In het jaarlijkse prijsvergelijkingsonderzoek van de Belgische consumentenorganisatie Test Aankoop komt Colruyt steevast als goedkoopste supermarkt uit de bus; ook dit jaar weer. Voor een standaardmandje boodschappen (internationele merkproducten en huismerkproducten) kunnen Belgische consumenten het best terecht bij die supermarktketen, die zich al jaren voor laat staan op zijn lage prijzen.

Opvallend is wel dat Colruyt-vestigingen waar in de directe omgeving ook een Albert Heijnf-filiaal is, nog eens 3% goedkoper zijn dan Colruyt-filialen waar dat niet het geval is, schrijft De Standaard. Albert Heijn is in de Belgische markt dus een supermarkt met concurrerende prijzen; dit in tegenstelling tot Nederland waar boodschappen doen bij Albert Heijn juist vaak duurder uitvalt.

In België is het gemiddelde boodschappenmandje dat voor dit onderzoek gebruikt werd, bij Carrefour zo'n 8% duurder en bij Delhaize 11% (de andere tak van Ahold Delhaize). Discounters Aldi en Lidl deden niet mee in dit onderzoek.

'Disruptie'
Maar de Belgische markt maakt zich op voor een 'disruptie', voorspelt de Belgische marktonderzoeker LZ Retailytics in RetailDetail. "De komst van Jumbo naar België zal Colruyt dwingen om zijn winkelconcept om te gooien, terwijl Delhaize supermarkten naar de Albert Heijn-formule zal moeten ombouwen." Alle formules moeten een stapje minder duur worden.

Volgens het rapport zal Jumbo de Belgische markt betreden met een nieuw concept: grote supermarkten waarbij de keten de 'foodservice-expertise van restaurantketen La Place' zal inzetten - zoals in de huidige Foodmarkten in Nederland. Daarbij komt dan waarschijnlijk een webshop met afhaalpunten. Uiteraard met de 'laagsteprijsgarantie' waar de keten in Nederland hoge ogen mee gooit.

Cécile Janssen
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Vooral voor de 'no nonsense'-winkels van Colruyt zullen de mooiere winkels van Jumbo de lat hoger leggen, zodat een Colruyt wel moet upgraden. Voor Ahold Delhaize ligt de oplossing misschien wel voor de hand: bouw de Delhaize-winkels gewoon om tot Albert Heijn-supermarkten, suggereert RetailDetail.
Dit artikel afdrukken