De Nederlandse supermarktketen Jumbo opent eind dit jaar de poorten van zijn eerste winkel in België. De Belgische supermarkten zien hun nieuwe concurrent met enige angst tegemoet.
In Nederland wist Jumbo in krap 20 jaar een marktaandeel van 20% op te bouwen, onder meer door zijn 'laagste prijsgarantie'.
België maakt zich op voor een prijzenslag. Ook de Nederlandse supermarkten van Albert Heijn zijn in België immers prijskrakers. Best opvallend dus dat Jumbo eerder deze maand zei zijn prijswapen in België niet in te zetten. Het neemt niet weg dat de meeste analisten moeilijke tijden voorspellen voor de Belgische supermarktwereld. De druk op de retailmarkt zal flink oplopen en dat zullen niet alleen de kleinere ketens, maar ook marktleider Colruyt gaan merken.
Eén Belgische analist laat een opvallend ander geluid horen. Colruyt moet het spel omdraaien om zijn greep op de Belgische markt te versterken en zelf de Nederlandse markt op. Dankzij de groepsportefeuille van €2 miljard zou Colruyt investeringen kunnen doen om Jumbo op zijn thuismarkt aan te vallen, zelf 20% van de Nederlandse retailmarkt in handen te krijgen en ondertussen de omzet met 70% te verhogen. "Op die manier kan de prijsbijter de druk van Jumbo op de Belgische markt verminderen," schrijft Gondola.
Colruyt heeft jaren geleden Nederland willen veroveren, maar blies het plan af. Nu zit het bedrijf met Nederlanders in zijn voortuin. Misschien maakte het bedrijf destijds een historische fout: de prijs/kwaliteit verhouding van de producten is legendarisch. In ieder marktsegment biedt Colruyt het beste tegen de laagste prijs. Niet alleen de laagste prijzen dus, zoals Jumbo belooft.
Gondola - "Colruyt moet Nederland veroveren om de komst van Jumbo te counteren"
In Nederland wist Jumbo in krap 20 jaar een marktaandeel van 20% op te bouwen, onder meer door zijn 'laagste prijsgarantie'.
België maakt zich op voor een prijzenslag. Ook de Nederlandse supermarkten van Albert Heijn zijn in België immers prijskrakers. Best opvallend dus dat Jumbo eerder deze maand zei zijn prijswapen in België niet in te zetten. Het neemt niet weg dat de meeste analisten moeilijke tijden voorspellen voor de Belgische supermarktwereld. De druk op de retailmarkt zal flink oplopen en dat zullen niet alleen de kleinere ketens, maar ook marktleider Colruyt gaan merken.
Eén Belgische analist laat een opvallend ander geluid horen. Colruyt moet het spel omdraaien om zijn greep op de Belgische markt te versterken en zelf de Nederlandse markt op. Dankzij de groepsportefeuille van €2 miljard zou Colruyt investeringen kunnen doen om Jumbo op zijn thuismarkt aan te vallen, zelf 20% van de Nederlandse retailmarkt in handen te krijgen en ondertussen de omzet met 70% te verhogen. "Op die manier kan de prijsbijter de druk van Jumbo op de Belgische markt verminderen," schrijft Gondola.
Colruyt heeft jaren geleden Nederland willen veroveren, maar blies het plan af. Nu zit het bedrijf met Nederlanders in zijn voortuin. Misschien maakte het bedrijf destijds een historische fout: de prijs/kwaliteit verhouding van de producten is legendarisch. In ieder marktsegment biedt Colruyt het beste tegen de laagste prijs. Niet alleen de laagste prijzen dus, zoals Jumbo belooft.
"Legendarisch"? Op de Belgische markt mag (of mocht?) Colruyt dan de reputatie van goedkoop hebben, maar dat was toch vooral voordat AH naar België kwam. Of ze dat in Nederland waar zullen kunnen maken, moet nog maar blijken. Leuke aanbiedingen in de folder (vooral als je 4, 5 of meer stuks koopt), maar de normale prijzen liggen vaak boven die van AH in Nederland.
