ABN AMRO voorziet het ontstaan van een driejarige cyclus in de internationale melkprijzen. Twee jaren dippen en één jaar pieken.
In het najaar van 2017 piekte de melkprijs op ruim 40 cent. Melkveehouders draaiden een uitstekend jaar. De piek in de melkprijs hing samen met recordprijzen voor boter en goede prijzen voor kaas.
In het sectorrapport 'Nederlandse zuivel: van meer naar beter' voorspelt ABN AMRO dat de Nederlandse melkveehouders zich moeten voorbereiden op een dalende melkprijs in 2018 en 2019, waarna in 2020 een nieuwe piek zal optreden. De komende jaren heeft de Nederlandse zuivelproductie weinig mogelijkheden in volume te groeien. "Zuivelproducenten staan daarom voor de uitdaging om meer omzet te realiseren per kilo melk door waarde aan zuivelproducten toe te voegen. Dit betekent dat de bestaande melkproductie duurder wordt verkocht door meer in te zetten op hoogwaardige en duurzame zuivelproducten. Denk daarbij aan dagverse producten onder merk of duurzaamheidslabel, biozuivel, merkkazen, kaasspecialiteiten en baby- en sportvoeding", aldus Pierre Berntsen, directeur Agrarische Bedrijven van ABN AMRO.
Nederlandse zuivel wordt "in toenemende mate een schaars goed", omdat het Nederlandse melkvolume de komende jaren nauwelijks zal groeien door de mestwetgeving en de mondiale consumptie wel toeneemt. "Het is niet uit te sluiten dat verwerkers met ambities in volume dit met melk uit buurlanden gaan realiseren", aldus de bank.
Dit artikel afdrukken
In het sectorrapport 'Nederlandse zuivel: van meer naar beter' voorspelt ABN AMRO dat de Nederlandse melkveehouders zich moeten voorbereiden op een dalende melkprijs in 2018 en 2019, waarna in 2020 een nieuwe piek zal optreden. De komende jaren heeft de Nederlandse zuivelproductie weinig mogelijkheden in volume te groeien. "Zuivelproducenten staan daarom voor de uitdaging om meer omzet te realiseren per kilo melk door waarde aan zuivelproducten toe te voegen. Dit betekent dat de bestaande melkproductie duurder wordt verkocht door meer in te zetten op hoogwaardige en duurzame zuivelproducten. Denk daarbij aan dagverse producten onder merk of duurzaamheidslabel, biozuivel, merkkazen, kaasspecialiteiten en baby- en sportvoeding", aldus Pierre Berntsen, directeur Agrarische Bedrijven van ABN AMRO.
Nederlandse zuivel wordt "in toenemende mate een schaars goed", omdat het Nederlandse melkvolume de komende jaren nauwelijks zal groeien door de mestwetgeving en de mondiale consumptie wel toeneemt. "Het is niet uit te sluiten dat verwerkers met ambities in volume dit met melk uit buurlanden gaan realiseren", aldus de bank.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook