Wakker Dier dacht aanvankelijk de Nieuwe Standaard Kip van Jumbo passief te zullen ondersteunen. Nu Jumbo serieus werk maakt van het vervangen van zijn gehele assortiment door een kip die nadrukkelijk beter is dan de Kip van Morgen en de daarop gebaseerde Hollandse Kip van Albert Heijn, blijken de campagnemakers van Wakker Dier aanmerkelijk verder te gaan.
Opmerkelijke campagne
Met een serie advertenties in grote bladen hakken ze iedere super 'in de pan' die niet minimaal aan de dierwelzijnseisen van de Nieuwe Standaard Kip van Jumbo voldoet. Om te beginnen met Albert Heijn. Wakker Dier schrijft het zelf als volgt: Wakker Dier start vandaag een nieuwe campagne in landelijke dagbladen om Albert Heijn te overtuigen kippenwelzijn serieus te nemen. In mei introduceerde AH met veel tam tam een nieuwe kip die nauwelijks een beter leven heeft dan de plofkip. De nieuwe kip groeit minder hard maar wordt met 19 dieren op een vierkante meter gepropt. Daarentegen introduceerde Jumbo deze maand een kip die wél een aanzienlijk beter leven krijgt met daglicht en 41% meer ruimte dan de AH-kip. Hoewel deze kip nog geen Beter Leven ster verdient, ziet Wakker Dier dit als een doorbraak voor kippen in supermarktenland. Wakker Dier wil dat marktleider AH ook serieus aan een oplossing voor het plofkippenleed gaat werken.
De campagne is opmerkelijk. Door een jarenlange starre opstelling van de Dierenbescherming kon - ondanks verschillende initiatieven van kipondernemers- geen ster-segment zonder uitloopje worden gecreëerd. Daardoor is de dierwelzijnsverbetering waarvoor Wakker Dier nu ijvert 5 jaar lang niet mogelijk geweest. Na een lange reeks van schermutselingen tussen de supermarkten enerzijds en Wakker Dier en de Dierenbescherming anderzijds, neemt nu Wakker Dier de rol van resultaatgerichte NGO op zich. De organisatie creëert met deze campagne de facto de niet-ster kip die eigenlijk wél een ster had moeten krijgen.
Wakker Dier corrigeert weigering Dierenbescherming met Hollands gedogen
Toen het één-ster varken bij AH werd geïntroduceerd verlaagde de Dierenbescherming de eisen die de organisatie aanvankelijk stelde aan het één-ster varken dat Jumbo verkocht. Bij kip heeft de organisatie dat altijd geweigerd. Wakker Dier corrigeert nu die weigering op een elegante manier die het sterrensysteem van de Dierenbescherming geen schade toebrengt. Het is als het ware een oerHollandse vorm van gedogen van iets niet-officieels als wel degelijk geoorloofd.
Fotocredits: Wakker Dier
Dit artikel afdrukken
Opmerkelijke campagne
Met een serie advertenties in grote bladen hakken ze iedere super 'in de pan' die niet minimaal aan de dierwelzijnseisen van de Nieuwe Standaard Kip van Jumbo voldoet. Om te beginnen met Albert Heijn. Wakker Dier schrijft het zelf als volgt: Wakker Dier start vandaag een nieuwe campagne in landelijke dagbladen om Albert Heijn te overtuigen kippenwelzijn serieus te nemen. In mei introduceerde AH met veel tam tam een nieuwe kip die nauwelijks een beter leven heeft dan de plofkip. De nieuwe kip groeit minder hard maar wordt met 19 dieren op een vierkante meter gepropt. Daarentegen introduceerde Jumbo deze maand een kip die wél een aanzienlijk beter leven krijgt met daglicht en 41% meer ruimte dan de AH-kip. Hoewel deze kip nog geen Beter Leven ster verdient, ziet Wakker Dier dit als een doorbraak voor kippen in supermarktenland. Wakker Dier wil dat marktleider AH ook serieus aan een oplossing voor het plofkippenleed gaat werken.
