De Belgische ondernemer Hein Deprez wil met zijn bedrijven een wereldmarktleider worden in groenten en fruit. Daartoe onderzoeken Greenyard Foods, Univeg en Peatinvest de mogelijkheid van een 'tripartite fusie'. Deprez is groot- of meerderheidsaandeelhouder in alle drie de bedrijven en acht de tijd rijp voor de bouw van één groot concern.
'Maatschappelijke trends vragen om holistische kijk'
In de Vlaamse financiële krant De Tijd licht Deprez zijn voornemens toe. "Het creëren van een gecombineerde groep met verse en diepvriesgroenten en -fruit en groenten en fruit in conserven zal gunstig zijn voor telers, retailers, consumenten, medewerkers en aandeelhouders. Wij zijn ervan overtuigd dat maatschappelijke trends vragen om een meer holistische kijk op de groente- en fruitconsumptie", stelt hij.
Mensen eten te weinig groenten en fruit
"[Het is] nutteloos om verse, diepvries- en conservengroenten tegen elkaar te laten strijden, want ze zijn allemaal gezond. Door dat aan iedereen te communiceren en door aan alle mensen een aantrekkelijk groente- en fruitaanbod aan te bieden, willen we vermijden dat ze ervoor kiezen geen groenten of fruit te eten", voegt hij toe. Een sterk bedrijf met één boodschap zal de groenten- en fruitmarkt helpen te dynamiseren. Dat is nodig volgens Deprez: "Want dat gebeurt nu niet. De groente- en fruitverkoop is een stabiele markt. Mensen denken dat ze meer groenten en fruit eten dan vroeger, maar dat is niet zo. Ze eten maar de helft van de aanbevolen hoeveelheid fruit en groenten."
Ruim 3,7 miljard euro omzet
De nieuwe combinatie gaat de komende tijd aan de slag om een goed uitgewerkt fusieplan te maken. Het beursgenoteerde Greenyard Foods doet in diepvriesgroenten en conserven - België is de grootste producent van diepvriesgroente van Europa. Univeg is leverancier van verse groenten en fruit en Peatinvest levert substraat en potgrond voor de teelt van fruit en groenten aan de tuinbouwsector. De drie bedrijven samen zouden een omzet van ruim 3,7 miljard euro genereren en daarmee op zijn minst de gelijke worden van bedrijven als Dole, Fresh Del Monte en Chiquita.
Welke vorm de mogelijke nieuwe combinatie gaat aannemen, is nog niet duidelijk. Deprez besluit: "Ik denk dat ik een klare kijk heb en een visie voor de komende tien tot vijftien jaar."
Versnellingsagenda Limburg
Vanuit het Nederlandse deel van Limburg klonk gisteren een ander geluid. De Nederlandse tuinbouw verkeert al jaren in crisis. De provincie Limburg en boerenkoepel LLTB pakken dat in de eigen provincie aan door de introductie van een zogenaamde Versnellingsagenda. Die moet de tuinbouw van productie- marktgericht maken. De LLTB schrijft: "Over vijf jaar heeft het Limburgse tuinbouwcluster de markt leidend gemaakt. Een deel van de oude bedrijven en structuren is verdwenen en vervangen door nieuwe partijen en samenwerkingsverbanden." Als het niet zelfstandig lukt, hebben de Limburgers in ieder geval een buurman die duidelijk voor ogen heeft hoe je een totale keten kunt opzetten en daar de afgelopen 20 jaar hard aan heeft gewerkt. Nu ziet hij zijn kans schoon. De Limburgers moeten nog beginnen.
Fotocredits: Hein Deprez, Eurofruit Congress
Dit artikel afdrukken
'Maatschappelijke trends vragen om holistische kijk'
In de Vlaamse financiële krant De Tijd licht Deprez zijn voornemens toe. "Het creëren van een gecombineerde groep met verse en diepvriesgroenten en -fruit en groenten en fruit in conserven zal gunstig zijn voor telers, retailers, consumenten, medewerkers en aandeelhouders. Wij zijn ervan overtuigd dat maatschappelijke trends vragen om een meer holistische kijk op de groente- en fruitconsumptie", stelt hij.
