In omringende landen is een dergelijk daling niet aan de orde. Volgens verpakkingenmaker Tetra Pak houdt de daling verband met het feit dat zuivelaars onvoldoende rekening houden met de veranderende samenstelling en behoeften van huishoudens.
'Veranderende gezinssamenstelling'
Tetra Pak oppert de verklaring dat Nederlandse zuivelaars "nauwelijks rekening houden met de veranderende gezinssamenstelling".
In de recent verschenen Tetra Pak Dairy Index 2015 valt lezen: Hoe kan het nu zo zijn dat de melkcategorie wordt erkend als waardevol, maar dat vernieuwingen en groei uitblijven? Uit onderzoek, gehouden in opdracht van Tetra Pak, blijkt dat consumenten de productontwikkelingen op het gebied van melk niet in lijn vinden liggen met hun verwachtingen en gewijzigde levensstijl.
Gezinnen worden kleiner en hebben daarom behoefte aan minder grote verpakkingen. Er lijkt nog meer aan de hand. Moderne consumenten willen méér dan gewone melk. Volgens de Dairy Index willen consumenten andere melk:
- Gezonde en lekkere verwennerijen
- Customized producten die melk eenvoudiger verteerbaar maken of andere toegevoegde gezondheidsvoordelen bieden
- Dranken voor on-the-go consumptie of als snackmoment tussendoor
- Pure, natuurlijke of biologische zuivelproducten.
Volgens Tetra Pak spelen fabrikanten onvoldoende op die trends in en verliest melk daarom terrein in Nederland.
Fotocredits: TetraPak
Het bericht haalde ook de voorpagina van het AD vandaag.
Zuivelfabrikanten en het Voedingscentrum maken zich niet zo druk. Als er geen melk gedronken wordt, eten we nog altijd kaas en de export is ook nog altijd veelbelovend (babymelkpoeder!).
Het Voedingscentrum besluit: "Zo lang mensen dan maar genoeg yoghurt of andere zuivelproducten eten. In het Nederlanse eetpatroon is zuivel de beste manier om aan calcium te komen, dat je nodig hebt voor sterke botten.''