Hoger aankoopbedrag, minder zoetigheden
Door de coronapandemie groeide het aandeel online gedane boodschappen exponentieel. Onderzoekers van de Harvard T.H. Chan School of Public Health in Boston analyseerden de impact van deze trend op het koopgedrag van Amerikaanse consumenten.

De onderzoekers plozen 5.573 transacties van 137 personen uit die zowel in de winkel als online hun boodschappen deden. Uit de resultaten blijkt dat we online een ander koopgedrag vertonen dan in de winkel, schrijft Food in Action (1.1). Online bleek het transactiebedrag 44% hoger te liggen dan in de winkel. Ook werden online meer verschillende producten gekocht dan in de winkel.

Online shoppers komen volgens de onderzoekers minder in de verleiding om impulsaankopen te doen, simpelweg omdat ze er niet mee geconfronteerd worden bij de kassa of in een display en meewinkelende kinderen niet gaan jengelen. In een fysieke winkel lagen de uitgaven voor zoetigheden en toetjes gemiddeld hoger dan online. Het gaat daarbij vooral om snoep, gekoelde of diepgevroren desserts en zoetigheid op basis van granen, zoals koekjes en gebak.

Inhaalfeestjes
We misten gemiddeld 8 feestjes per persoon, dat ontdekte Albert Heijn in een onderzoek (3.1 en 4.4). De supermarktketen onderzocht wat we misten (en wat niet) en wat we anders gaan doen. We misten elkaar, de saamhorigheid en de gezelligheid, maar waren blij met de originaliteit. We vonden het vooral voor een ander vervelend, bijvoorbeeld kinderen, als een (verjaardags)feestje niet doorging. Feestjes gaan we bewuster vieren, lijkt de tendens. Kleiner, intiemer, gespreider en we gaan meer genieten van het samenzijn.

Het onderzoek deed AH natuurlijk niet zomaar, maar is onderdeel van de zomercampagne van de supermarktketen. Speciaal voor iedereen die een feestje moest missen, geeft de supermarktketen deze zomer meer dan 1.000 (inhaal)feestjes cadeau. Verder kunnen vakantievierders in eigen land bij AH zomeruitjes sparen.
Dit artikel afdrukken