Pinda’s in een vliegtuig vormen een gezondheidsrisico voor mensen met een notenallergie. Daarom worden mensen met een notenallergie soms zelfs geweigerd op een vlucht.
Het serveren van een zakje pinda’s als snack tijdens een vlucht kan voor iemand met een pinda-allergie verstrekkende gevolgen hebben. Symptomen kunnen niet alleen optreden door het eten van pinda’s of door fysiek contact ermee, maar ook door het inademen van pinda-eiwitten die bijvoorbeeld kunnen vrijkomen door de consumptie van iemand in de buurt.
De ernst van de klachten loopt uiteen, maar in het ergste geval krijgt iemand een anafylactische shock. Het grootste risico in vliegtuigen komt door kruisbesmetting; als mensen die pinda’s hebben gegeten hun handen niet wassen en daarna tafels of gordels aanraken, worden sporen van pinda-eiwitten overgedragen.
Beleid
De Daily Mail vroeg experts naar het beleid rondom deze allergie in combinatie met de pinda-snacks. Die worden immers in vliegtuigen veelvuldig uitgedeeld of verkocht.
Vliegtuigmaatschappijen voeren hier ieder een eigen beleid op.
Jet Blue Airlines stelt bijvoorbeeld een buffer-zone in als er iemand aanwezig is met een pinda-allergie. In de rijen voor en achter degene met een allergie worden geen pinda’s geserveerd. Ook vergoeden ze de volledige kosten als mensen door een allergie niet kunnen reizen.
Maatregelen
“Ongeacht het beleid wat vliegtuigmaatschappijen voeren, kunnen we nooit controleren wat mensen zelf meenemen,” aldus Warner. Het belangrijkst is om rustig te blijven en wanneer symptomen optreden de crew onmiddellijk te informeren. Verder moet eventuele medicatie altijd binnen handbereik zijn, eventueel met een begeleidende brief van de arts. “Om het risico te minimaliseren, adviseren wij mensen met een allergie altijd vochtige doekjes mee te brengen om de ruimte rond de stoel schoon te maken en geen gebruik te maken van de beschikbare kussens en dekens.”
Fotocredits: Salty Peanut, Martin L
Dit artikel afdrukken
De ernst van de klachten loopt uiteen, maar in het ergste geval krijgt iemand een anafylactische shock. Het grootste risico in vliegtuigen komt door kruisbesmetting; als mensen die pinda’s hebben gegeten hun handen niet wassen en daarna tafels of gordels aanraken, worden sporen van pinda-eiwitten overgedragen.
Beleid
De Daily Mail vroeg experts naar het beleid rondom deze allergie in combinatie met de pinda-snacks. Die worden immers in vliegtuigen veelvuldig uitgedeeld of verkocht.
Vliegtuigmaatschappijen voeren hier ieder een eigen beleid op.
Jet Blue Airlines stelt bijvoorbeeld een buffer-zone in als er iemand aanwezig is met een pinda-allergie. In de rijen voor en achter degene met een allergie worden geen pinda’s geserveerd. Ook vergoeden ze de volledige kosten als mensen door een allergie niet kunnen reizen.
Om het risico te minimaliseren, adviseren wij mensen met een allergie altijd vochtige doekjes mee te brengen om de ruimte rond de stoel schoon te maken en geen gebruik te maken van de beschikbare kussens en dekens.British Airways gaat nog een stapje verder. Een woordvoerder zegt: “Wij serveren en verkopen helemaal geen pinda’s als snack en ook in de maaltijden gebruiken we ze niet.” Volgens Amena Warner van Allergy UK komt dit bij steeds meer vliegmaatschappijen voor. Op de website No Nut Traveller staat een petitie voor een buffer-zone van drie rijen voor en drie rijen achter de persoon met de allergie, maar een buffer-zone is volgens Warner geen effectieve manier. “Het is niet alleen heel moeilijk te implementeren, het probleem blijft ook dat andere passagiers wellicht wel pinda’s eten, waardoor er toch sporen op verschillende oppervlakken kunnen komen.”
Maatregelen
“Ongeacht het beleid wat vliegtuigmaatschappijen voeren, kunnen we nooit controleren wat mensen zelf meenemen,” aldus Warner. Het belangrijkst is om rustig te blijven en wanneer symptomen optreden de crew onmiddellijk te informeren. Verder moet eventuele medicatie altijd binnen handbereik zijn, eventueel met een begeleidende brief van de arts. “Om het risico te minimaliseren, adviseren wij mensen met een allergie altijd vochtige doekjes mee te brengen om de ruimte rond de stoel schoon te maken en geen gebruik te maken van de beschikbare kussens en dekens.”
Fotocredits: Salty Peanut, Martin L
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Als eerste grote luchtvaartmaatschappij gaat British Airways vanaf donderdag passagiers vragen geen noten te eten als iemand in de omgeving allergisch is. Aan boord worden al geen maaltijden en snacks verkocht die noten bevatten, maar passagiers kunnen snacks bij zich hebben met noten. Passagiers met een allergie kunnen de bemanning inlichten en aangeven of zij gebruik maken van medicatie in noodgevallen. In een nieuwe aankondiging tijdens de vlucht gaat British Airways de overige passagiers vragen hun snacks dicht te houden wanneer zij naast iemand zitten met een allergie, aldus DailyMail.
Als ervaren pinda-allergist kan ik gevaarlijker plaatsen noemen. Nooit vliegangst gehad, maar verjaardagsfeestjes... brrr.