Verweer van de BBC dat de online concurrentie zich op wereldschaal afspeelt met partijen als Facebook, heeft niet mogen baten.
Vorige week schetste een white paper de contouren van een 'gefocuste en onderscheidende' BBC. Vandaag maakte de BBC de invulling van de jaarlijkse besparingen van £15 miljoen op zijn websites bekend. In de praktijk betekent dat dat de omroep 'magazine-achtige content' en lokaal nieuws niet meer op zijn sites zal zetten. Recepten zullen van de site naar een archief verdwijnen waar lezers gerichte zoekacties voor moeten ondernemen.
Recepten van televisieprogramma's blijven 30 dagen online beschikbaar en de plannen hebben geen betrekking op commerciële activiteiten zoals Good Food. In The Guardian gaat topchef Jack Monroe alvast in de tegenaanval. "Ik heb leren koken toen ik werkloos was dankzij de recepten online en dat de BBC deze cruciale dienst afschaft is een drama", zegt Monroe, met de belofte dat hij zijn recepten voortaan zelf online zal zetten voor het brede publiek.
Op Change.org tekenden binnen een paar uur na het bekend worden van het besluit al bijna 100.000 een petitie om de BBC recepten 'te redden'.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
De BBC keerde zó snel op zijn schreden terug, dat cynische concurrenten boze opzet vermoeden, schrijft The Guardian.
Meteen dinsdag al maakte de BBC bekend zijn 11.000 recepten niet in de mottenballen te laten verstoffen, maar ze naar BBC Good Food te verhuizen. Dat is een commerciële site, mét advertenties. Daarmee is de BBC uiteindelijk dus een nog grotere concurrent voor andere uitgevers.
“Now it is out they appear to have played the ‘poor BBC’ card to galvanise everyone against changes. Moving recipes to another BBC-branded website is hardly helping commercial rivals.” [zegt een 'BBC rival']
BBC Good Food is the biggest standalone cooking site in the UK, averaging 13 million visits a month, according to figures from SimilarWeb.
The second biggest competitor, JamieOliver.com, is less than half the size at an estimated 5.3 million visits per month.