En zouden Nederlanders echt warmlopen voor shoppen in zo'n oostblok-hal? We hebben Makro hier al, en die draait de laatste jaren niet geweldig...
Jan, toeval. Ik was gisteren in België. Modereerde daar een podiumgesprek met onder meer een Colruyt-manager.
De essentie van Colruyt is een heel bijzondere: niet de goedkoopste zijn, maar de allerbeste kwaliteit leveren in ieder prijssegment voor de laagste prijs. Zo krijg je door alle lage heen hoge omloopsnelheden waar je bij een lage marge goed aan kunt verdienen én heel tevreden klanten hebt.
Dat is dus heel wat anders dan 'de goedkoopste' zijn. Belgen weten dat omdat ze al zolang gewend zijn aan de (inmiddels diverse typen) winkels van Colruyt. Daarom houdt Colruyt stand en kon het zo groot worden naast de andere supermarktformules. Daarom ook heeft bedrijf alle vertrouwen in de komst van de 'Ollanders en in zijn positionering versus de ook in België doorontwikkelende en commercieel heel innovatieve discounter Lidl.
Ik moet zeggen: ik vind het helemaal niet zo'n gek idee. Nederland heeft behoefte aan wat nieuws en er komen zat winkels leeg. Een paar gerichte Colruyt-winkels in onze grote steden maken best kans van slagen. Het bedrijf is heel sterk in het doen van goed gemonitorde experimenten waar het daadwerkelijk van leert. Zelfs als ze gestaakt worden. What doesn't kill you, makes you stronger - zo goed zijn ze erin, denk ik weleens.
#1 Oostblok ?
Colruyt durf ik de meest moderne supermarkt te noemen, al veel beter afgestemd op de 'nieuwe eco-soberheid' die hard nodig is:
1. Ecologisch
De meest vooruitstrevende: investeerde zwaar in een windpark op zee, bedekt de daken met zonnepanelen; heeft niet zoals malle Appi nog energie-verslindende diepvrieswanden waar de koude uitvalt, maar lange straten met diepvriesbakken, bezuinigt op glamour in de winkel, heeft ruimere keus eco-producten voor was, afwas etc.; heeft de groente ook niet in koelwanden met deuren, maar verkoopt de groente grotendeel onverpakt in een aparte klimaat gecontroleerde ruimte. Minimaal voorverpakt in folie.
2. Vlees.
Nederland loopt achter bij Colruyt; werkt met zeer strenge 'lastenboeken' (kweek- en product-specificaties) voor Belgisch varkens- en rundvlees. Bij Colruyt niet de schamele uitgewaterde lapjes bewerkt vlees op absorberende inlegkruisjes; heeft (net als Delhaize) een grote professionele slagerij (Zelzate 7-8 man/vrouw) die klanten adviseren en de uitstalling voorverpakt vers vlees constant op koopniveau houden. Ga nooit om 08.00h naar Colruyt (en Delhaize..), want dan ligt er nog lang niet alle keus. Wel snijden ze graag het dan voor je af.
Prijs: Hoger dan in Nederland. Redenen (hoger kwaliteitseisen m.b.t kweek, (zetten eigen controle diensten in), maar wel weer een korter minder bewerkt traject naar de klant.
Keuze:
Zeer breed vleesgamma; Keus uit 4-5 verschillende soorten HELE (!) kippen (ras/kweekmethode); lamsracks, lamsbout, konijn, etc.
Rond Kerst fazant, wild zwijn, hert, haas, mechelse koekoek, Bresse-kip, eend in de super en op bestelling..
3. Volwassen marketing
Geen dwaze dure suggestieve tv-reclame, geen onnozele tv-spotjes, en geen debiliserende hamster-onzin. Maar verspreidt wel aan ingeschreven klanten zinvolle achtergrondinfo over werkwijze en doelstelling.
