Verdify ontwikkelt software om mensen door middel van recept-personalisatie te helpen gezonder en duurzamer te eten. Daarbij richt het bedrijf zich zowel op de zorg als op retail. “Het kennisniveau over de positieve impact van voeding groeit onder consumenten, maar effectieve hulp om gewoontes te doorbreken is er nog onvoldoende”, vindt mede-oprichter Jochem Bossenbroek.

We leven in een wereld waarin we steeds meer weten over de positieve bijdrage van goed afgestemde voeding, maar ook steeds meer leren over de negatieve effecten van ons huidige voedselsysteem op de planeet.

Het kennisniveau over de positieve impact van voeding groeit onder consumenten, maar effectieve hulp om gewoontes te doorbreken is er nog onvoldoende
Tegelijkertijd worden de drempels om ‘slechte’ voedselkeuzes te maken verlaagd en daarmee de last op ons zorgstelsel vergroot. Verdify heeft zich als doel gesteld om mensen te helpen om steeds ‘betere eetkeuzes’ te maken en daarmee bovengenoemde negatieve effecten structureel te verminderen.

Jochem Bossenbroek werkte bij een adviesbureau dat vooral gefocust was op het ophalen van financiering voor de ontwikkeling van nieuwe geneesmiddelen. “Veel geld ging naar de ontwikkeling van medicijnen die niet genezen, maar alleen symptomen bestrijden. Tegelijkertijd werkte ik samen met wetenschappers en bedrijven die de rol tussen voeding en gezondheid steeds meer blootlegden. Dat inspireerde mij. Ik had het gevoel dat ik hiermee echt impact kon maken.”

Hulp om betere keuzes te maken
Zodoende is Bossenbroek eind 2017 samen met twee compagnons Verdify gestart. De drie ondernemers ontwikkelen een unieke technologie om recepten geheel aan te passen aan persoonlijke eetbehoeften en smaakvoorkeuren, in lijn met officiële voedingsrichtlijnen. “Onze missie is om mensen in staat te stellen om betere keuzes te maken voor de persoonlijke en de planetaire gezondheid”, aldus Bossenbroek.

Met deze innovatieve technologie draagt het bedrijf hier op drie manieren aan bij:
  1. Hyper persoonlijke maaltijd plannen
  2. Bestaande recepten dynamisch maken (bv ‘maak vegan’ of ‘verlaag eco-score’)
  3. Suggesties voor ‘betere’ ingrediënten door middel van promotie
De technologie wordt voor een deel aangedreven door kunstmatige intelligentie. “We kunnen alle recepten bijvoorbeeld glutenvrij, zoutarm of plantaardig maken. Daarbij wordt ook de kookinstructie aangepast. Dat gebeurt allemaal volledig automatisch binnen 200 milliseconden”, vertelt Bossenbroek.

Dat gebeurt allemaal volledig automatisch binnen 200 milliseconden
Receptintegratie voor merken
Voor voedselproducenten heeft Verdify twee proposities: promoties binnen bestaande recept-content van foodbloggers en voedingspersonalisatie op hun eigen platform door gebruik te maken van de Verdify-software. Bossenbroek legt uit: “Op het gebied van promotie kunnen we bijvoorbeeld automatisch een specifiek voedingsmerk in de ingrediëntenlijst van het recept laten verschijnen. Daarmee zetten we zo’n merk in de spotlight op een unieke plek waar de consument er ook echt voor open staat.”

Binnen ons netwerk van verschillende foodbloggers genereren we nu al zo’n 6 miljoen recepten-views per maand. Het gaat dus over serieuze aantallen en die nemen snel toe. "We werken nu al met succes voor zowel grote merken als de kleinere opkomende foodbrands en we willen deze samenwerkingen graag uitbreiden.”

Dynamische recepten voor retailers
Binnenkort kunnen andere bedrijven, zoals receptenplatforms en retailers, gebruik maken van onze software. Het aanpassen van bestaande receptcontent naar persoonlijke voorkeuren gebeurt in milliseconden (bv. 'maak dit recept vegan'). “We zijn samenwerkingen aan het voorbereiden met een aantal Nederlandse en Belgische supermarkten.”

Bossenbroek is ervan overtuigd dat hun software bijdraagt aan het stimuleren van het eten van gezond, duurzaam en plantaardig voedsel. “Momenteel kiezen vooral de early adopters voor plantaardige voeding. Vegan heeft de massa nog niet bereikt. Een goede manier om dat wel te doen, is door middel van recepten. Zo kunnen we veel impact maken. Studies laten zien dat als 20% van de roodvleesinname wordt vervangen door bepaalde alternatieve eiwitten, 50% van de ontbossing wereldwijd wordt voorkomen.” (Bron: The Guardian)

Laat zien wat je doet om je producten gezonder en duurzamer te maken
Voor producenten heeft hij de volgende tip: “Het is heel belangrijk om te kijken hoe je productportfolio scoort op het gebied van gezondheid en duurzaamheid. Die aspecten worden steeds belangrijker. Breng vervolgens ook consumenten op de hoogte van de status van je producten. Laat zien wat je doet om je producten gezonder en duurzamer te maken.”

Toekomst
Voor de toekomst heeft de onderneming allerlei plannen. “Niet alleen willen we onze technologie veel breder beschikbaar stellen, we willen ook de personalisatiemogelijkheden vergroten. Bijvoorbeeld door deze te koppelen aan de bloedwaardes en de resultaten van een DNA- of darmfloratest. Zo ontstaat een hyper gepersonaliseerd voedingsadvies. De eerste pilots draaien al.”

Daarnaast ziet het bedrijf zich de komende vijf jaar uitbreiden naar andere Europese landen en de Verenigde Staten. “Inmiddels werken we met een team van zo’n 24 medewerkers. Ik verwacht dat we over vijf jaar doorgroeien naar een team van zo’n 100 tot 150 personeelsleden en dat we in verschillende Europese landen en in de VS actief zijn. We hebben ons nooit gelimiteerd gevoeld tot de landsgrenzen. Onze software draait in de basis op Engelse softwarecode en is zodanig ontwikkeld dat de recepten gemakkelijk vertaald kunnen worden naar de gezondheidsrichtlijnen in andere landen en naar andere talen, culturen, eetgewoontes en de productbeschikbaarheid in supermarkten.”

Breng je stem uit
Verdify is door Foodbytes geselecteerd als een van de vier ‘Next Heroes in Foodtech 2020’; als top drie bedrijf in de ‘Foodvalley Awards Nutrition & Health 2020’. Het won Booster '21 award (Food Innovation Hub Europe) en de Carrefour Plant-Based Contest ’22.

Verdify is met hun initiatief Noory, een digitale voedingscoach, genomineerd voor de Gezonde Innovatie Awards. Verdient Noory jouw stem? Ga naar de stemwebsite en kies daar je favorieten.


Dit artikel afdrukken