In 2013 dronk Nederland nog 750 miljoen liter melk via de supermarkt. Inmiddels zit ons land op 704 miljoen liter.
De verkoop van melk in supers holt achteruit, schrijft Distrifood op basis van cijfers van onderzoeksbureau IRI.
In omringende landen is een dergelijk daling niet aan de orde. Volgens verpakkingenmaker Tetra Pak houdt de daling verband met het feit dat zuivelaars onvoldoende rekening houden met de veranderende samenstelling en behoeften van huishoudens.
'Veranderende gezinssamenstelling'
Tetra Pak oppert de verklaring dat Nederlandse zuivelaars "nauwelijks rekening houden met de veranderende gezinssamenstelling".
In de recent verschenen Tetra Pak Dairy Index 2015 valt lezen: Hoe kan het nu zo zijn dat de melkcategorie wordt erkend als waardevol, maar dat vernieuwingen en groei uitblijven? Uit onderzoek, gehouden in opdracht van Tetra Pak, blijkt dat consumenten de productontwikkelingen op het gebied van melk niet in lijn vinden liggen met hun verwachtingen en gewijzigde levensstijl.
Gezinnen worden kleiner en hebben daarom behoefte aan minder grote verpakkingen. Er lijkt nog meer aan de hand. Moderne consumenten willen méér dan gewone melk. Volgens de Dairy Index willen consumenten andere melk:
- Gezonde en lekkere verwennerijen
- Customized producten die melk eenvoudiger verteerbaar maken of andere toegevoegde gezondheidsvoordelen bieden
- Dranken voor on-the-go consumptie of als snackmoment tussendoor
- Pure, natuurlijke of biologische zuivelproducten.
Volgens Tetra Pak spelen fabrikanten onvoldoende op die trends in en verliest melk daarom terrein in Nederland.
Fotocredits: TetraPak
Dit artikel afdrukken
In omringende landen is een dergelijk daling niet aan de orde. Volgens verpakkingenmaker Tetra Pak houdt de daling verband met het feit dat zuivelaars onvoldoende rekening houden met de veranderende samenstelling en behoeften van huishoudens.
'Veranderende gezinssamenstelling'
Tetra Pak oppert de verklaring dat Nederlandse zuivelaars "nauwelijks rekening houden met de veranderende gezinssamenstelling".
In de recent verschenen Tetra Pak Dairy Index 2015 valt lezen: Hoe kan het nu zo zijn dat de melkcategorie wordt erkend als waardevol, maar dat vernieuwingen en groei uitblijven? Uit onderzoek, gehouden in opdracht van Tetra Pak, blijkt dat consumenten de productontwikkelingen op het gebied van melk niet in lijn vinden liggen met hun verwachtingen en gewijzigde levensstijl.
Gezinnen worden kleiner en hebben daarom behoefte aan minder grote verpakkingen. Er lijkt nog meer aan de hand. Moderne consumenten willen méér dan gewone melk. Volgens de Dairy Index willen consumenten andere melk:
- Gezonde en lekkere verwennerijen
- Customized producten die melk eenvoudiger verteerbaar maken of andere toegevoegde gezondheidsvoordelen bieden
- Dranken voor on-the-go consumptie of als snackmoment tussendoor
- Pure, natuurlijke of biologische zuivelproducten.
Volgens Tetra Pak spelen fabrikanten onvoldoende op die trends in en verliest melk daarom terrein in Nederland.
Fotocredits: TetraPak
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Wat een nonsens dat vernieuwingen uitblijven. Elk seizoen is er wel weer een karnemelk of tapiocameelpapje met een nieuwe smaak.
Alle producten die er volgens de Dairy Index zouden moeten komen, bestaan al lang. Gezonde en lekkere verwennerijen daar barst het in de supermarkt van, zij het dat het vaak geen zuivel is. Makkelijk verteerbare melkproducten met extra gezondheidsvoordelen worden al sinds het begin van de landbouw gemaakt en geconsumeerd. Inderdaad, ik heb het over (probiotische) yoghurt en kaas. Optimel en dergelijke dranken worden kennelijk niet in Tetra Pack-verpakkingen geleverd. En ik ben benieuwd in welke supermarkt zij geen pure of biologische melk hebben aangetroffen. Hebben ze alleen in de Aldi gekeken?
Maar als je nou nieuwe verpakkingen wilt verkopen?
Dan blijft er teveel steken in zo'n literpak, met 'gewoon melk'.
Wellicht zijn er nog meer oorzaken.
Drank moet al snel meegenomen kunnen worden naar het werk, in de auto, op de fiets, naar school. Gewone melk is daarvoor onhandig. Frisdranken hebben een veel handiger afsluitbare verpakking dan melk, zijn overal te koop, vaak goedkoper dan melk en hoeven niet in een koelkast vervoerd te worden. Velen drinken tegenwoordig liever frisdrank dan melk of water bij het eten. In de horeca staan frisdranken en bier bovenaan in de lijst, of krijg je een flesje Cola gratis bij een ontbijt of lunchpakket. De talrijke drankautomaten hebben zelden melk of karnemelk.
Waar zijn we toch mee bezig.
In de kiosk op het perron zag ik dat een blikje bier al goedkoper is dan een flesje water. In het automatische toilet stond: "geen drinkwater". op het toilet in de trein stond ook "geen drinkwater". Gelukkig kwam er thuis nog water uit de kraan en was er nog karnemelk in de koelkast.
Bekijk de 4 wensen van de consument eens kritisch en concludeer dat ze niet zullen bijdragen aan een gezonder voedingspatroon als de industrie ze in gaat vullen. Melk vult veel van de genoemde behoeftes al in, alleen het imago is ondermaats mede door de negatieve publicaties over melk de laatste tijd.
En desondanks – als ware het lemmingen – investeren in groot-groter-grootste stallen...