In dat gat springen de voedingsmiddelenfabrikanten. In tegenstelling tot de tabaksindustrie, die door de WHO steevast buiten de deur gehouden wordt, krijgt de voedingsindustrie wel een voet tussen de deur. Sinds vier jaar hebben de tien grootste multinationals zich verenigd in the International Food and Beverage Alliance. De WHO ziet zich, mede door het ontbreken van voldoende geldelijke middelen, gedwongen tot partnerships en samenwerking over te gaan. 'Voluntary action over stronger, regulatory measures', waarbij de industrie kan laten zien van goede wil te zijn door de hoeveelheid zout, vet of suiker in hun producten te verminderen. Of door gelden ter beschikking te stellen voor onderzoeken of acties.
Reuters heeft vastgesteld dat de regionale gezondheidsorganisatie Pan American Health Organisation, dit jaar al van drie grote fabrikanten (Coca-Cola, Nestlé en Unilever) geld aangenomen heeft om stappen te kunnen zetten in de strijd tegen de chronische gewichtsziekten. Vooral in Mexico is de verstrengeling innig. Mexico is het land met het hoogste percentage overgewicht ter wereld, in combinatie met de hoogste frisdrankconsumptie ter wereld. De Mexicanen drinken 170 liter per inwoner aan Coca-Cola producten, dat is 70 procent meer dan de Amerikanen zelf. En hoewel de frisdrankfabrikanten in alle toonaarden het directe verband tussen frisdrank en obesitas ontkennen, zegt Coca-Cola wel gecommitteerd te zijn aan het oplossen van de gezondheidscrisis.
Wat weegt nu zwaarder? De tegenstrijdige belangen of samenvallende belangen? Zonder de bijdragen van de industrie kan de WHO waarschijnlijk geen vuist maken. Maar door zelf aan tafel te schuiven, kan de industrie al te ingrijpende maatregelen voorkomen of traineren.
Bron: Special Report: Food, beverage industry pays for seat at health-policy table, Reuters. Veel informatie over de vormen die de verstrengeling aanneemt, in Mexico en binnen de WHO.
Fotocredits: Zach Klein
Op 11 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Er zijn dus nog een hele hoop mensen, die het NOOIT leren... inclusief Coca Cola, die de relatie tussen hun suikers en Obesitas niet erkennen. BAH