De Europese detailhandel is zich in snel tempo aan het herschikken. Zo kondigde Carrefour eerder dit jaar al een inkoopsamenwerking aan met het eveneens Franse Système U en meldden Auchan en Casino vorige week op inkoopgebied samen te gaan werken met het Duitse Metro. "Daardoor zullen ook andere supermarktbedrijven, zoals Ahold Delhaize, hun inkoopkracht moeten vergroten", merkt het FD droog op. Ook voor grote leveranciers als Nestlé en Unilever zal de inkoopmachtsconcentratie gevolgen hebben.
Recent stapte Carrefour al in een samenwerking met Google. De Franse Hema-achtige formule Monoprix, die tevens dagelijkse boodschappen verkoopt, ging in zee met Amazon. Waar blijft al in dit bestel- en alliantiegeweld de Nederlands-Belgische combinatie Ahold Delhaize? De dit weekend afgetreden CEO Dick Boer van het concern verklaarde in zijn afscheidsgesprek met het FD een vast vertrouwen te hebben in de toekomst van het winkelbedrijf maar altijd een open oog te hebben gehad voor bestelformules. Hij verwacht bovendien het nodige van aan huis bezorgde horeca-maaltijden.
Op 11 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
De Franse mededingingsautoriteit (l'Autorité de la concurrence) start twee onderzoeken naar de gezamenlijke inkoopkrachtbundeling van enerzijds Auchan, Casino, Metro en Shiever en anderzijds Système U en Carrefour. De autoriteit onderzoekt "de gevolgen van deze fusies voor de mededinging bij de aankoop op de betrokken markten, zowel upstream voor leveranciers als downstream voor consumenten."
Volgens de autoriteit is nieuw onderzoek nodig omdat de inkoopprogramma's een groter bereik hebben: niet alleen trekken de supers samen op bij de inkoop van merkproducten, ze doen het ook voor huismerkproducten en zelfs internationaal (nu Tesco ook meedoet).
Door het samengaan op inkoopgebied van deze twee giganten zal de "chantage"kracht toenemen, doch productie- en transport efficiëntie zullen niet tot nauwelijks ontstaan, waardoor ik - als oud inkoper bij z'n organisatie en later leverancier aan dit soort - nauwelijks prijsdalingen zie.
De economie leert zelfs een toenamen van kosten bij nog grotere schaal: denk aan langere financieringen, opslagkosten enz tot een grote partij geleverd kan worden.
Hoe valt dit te rijmen met bijvoorbeeld de uitspraak van Gedeputeerde Hester May bij PBL: maak afspraken met de keten in plaats van met de primaire sector. Zijn afspraken überhaupt met retail mogelijk? Wat voor soort afspraken dan? En kom me niet met het A-ware voorbeeld aanzetten.
alternatieve kop "prijzen verder onder druk omdat supermarkten hun inkoopkrachten bundelen"