Afgelopen vrijdag verscheen op molblog.nl een post van Theo van Vugt over het Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen van eetgigant Unilever. Niets dan lof. Ook de commentaren zingen de lof van Unilever.
De merken van Unilever blijken het op te nemen voor de armeren in de wereld. Dat vinden de marketeers geweldig. Ik vind het eerlijk een raadsel dat ze dat vinden.
Wanneer begint Unilever met de producten zélf in plaats van met een paar symbolische aflaten en tearjerckers à la Ronald McDonald? Die zijn ook zonder meer nuttig en liefdadig. Alleen gaat het daar niet over.
Zeker, de transvetten (die Unilever eerst mee in omloop heeft helpen brengen) beginnen te verdwijnen. Maar hoeveel nieuws is er verder te melden over het bedrijf dat een van de belangrijkste bijdragen zou kunnen leveren aan het probleem van vandaag: volvette kinderen en het verzinnen van nieuwe eetmomenten en -behoeften voor die koters?
Of begint MVO niet bij je eigen product?
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Harry Brouwer: "We hebben echt al veel gedaan aan onze ijsjes. Zo kent een Raketje niet meer dan 45 calorieen en dat is hetzelfde als twee engelse dropjes'" De Raket is inmiddels ook met natuurlijke kleurstoffen gemaakt.
Verder:
Onze kennis van gezondheid en voeding groeit met de dag en naarmate nieuw onderzoek over de gezondheidsaspecten van afzonderlijke ingrediënten aan het licht komt, passen we onze productsamenstellingen aan. Bij veel van onze merken zijn we bezig te onderzoeken hoe we het gebruik van bepaalde ingrediënten zoals verzadigde vetten, suiker en zout terug kunnen dringen. ... Zo heeft Unilever de samenstelling van meer dan 16.000 producten herzien op het niveau van transvetten, verzadigde vetten, natrium en suiker. Zo werden in 2005 reeds 14.000 ton transvetten, 6.200 ton verzadigde vetten, 1.900 ton natrium en 6.000 ton suiker uit de Unilever-portfolio verwijderd.
Je kunt niet zeggen dat ze bijna niets doen op dat vlak. Daarnaast werken ze met de Dove-campagne aan een beter zelfbeeld bij vrouwen. Het enige wat onttbreekt is een schuldbekentenis; het bedrijf heeft die suiker etc. er zelf eerst ingestopt.
Prima, dat is al heel wat. Ik wil er niet eens op afdingen. Een vraag: vind je ook niet dat bedrijven die door middel van hun product zelf een enorme impact hebben op ons welbevinden, in de eerste plaats beoordeeld moeten worden op het MVO-gehalte van hun product zelf?
Neem Knorr Vie (uit de Unilever-stal). Ook een niet vullend suikerdrankje zonder vezel dat toch echt keihard suggereert (zeker: juridisch gezien beweren ze het niet) meer dan een beetje gezond te zijn. Neem de nwe gezonde Calvé pindakaas van Gerrit Jan Groothedde. Ook uit de Unilever stal.
Nog even doorgaan?
Dat ben ik helemaal eens. Unilever zal ook zelf toegeven dat ze er nog niet zijn. Maar ze maken de belofte om naar gezonder te streven hier en daar al een beetje waar, al is het nog vooral minder ongezond.
KnorrVie zegt dat ze in 50% van de behoefte aan vruchhten en groentes voorziet, dat lijkt mij een redelijk harde gezondheidsclaim.
Partnerschap tussen Unilever en WFP;
een MVO actie of een kans om de wereldwijde afzetmarkt van Unilever verder te vergroten?
Zo maatschappelijk zijn hun bedoelingen niet.
Zie ook vanavond Tegenlicht op Ned 2, 20.55 uur over 'de laatste markt'
@Daniel,
Het vergroten van de afzetmarkt is toch niet noodzakelijk maatschappelijk onverantwoord? Sterker nog: ALS honger en armoede zullen verdwijnen, zal dat vermoedelijk door handel en bedrijvigheid komen. Zie hoe de ontwikkeling van Afrika op andere manieren is mislukt. Als de kindertjes in de Sahel straks een lowfat Cornetto in hun knuistjes houden in plaats van een pover kommetje rijst of een machinegeweer, moet je dat toch een verbetering noemen?