Het TV-programma Kassa voert regelmatig een prijsvergelijkingsonderzoek uit door bij de 6 grote supermarkten van ons land dezelfde (huismerk)boodschappen te doen. Uit de meest recente peiling blijkt dat boodschappen doen sinds september vorig jaar goedkoper is geworden: met name koffie, aardappelen en perssinaasappelen daalden in prijs. Melk, bier en rode kool werden iets duurder, schrijft De Telegraaf.
Bij Aldi, over het algemeen de goedkoopste super, was het boodschappenmandje nu 9% goedkoper dan in september. Volgens een deskundige heeft het dalende prijspeil te maken met de crisis, maar ook met de toegenomen concurrentie tussen de supermarkten.
Dit artikel afdrukken
Bij Aldi, over het algemeen de goedkoopste super, was het boodschappenmandje nu 9% goedkoper dan in september. Volgens een deskundige heeft het dalende prijspeil te maken met de crisis, maar ook met de toegenomen concurrentie tussen de supermarkten.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
De rekening van die prijsverlagingen wordt uiteindelijk in hoge mate betaald door producenten, maar ook door het supermarktpersoneel (arbeidsvoorwaarden) en de consument (producten van slechtere kwaliteit).
In het verhaal van Barbara Rijlaarsdam in de NRC van 20 maart j.l. ‘Zo win je dus niet van Lidl’ komt huismerkexpert Koen de Jong aan het woord, die duidelijk maakt dat vooral het succes van Lidl grote invloed heeft op de strategie van de concurrentie. Maar ze kunnen Lidl niet verslaan op zowel prijs als op kwaliteit, maakt hij duidelijk. Toenemende prijsconcurrentie leidt onverbiddelijk tot mindere kwaliteit luidt de conclussie. Niet bij Lidl - dat met z'n inkoop voor 9.000 filialen in staat is van leveranciers kwaliteit en een scherpe prijs te verlangen - maar wel bij de anderen.
@Frans: Foodlog besteedde ook aandacht aan de uitspraken van Koen de Jong in dit artikel. Met een hele draad vol reacties!
Vooral als je al die aanbiedingen van limonade, chips, koeken, snoep enz laat staan ben je goedkoper uit, als ikboven de 10 euro voor 2 personen uitkom is het veel per keer dat ik boodschappen doe. Alleen mijn fruit is prijzig, want dat eten we veel, maar dat haal ik ook niet bij de super, maar bij de nabijgelegen turkse minisupermarkt
???
Helaas is de consument verslaafd geraakt aan goedkoop. Het heeft totaal geen benul meer van wat iets kost. Natuurlijk is dat mooi voor het huishoud boekje. Maar de producent is hiervan veelal de dupe. Dit is ingezet door de supermarkten en het zal heel moeilijk zijn om zoiets om te keren. Want iedereen kijkt vreemd op als er voor 1Kg tomaten €3,- wordt gerekend. Wat neer komt op €1,- voor de kweker. Nee 99ct (Lidl) is de standaard. Wat neerkomt op 33ct voor de kweker. Te weinig! Het maakt de consument nu (nog) niet uit hoe er geproduceerd wordt. Iedereen roept hard dat het verantwoord moet. Maar het mag niets kosten. Hoe gaan we dit doen?