De campagne is opmerkelijk. Door een jarenlange starre opstelling van de Dierenbescherming kon - ondanks verschillende initiatieven van kipondernemers- geen ster-segment zonder uitloopje worden gecreëerd. Daardoor is de dierwelzijnsverbetering waarvoor Wakker Dier nu ijvert 5 jaar lang niet mogelijk geweest. Na een lange reeks van schermutselingen tussen de supermarkten enerzijds en Wakker Dier en de Dierenbescherming anderzijds, neemt nu Wakker Dier de rol van resultaatgerichte NGO op zich. De organisatie creëert met deze campagne de facto de niet-ster kip die eigenlijk wél een ster had moeten krijgen.
Wakker Dier corrigeert weigering Dierenbescherming met Hollands gedogen
Toen het één-ster varken bij AH werd geïntroduceerd verlaagde de Dierenbescherming de eisen die de organisatie aanvankelijk stelde aan het één-ster varken dat Jumbo verkocht. Bij kip heeft de organisatie dat altijd geweigerd. Wakker Dier corrigeert nu die weigering op een elegante manier die het sterrensysteem van de Dierenbescherming geen schade toebrengt. Het is als het ware een oerHollandse vorm van gedogen van iets niet-officieels als wel degelijk geoorloofd.
Fotocredits: Wakker Dier
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Ik raak er van in verwarring.
“een oerHollandse vorm van gedogen..” Dat begrijp ik niet.
Wat is die “oerHollandse vorm van gedogen” ?
Vroeger was dat een tolerantie-model dat uitging van wederzijds respect. Maar dat is al lang veranderd in een drammerig ‘soll sein’ door kleine minderheden, die binnen het nep tolerantiemodel hun eisen en wil op leggen aan een zeer grote groep burgers en bedrijven.
Of het om kip-empatisch medelijden of zwarte Pier gaat.
Waarbij ons democratisch model omzeild wordt door een duistere financiering van een aantal obscure omhooggevallen miljardairs van tv-stations, pretseries en pulpvoorstellingen, die op die manier via ‘goede doelen’ (Nationale Postcodeloterij) min of meer subversieve activisten, die nu bovengronds gekomen zijn, met veel geld overeind houden, omdat de boodschap van W.D. ‘sec’ geen bestaansrecht heeft.
Wat is eigenlijk het uiteindelijk (politieke) dram-doel van “Wakker Dier”.
Het ‘plofkippenleed’ (wat dat ook zijn moge..) uitbannen door het met enkele personen sturen en chanteren van 16.000.000 burgers ?
Wie durft het eerlijk te zeggen ?
Hans, wordt wakker in de nieuwe wereld. Wakker Dier is pragmatisch geworden. Lees het hele dossier dit hier de afgelopen 7 (!) jaar is opgebouwd nog eens terug. Geef het even de tijd en laat het indalen.
Dick#2
Alles goed en wel, maar mijn vraag blijft: 'Wat is het uiteindelijke doel van Wakker Dier ? Het uiteindelijk afschaffen van het consumeren van dieren, omdat exploitatie altijd een gewelds-'element' zal blijven bevatten van kweek tot slacht ?
Of streven ze naar een consumeren van dieren, dat volledig voldoet aan hun wensen waarbij ze zichzelf als activisten overbodig maken ? En hoe moet dat er uit zien ?
Blijft dat een rekensom van cm2, buitenlucht en natuurlijk licht, en focussen ze zich daarna op het slachtproces, waar je ze nu niet over hoort.
Ze focussen zich op de kippenboeren en supers, die kippenboeren moeten 'aansturen'.
Hun invloed op de sector is duidelijk groter dan op de uiteindelijke consument.
De afdelinkjes 'ethisch verantwoorde gelukkige kip' blijven maar heel klein in relatie tot de kippenknallers...
Het lijkt mij dat de 'sector kip' toch behoefte heeft hun uiteindelijke stappenplan te kennen.
Nu lijkt het voornamelijk op symboolpolitiek.
Dus..
Wat is het uiteindelijk doel ? Durf/Kun jij het te zeggen ?
Hans, Wakker Dier geeft met deze campagne status aan het sub-1-ster segment. Dat noem ik lef hebben en zich bemoeien met een paar honderd miljoen te consumeren kippen.
Als je nu eens gewoon kennis zou nemen van hun standpunten alvorens te tetteren, Hans? Dat is meestal toch het begin van een gesprek?
Misschien valt er zelfs wel met die lui te praten!