En nogmaals, dat kost op een aantal kwaliteitsproducten of milieuonvriendelijke producten geld.
Voorbeeld: Prijs bij Lidl voor wegwerpscheermesjes €4,99 voor een pak met 20 (twintig) mesjes.
En voor 16 stuks Gilette mesjes €49,99 .....!!
Ja op die site zijn er pakjes scheermesjes voor ca. € 5,00, maar daar zitten er dan 3 in.
Overigens ligt dat wettelijk vast, en zijn de Lidl prijzen in België aangepast.
Resumerend:
Colruyt hanteert GEEN achterlijk Oost-blok concept, maar is startklaar voor een duurzamer, strenger kwalitatief gecontroleerd, ecologisch verantwoorde distributie. Niet vergelijkbaar met welke Nederlandse supermarkt dan ook.
En als ze hun vlees meenemen, geef ik ze een grote kans in Nederland.
Dan stijgt het verbruik hier.. ;-)
ps.
België loopt op tal van zaken achter. Zoals infrastructuur. Dat heeft te maken met de complexiteit van politieke budgettering naar 3 deelgebieden met een een zekere autonomie: Vlaanderen, Wallonië, en de Oostkantons.
Maar België loopt ecologisch voor op Nederland. Daar is sinds vorige jaar de snelheid op de gewone weg naar 70km gebracht en de max. van 130km op snelwegen bestaat al heel lang niet meer.
Hans, eens. Colruyt is heel actueel.
Maar wat het is, commercieel-economisch geredeneerd, niet zo dat het niveau van de consumentenprijzen vergeleken mag worden met Nederland vanuit de kostenstructuur. Iedere verkoper en de hele keten daarvoor past zich aan aan het niveau van de consumentenprijzen in een land.
#4 -
1. Daarom is het maar de vraag of Colruyt in Nederland de vlees-cultuur meeneemt. Maar misschien wel haar controle-systeem met kwaliteits--eisen, om met Nederlands vlees prijs-kwalitatief aantrekkelijk te zijn. Nederlanders zijn in mijn ogen geen kritische vlees-consumenten in vergelijking met een aantal andere EU-landen. Mijn Vlaamse kijkt met een vies gezicht naar de vlees-uitstalling bij Jumbo, Plus en AH. Dat koopt ze niet.
2. Ook AH past zich in België aan, maar als ik Belgen spreken, dan hebben ze gemengde gevoelens over AH. Dat zijn 'Ollanders'. En vergeleken met Delhaize (zou je qua kak/chichi-niveau de Belgische AH kunnen noemen qua sociale 'klasse'] , haalt AH die kwaliteit nog niet halverwege.
AHOLD kijkt wel uit die format c.q. aanwinst te domineren. Het enige 'AH', dat ik merk is dat de scan-betaling nu geïmplementeerd is.
De super-marketeers zijn niet zo dom om in eigen vlees te snijden; het gaat hen allereerst om stake/share-holders value. Colruyt is nog altijd onder controle van Jef Colruyt.
4. En waar Colruyt duurder is, biedt het een harde prijsgarantie op merkproducten, als je met bewijs komt dat een merk (A) artikel elders goedkoper is.. Begreep overigens dat daar weinig gebruik van gemaakt wordt.
5. Aanpassen aan het land/gebied ? Ik keek een paar jaar geleden mijn ogen uit bij Lidl in Concarneau (Bretagne) waar voor de Breton een zee aan eigen Bretonse producten te koop was. Om met Appie, te spreken: dat werd voor ons hamsteren voor de terugreis..
6. Punt voor Lidl; door aanpassing en 'buitenlandweken' in ander landen (handig voor voorraaduitwisseling/surplus), is het de meest Europese supermarkt. Maar niet de duurzaamste.