Terwijl gezondheidsexperts pleiten voor overheidscampagnes om consumenten gezonder te laten eten, ziet Van Egmond de huidige coronacrisis als een grote motivator voor mensen om zelfs al zonder zulke campagnes stappen te zetten om gezonder te gaan eten. Van Egmond: "Na elke persconferentie over covid-19 zien wij direct de verkopen van kiwi’s en sinaasappelen stijgen, alles waar vitamine C in zit. Mensen zijn veel bewuster bezig met wat ze eten. Op de Allerhande-website zoeken onze klanten naar recepten die veel tijd kosten, terwijl voorheen recepten populair waren die in minder dan 15 minuten klaar zijn. Het moest vooral snel. Nu zijn ‘stoven’ en ‘oven’ de sleuteltermen. Mensen hebben meer tijd thuis, en besteden meer aandacht aan wat ze eten.‘We krijgen ook veel meer vragen over waar voedsel vandaan komt, en zien een enorme vlucht in de belangstelling voor producten uit Nederland. Dat voelt kennelijk bekender, veiliger, dichtbij. Ik denk dat mensen ook de lokale economie willen steunen. Bovendien heeft de coronacrisis duidelijk gemaakt hoe lang en complex toeleveringsketens zijn."
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
De echte goede tech zet die AH gedaan heeft is Bol.com gekocht hebbende jaren geleden. Daarmee kochten ze een bestaande andere cultuur qua tech denken en personeel met tech skills om is bij in de keuken te kunnen kijken.
Eens met Jan Peter het is logistiek, logistiek, logistiek van producten en informatie.
Over informatie werd dit al geschreven in 2013: weet-albert-heijn-straks-als-eerste-dat-jij-zwanger-bent
Zo kijkt McKinsey er tegenaan: Adapting supply chains.
Elke supermarkt is een logistiek bedrijf, met een toegevoegde waarde: gemak.
Meestal het gemak van dichtbij. Location location location.
In schappen is het datamanagement en ook in de schapruimte location location location.
Bij 'mijn' Appie rijen voor de zelfscankassa's voor de minder volle kar. En her en der een praatje bij de cassières, voor diegene voor wie de supermarkt een uitje is.
De menselijke maat blijft denk ik voor een doelgroep belangrijk.
Wouter, in Amerika zijn ze volop aan het expirimenteren met 'retail-formats': Genderless Retail :-)
Wouter, als die eerste twee in orde zijn, dan is de derde een peuleschil. Sterker nog als de eerste staat als een huis wordt het leven een stuk gemakkelijker.
En ik zie logistiek breder dan alleen naar de DC. Ik zie ook als logistiek van DC of winkel naar klant (of huis, of voorraadkast, of koelkast, of vuilnisbak). Daar zou wel hun expertise moeten zitten.
En je hebt gelijk over het vastgoed: al die overnames van de laatste 20 jaar draaiden alleen maar om de verkooppunten, niet over de kwaliteit van de merken (Edah, Konmar, SuperdeBoer, C1000, Marqt, we zijn ze allang vergeten).