven. Ze was er ernstig van ontdaan. De tekst stond zo bol van het gezonde eten, maar ook met zoveel verkeerde producten zoals ze ze van foodlog.nl kent, dat ze zich afvroeg of ze niet ernstig genept werd.
Met belangstelling nam ik het boekje ter hand. Ik schrok me rot. Pagina's vol gepraat over gezondheid. Portretten van mensen die vertellen dat ze zo letten op gezond eten, dat het niet zo erg is als ze dachten en er - kennelijk ook onverwacht - best voldoende keuze is. Wat een opsteker voor een blad met als titel 'zorgeloos genieten'!
Leugenachtige producten als Frideale en Knorr Vie zijn volop in het blad te vinden. Maar geen woord over biologisch. Dát was toch juist gezond? - zei mijn buurvrouw.
En geen woord over foodmiles, want dat was toch ook heel belangrijk als je gezond en dus maatschappelijk verantwoord wilt zijn volgens Al Gore? - dat miste ze óók al, want het staat iedere dag in de krant.
En ook geen woord over het leven van de dieren achter de worst, de eiersalade, de kaas en de frikadel die 1x in de week moet kunnen. Wel iets over koken met gas- en stroombesparing, maar weer niets over bewegen. Dat laatste is opvallend, als je nagaat hoe belangrijk dat is als maatbepaler voor een gezond eetpatroon.
Wél de tekst van het 'portret' in het plaatje hierboven. Een croissant met volvette brie is hartstikke gezond, moet je kennelijk lezen. Meneer heeft immers aanleg en laat daarom zelfs de derde generatie gefridealiseerde frikadel staan. Hij kiest gezond. Jaja. Neenee dus, althans niet als gezonde tegenhanger van een frikadel. Noch voor anti-vetters, noch voor low carbies. Daar ging de ghostwriter achter 'het portret' waarschijnlijk even gestrekt door de bocht. Niemand die het zag voor het ter perse gaan.
Met dit soort boekjes is niemand geholpen. In de context van alle 'vermarketingde' MVO dragen ze bij aan het wantrouwen van 'overgemarketingcommuniceerde' trends. Weg vertrouwen, weg eventuele benefits.
Tip voor als je rijk wilt worden. Start een tentje op een bedrijventerrein. Serveer er gewoon eerlijk eten. Zorgt dat het top smaakt en klets niet over gezondheid. Daar zorgt het alleen maar 'per ongeluk' voor.
Je zult goud verdienen.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
>> 'zorgeloos genieten' <<
Lijkt me een passende titel. Dat bijna niemand nog weet dat 'zorgeloos' een synoniem is van 'onverantwoordelijk', dat valt de makers van dit drukwerkje natuurlijk niet aan te wrijven. :-)
Neem dan een voorbeeld aan Heleen uit de Balansdag-nieuwsbrief:
Deze week is Heleen de winnaar van de prijsvraag Balansdag op het Werk. Zij wist fruit op de werkplek te introduceren bij collega's die daar aanvankelijk niet voor open stonden.
,,Ik werk op een drukkerij met bijna allemaal mannen. Toen ik voor het eerst fruit mee nam, lachte iedereen me uit. Maar ik merkte dat als ik fruit om te delen op tafel zette (bv. stukjes ananas en meloen) iedereen gretig 'toehapte'. Nu begint er een soort cultuur te ontstaan waarbij iedereen 'fruit-om-te-delen' meeneemt. Zo heeft iedereen een koffiepauze met in plaats van tosti's heel veel verschillende soorten fruit! En het bevordert de gezelligheid ook nog!"
Heleen krijgt het Balansdag Kookboek thuis gestuurd.
Maar waarom moet je nou eerst weer dapper wezen en je laten uitlachen?
Toegegeven: stukken beter. Maar dat heldendom, en dan ook weer van een rolbevestigende vrouw :-(
Ik weet inmiddels wat koolhydraten doen met mensen 'met aanleg', zoals de tekst zo eufemistisch meldt. Zitten er in een frikadel met een kwak D&L-mayonaise toch héél wat minder koolhydraten dan in een croissant met brie...... En of je nou als hardloper weg komt met een eitje en een kopje soep als lunch.... Ik heb het boekje niet gezien, maar afgaand op dit ene stukje heb ik wel het idee dat het vol staat met populaire prietpraat. Het hoeft niet waar te zijn, als het maar bekend klinkt (oftewel voorkomt in de uitingen van het VC, Unilever, AH en anderen die een loopje nemen met de waarheid).
Wordt je buurvrouw genept met dit vlugschrift? Ik denk het wel. Staat er trouwens op wie het werkje heeft samengesteld of uitgegeven?
Tja, misschien heeft Heleen ook al jaren de tosti's gemaakt.... en de koffie gehaald.... en hoe hard moet het gaan vriezen vóór het fruit weer wordt ingeruild voor iets warms? Ik wil trouwens niet vervelend zijn, maar koffie met meloen is toch minstens zo smerig als thee-met-meloensmaak?
Maar goed, het idee is leuk, en ik gun Heleen haar balansboek van harte. Als ze tenminste niet aan de pen van een copywriter is ontsproten.