Het serveren van een zakje pinda’s als snack tijdens een vlucht kan voor iemand met een pinda-allergie verstrekkende gevolgen hebben. Symptomen kunnen niet alleen optreden door het eten van pinda’s of door fysiek contact ermee, maar ook door het inademen van pinda-eiwitten die bijvoorbeeld kunnen vrijkomen door de consumptie van iemand in de buurt.

De ernst van de klachten loopt uiteen, maar in het ergste geval krijgt iemand een anafylactische shock. Het grootste risico in vliegtuigen komt door kruisbesmetting; als mensen die pinda’s hebben gegeten hun handen niet wassen en daarna tafels of gordels aanraken, worden sporen van pinda-eiwitten overgedragen.

Beleid
De Daily Mail vroeg experts naar het beleid rondom deze allergie in combinatie met de pinda-snacks. Die worden immers in vliegtuigen veelvuldig uitgedeeld of verkocht.

Vliegtuigmaatschappijen voeren hier ieder een eigen beleid op.

Jet Blue Airlines stelt bijvoorbeeld een buffer-zone in als er iemand aanwezig is met een pinda-allergie. In de rijen voor en achter degene met een allergie worden geen pinda’s geserveerd. Ook vergoeden ze de volledige kosten als mensen door een allergie niet kunnen reizen.

Om het risico te minimaliseren, adviseren wij mensen met een allergie altijd vochtige doekjes mee te brengen om de ruimte rond de stoel schoon te maken en geen gebruik te maken van de beschikbare kussens en dekens.
British Airways gaat nog een stapje verder. Een woordvoerder zegt: “Wij serveren en verkopen helemaal geen pinda’s als snack en ook in de maaltijden gebruiken we ze niet.” Volgens Amena Warner van Allergy UK komt dit bij steeds meer vliegmaatschappijen voor. Op de website No Nut Traveller staat een petitie voor een buffer-zone van drie rijen voor en drie rijen achter de persoon met de allergie, maar een buffer-zone is volgens Warner geen effectieve manier. “Het is niet alleen heel moeilijk te implementeren, het probleem blijft ook dat andere passagiers wellicht wel pinda’s eten, waardoor er toch sporen op verschillende oppervlakken kunnen komen.”

Maatregelen
“Ongeacht het beleid wat vliegtuigmaatschappijen voeren, kunnen we nooit controleren wat mensen zelf meenemen,” aldus Warner. Het belangrijkst is om rustig te blijven en wanneer symptomen optreden de crew onmiddellijk te informeren. Verder moet eventuele medicatie altijd binnen handbereik zijn, eventueel met een begeleidende brief van de arts. “Om het risico te minimaliseren, adviseren wij mensen met een allergie altijd vochtige doekjes mee te brengen om de ruimte rond de stoel schoon te maken en geen gebruik te maken van de beschikbare kussens en dekens.”

Fotocredits: Salty Peanut, Martin L
Dit artikel afdrukken