Verhalen van 09 juni rondom Corona vind je in ‘RIVM-richtlijnen ontslaan professionals nooit van de plicht een eigen afweging te maken’.

In de Ondertussen van dinsdag 09 juni vallen mij deze berichten op:

- de houdbaarheidsdatum van het logo van het houdbare smeerkaasje ‘La vache qui rit’ is verstreken (Het Financieele Dagblad). Volgend jaar, in 2021, bestaat het merk 100 jaar en dat vindt het Franse familiebedrijf Bel reden voor een opfrisbeurt. Maar liefst 35 jaar (!) bleef het logo onveranderd. In de eeuw van zijn bestaan ontwikkelde het bedrijf zich tot wereldmarktleider in portieverpakkingen en, na de overname van de Nederlandse melkverwerker en kaasmaker Leerdammer in 2002, ook in het plakjeskaassegment. Op het nieuwe logo prijkt nog steeds de lachende koe, maar in een wit decor dat "de klant zal associëren met de abstracte notie 'de wereld van de zuivel'."

- door de coronacrisis en de aandacht voor 'lokaal' schoot de populariteit van Belgische speciaalbieren, wijnen en ginmerken omhoog. Dat kunnen wij ook, bedachten de frisdrankproducenten Ferm, Ritchie en Simone a Soif. Zij maken lokaal geproduceerde Belgische frisdranken maar krijgen geen poot aan de grond tussen het door Amerikaanse bedrijven gedomineerde frisdrankaanbod in de horeca. Dus sloegen ze de handen ineen om Belgian Craft Drinks te introduceren (VMT). Een platform met informatie over de ‘betere Belgische frisdranken’; kwaliteitsvol, lokaal en met natuurlijke ingrediënten. Ook zijn er proefboxen te koop. Zo hopen de Craft-frisdrankbrouwers in de horecakoelingen binnen te dringen.

- psychiaters en psychologen zien hun patiënten niet meer in het echt als gevolg van de coronamaatregelen. En dat vinden ze maar niks (RTL). Behandelaars zouden het liefst stoppen met de digitale behandelingen en hun patiënten weer zien, blijkt uit onderzoek door het UMC Utrecht (NRC), maar daar steken de verzekeraars een stokje voor. "Digitalisering is een belangrijke oplossing om zorg toegankelijk te houden", zegt een woordvoerder van zorgverzekeraar CZ. Maar wat dan als ook de patiënten niet goed te spreken zijn over de huidige digitale aanpak? Dat blijkt het geval: meer dan de helft van de patiënten is niet tevreden en bovendien hebben de patiënten meer klachten dan normaal.

In Parijs opent in juli de grootste stadsboerderij van Europa (VILT). In het project ParisCulteurs wordt 100 hectare groene ruimte gecreëerd, met als hoogtepunt 14.000 vierkante meter op het dak van de Porte de Versailles. Daar zullen 20 landbouwers vanaf juli dagelijks 1.000 kilo groenten en fruit oogsten, uit speciale kweektorens waar de planten 'in lucht' geteeld worden. Zonder potgrond dus, en met af en toe wat nevel rechtstreeks op de wortels. Alle opbrengsten worden in een straal van 500 meter rond de urban farm verkocht. Helemaal lokaal dus.

Nog een 'stadstuin' is de Wijkse Moestuin in Wijk bij Duurstede (Algemeen Dagblad). Daar oogsten 'aandeelhouders' hun groente zelf. Aandeelhouder wordt je al voor €5,60 per week. Dan mag je gemiddeld zo'n vier biologisch-dynamisch geteelde maaltjes per week komen plukken.

Ruim de helft van de Nederlanders zegt een extra belasting op suikerhoudende frisdranken geen probleem te vinden, als de opbrengst ten goede komt aan initiatieven die de gezondheid (van kinderen) bevorderen. Dat blijkt uit een onderzoek door de Vrije Universiteit onder 500 volwassenen (Algemeen Dagblad). Een derde is categorisch tegen het invoeren van een suikertaks. Het enthousiasme voor een suikertaks daalt naar 40% als onduidelijk is waar de opbrengst naartoe gaat. Wereldwijd zijn er al ruim 40 landen waar een suikertaks van toepassing is. De Wereldgezondheidsorganisatie vindt een suikertaks een goed middel om de suikerconsumptie te verminderen en raadt overheden aan de prijzen van frisdranken met minstens 20 procent te verhogen.

Check Ondertussen dat onderwijl alweer verder is!
Dit artikel afdrukken