Het TV-programma Kassa voert regelmatig een prijsvergelijkingsonderzoek uit door bij de 6 grote supermarkten van ons land dezelfde (huismerk)boodschappen te doen. Uit de meest recente peiling blijkt dat boodschappen doen sinds september vorig jaar goedkoper is geworden: met name koffie, aardappelen en perssinaasappelen daalden in prijs. Melk, bier en rode kool werden iets duurder, schrijft De Telegraaf.
Bij Aldi, over het algemeen de goedkoopste super, was het boodschappenmandje nu 9% goedkoper dan in september. Volgens een deskundige heeft het dalende prijspeil te maken met de crisis, maar ook met de toegenomen concurrentie tussen de supermarkten.
Helaas is de consument verslaafd geraakt aan goedkoop. Het heeft totaal geen benul meer van wat iets kost. Natuurlijk is dat mooi voor het huishoud boekje. Maar de producent is hiervan veelal de dupe. Dit is ingezet door de supermarkten en het zal heel moeilijk zijn om zoiets om te keren. Want iedereen kijkt vreemd op als er voor 1Kg tomaten €3,- wordt gerekend. Wat neer komt op €1,- voor de kweker. Nee 99ct (Lidl) is de standaard. Wat neerkomt op 33ct voor de kweker. Te weinig! Het maakt de consument nu (nog) niet uit hoe er geproduceerd wordt. Iedereen roept hard dat het verantwoord moet. Maar het mag niets kosten. Hoe gaan we dit doen?