Cécile Janssen
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Het Britse supermarktbedrijf Tesco en het Franse Carrefour gaan de komende 3 jaar gezamenlijk inkopen bij hun internationale leveranciers en voor hun eigenmerkproducten, marketingdiensten en dataverzameling. De inkoopalliantie moet tot lagere prijzen in de winkels leiden, meldt Bloomberg. Daarmee verwachten Tesco en Carrefour het hoofd te kunnen bieden aan de toenemende concurrentie van de discounters Lidl en Aldi én internetgrootmacht Amazon - dat in de VS supermarktketen Whole Foods overnam en zich steeds nadrukkelijker aan het boodschappenfront laat gelden.

De Europese detailhandel is zich in snel tempo aan het herschikken. Zo kondigde Carrefour eerder dit jaar al een inkoopsamenwerking aan met het eveneens Franse Système U en meldden Auchan en Casino vorige week op inkoopgebied samen te gaan werken met het Duitse Metro. "Daardoor zullen ook andere supermarktbedrijven, zoals Ahold Delhaize, hun inkoopkracht moeten vergroten", merkt het FD droog op. Ook voor grote leveranciers als Nestlé en Unilever zal de inkoopmachtsconcentratie gevolgen hebben.

Recent stapte Carrefour al in een samenwerking met Google. De Franse Hema-achtige formule Monoprix, die tevens dagelijkse boodschappen verkoopt, ging in zee met Amazon. Waar blijft al in dit bestel- en alliantiegeweld de Nederlands-Belgische combinatie Ahold Delhaize? De dit weekend afgetreden CEO Dick Boer van het concern verklaarde in zijn afscheidsgesprek met het FD een vast vertrouwen te hebben in de toekomst van het winkelbedrijf maar altijd een open oog te hebben gehad voor bestelformules. Hij verwacht bovendien het nodige van aan huis bezorgde horeca-maaltijden.
Dit artikel afdrukken