Mensen eten te weinig groenten en fruit
"[Het is] nutteloos om verse, diepvries- en conservengroenten tegen elkaar te laten strijden, want ze zijn allemaal gezond. Door dat aan iedereen te communiceren en door aan alle mensen een aantrekkelijk groente- en fruitaanbod aan te bieden, willen we vermijden dat ze ervoor kiezen geen groenten of fruit te eten", voegt hij toe. Een sterk bedrijf met één boodschap zal de groenten- en fruitmarkt helpen te dynamiseren. Dat is nodig volgens Deprez: "Want dat gebeurt nu niet. De groente- en fruitverkoop is een stabiele markt. Mensen denken dat ze meer groenten en fruit eten dan vroeger, maar dat is niet zo. Ze eten maar de helft van de aanbevolen hoeveelheid fruit en groenten."
Ruim 3,7 miljard euro omzet
De nieuwe combinatie gaat de komende tijd aan de slag om een goed uitgewerkt fusieplan te maken. Het beursgenoteerde Greenyard Foods doet in diepvriesgroenten en conserven - België is de grootste producent van diepvriesgroente van Europa. Univeg is leverancier van verse groenten en fruit en Peatinvest levert substraat en potgrond voor de teelt van fruit en groenten aan de tuinbouwsector. De drie bedrijven samen zouden een omzet van ruim 3,7 miljard euro genereren en daarmee op zijn minst de gelijke worden van bedrijven als Dole, Fresh Del Monte en Chiquita.
Welke vorm de mogelijke nieuwe combinatie gaat aannemen, is nog niet duidelijk. Deprez besluit: "Ik denk dat ik een klare kijk heb en een visie voor de komende tien tot vijftien jaar."
Versnellingsagenda Limburg
Vanuit het Nederlandse deel van Limburg klonk gisteren een ander geluid. De Nederlandse tuinbouw verkeert al jaren in crisis. De provincie Limburg en boerenkoepel LLTB pakken dat in de eigen provincie aan door de introductie van een zogenaamde Versnellingsagenda. Die moet de tuinbouw van productie- marktgericht maken. De LLTB schrijft: "Over vijf jaar heeft het Limburgse tuinbouwcluster de markt leidend gemaakt. Een deel van de oude bedrijven en structuren is verdwenen en vervangen door nieuwe partijen en samenwerkingsverbanden." Als het niet zelfstandig lukt, hebben de Limburgers in ieder geval een buurman die duidelijk voor ogen heeft hoe je een totale keten kunt opzetten en daar de afgelopen 20 jaar hard aan heeft gewerkt. Nu ziet hij zijn kans schoon. De Limburgers moeten nog beginnen.
Fotocredits: Hein Deprez, Eurofruit Congress
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Het FD schrijft vandaag over 'de onstuimige opmars' van Hein Deprez op de Nederlandse markt. Zijn handelshuis Greenyards Foods, beter bekend als Univeg, zet hier inmiddels met €1,1 miljard net zo veel om als The Greenery, Nederlands grootste groentehandelaar.
Deprez schrijft zijn succes toe aan de strategische keuze om met zijn 'natuurlijke bondgenoten', retailers, samen te werken in de verticale kolom. In Nederland werkt Univeg exclusief samen met Albert Heijn.
Volgens Deprez is het coöperatie-model van The Greenery niet meer van deze tijd. "De coöperatieve gedachte is misschien nobel, maar de uitwerking is niet meer van deze tijd. [..] Er heeft een enorme consolidatie plaatsgevonden en die gaat voorlopig door."
Waar Univeg de omzet in Nederland de afgelopen jaren zag verdubbelen, en het beursgenoteerde Greenyard Foods met een omzet van €4 miljard tot de wereldspelers behoort, zag The Greenery zijn marktaandeel en ledental de afgelopen jaren drastisch teruglopen. The Greenery telt 700 telersleden tegen 10.000 bij een fusie in de jaren negentig.