De vakjury selecteerde 80 genomineerden uit 125 aanmeldingen. Met ruim 32.000 stemmen kozen consumenten hun favorieten. De vakjury - bestaand uit Janneke Stolker (huisarts), Jenneke Heising (Wageningen University & Research), Reinoud Moojen (Universiteit Utrecht), Anouk Dijkgraaf (Phaff Export Marketing) en Bas Bobeldijk (Jumbo) - kwam in goed overleg tot zijn winnaars.

De uitreiking is de afsluiter van het Gezonde Innovatie Event, onderdeel van de tweedaagse beurs Free From Function Expo in de RAI. Tijdens het Event konden deelnemers elkaar ontmoeten en advies inwinnen bij kennispartners. Bezoekers brachten hun stem uit voor de Professional Award.

De winnende initiatieven
De favoriete initiatieven van consumenten:
  1. Kassafruit, Dirk van den Broek
  2. Nationaal Schoolontbijt
  3. Gezonde Smikkelweken Scholenpakket, Stichting Spoony

De favoriete initiatieven van de vakjury:
  1. Goede Zorg Proef Je, Alliantie Voeding in de Zorg
  2. Healthy Fridge en Health Food Wall (gedeelde plek)
  3. LunchMaatjes

De favoriete initiatieven van professionals:
  1. Nationaal Schoolontbijt
  2. Kassafruit, Dirk van den Broek
  3. LunchMaatjes

De winnende producten
De favoriete producten van consumenten:
  1. Optimel Verwenmoment yoghurt, FrieslandCampina
  2. Callowfit sauzen en dressings, Callowfit BV
  3. BOON bonen in pak, Jamael Food Group

De favoriete producten van de vakjury:
  1. BOON bonen in pak, Jamael Food Group
  2. Vivera Plantaardige Zalmfilet
  3. Jumbo Vegan Aubergine Shoarma

De favoriete producten van professionals:
  1. Jumbo Vegan Aubergine Shoarma
  2. Bloemkool pizzabodem, Magioni
  3. BOON bonen in pak, Jamael Food Group

We vroegen de eerste-prijswinnaars om een reactie.

Kassafruit, Dirk van den Broek
Tessa Agterof (Senior Category Manager AGF bij Dirk van den Broek) is trots op deze waardering. “We willen als Dirk van den Broek de consument een gezond alternatief bieden bij de kassa. Terwijl concurrenten vooral snoep en chocola uitstallen bij de kassa, zijn wij de enige die fruit aanbieden. En dat voor 99 cent voor 3 stuks fruit. Zo kan een consument niet anders dan het kassafruit meepakken.”

Goede Zorg Proef Je, Alliantie Voeding in de Zorg
Iris de Koning (Projectcoördinator bij Goede Zorg Proef Je en Ziekenhuis Gelderse Vallei) benadrukt dat de prijs ook gaat naar alle aangesloten ziekenhuizen en zorginstellingen. “Ik wil hen bedanken, omdat zij daadwerkelijk zorgen voor de transitie naar een gezond en duurzaam voedingsaanbod.” De Koning bedankt specifiek de Voorhoedeziekenhuizen. “Doordat zij hun kennis en best practices delen met andere organisaties, hoeft het wiel niet steeds opnieuw uitgevonden te worden. We doen het met elkaar!”

Nationaal Schoolontbijt
“Wat een groot compliment!”, vindt Linda van Zonsbeek (voedingsdeskundige bij het Nationaal Schoolontbijt). “Het Nationaal Schoolontbijt zet zich in voor een gezond ontbijt, elke dag en voor ieder kind. We zijn blij dat consumenten en professionals het belang van een gezond ontbijt inzien. Daarom zien we de prijzen als een heel groot compliment en blijven wij ons inzetten voor onze droom.”

Optimel Verwenmoment yoghurt, FrieslandCampina
José van de Water (Senior Brand Manager Optimel) is blij met de waardering voor het product. “We zijn ontzettend trots op deze innovatie, een echt lekkere stevige yoghurt om jezelf te verwennen, maar dan zoals je van Optimel gewend bent met 0% vet en geen toegevoegde suikers. Het is een gezond alternatief voor al het lekkers dat er al is voor na het eten. Kortom zorgeloos genieten. Het stemt ons positief dat dit goed wordt ontvangen.”

BOON bonen in pak, Jamael Food Group
“Ik ben blij en trots om deze prijzen in ontvangst te mogen nemen”, begint Daniel Weststeijn (Marketing & Communications bij Jamael Food Group & BOON bonen). “Het draait allemaal om het pakje, dat bespaart 80% CO2 tegenover traditionele verpakkingen van glas en blik. Onze pakjes zijn allemaal onderdeel van de missie om mensen meer peulvruchten te laten eten. Wij werken met zoveel mogelijk lokale producten. Pakje boon is beter voor de wereld en voor jezelf.”

Jumbo Vegan Aubergine Shoarma
Rob Mulder (Sales Manager bij Growers United) is erg tevreden dat juist degenen die het product proefden, de beursbezoekers, op zijn product stemden. “We kregen veel enthousiaste reacties, zelfs van mensen die zeiden aubergines niet te lusten. We vinden het erg leuk dat ons product wordt gewaardeerd, juist op smaak.”
Dit artikel afdrukken