Klaag ik hierbeneden over de weinig doordachte MVO-lof die Unilever krijgt toegezwaaid, zie ik een berichtje over de almaar stijgende verkopen van de zg. 'Superfoods' in Engeland. Op basis van kassagegevens laat onderzoeksbureau Nielsen zien dat de verkopen van de zg. 'superfoods' flink stijgen. De volgende cijfers geven de groei aan sinds 2005:

- Bosbessen: 132% verkoopstijging, totale verkopen £95 miljoen
- Spinazie: 31% verkoopstijging, totale verkopen £42 miljoen
- Zalm: 31% verkoopstijging , totale verkopen £450 miljoen
- Groene thee: 45% verkoopstijging, toatle verkopen £16 miljoen
- Soja: 50% verkoopstijging, totale verkopen £70 miljoen

Daarom ook maar meteen de andere kant van de vraag gesteld: de berichten die gezorgd hebben voor deze verkoopstijgingen (bijv. 'van bosbessen en groene thee blijf je er jong uitzien en het helpt tegen kanker'), zijn die nou maatschappelijk verantwoord? Volgens wetenschappers zijn ze niet onwaar, maar ook niet waar voor die paar druppels op je gloeiende plaat. Om er echt plezier van te hebben, is zeer waarschijnlijk wel wat meer nodig: een ander eet- en leefpatroon.

Ze zijn in ieder geval goed voor de marge op deze producten. Zoals het bericht op de BBC-site het zegt:

"What's going on at the moment for shoppers is that food and drink has never really been better value for

money than it is now. So if you are faced with the choice of spending £1.30 on something instead of £1, that extra 30p for that extra quality, that extra freshness, those extra benefits, might be something you could quite easily do."

Een aanrader dus, als je een supermarkt of groentenboer bent. De commentator van de BBC weet er nog aan toe te voegen dat Tesco's vorig jaar niet voor niets is begonnen met een Tibetaans besje:Another food to emerge is the Tibetan goji berry - said to boost energy levels and even enhance sex drive - which Tesco started selling last September.
Natuurlijke viagra dus.

Maar zeg nou zelf, wat heb je liever? Het zoveelste suikerdrankje met vitamine C en toegevoegde vezels, 'natuurlijke' snoepjes met aspartaam, bruin gemaakt nepbrood of gewoon-echt-eten-met-een-verhaal? Want marketing moet, anders verkoop je niks.
Dit artikel afdrukken