Vandaag: Hein van Es over Verdify. Dit bedrijf is genomineerd met hun gratis digitale voedingscoach Noory.
We leven in een wereld waarin we steeds meer weten over de positieve bijdrage van goed afgestemde voeding, maar ook steeds meer leren over de negatieve effecten van ons huidige voedselsysteem op de planeet.
Het kennisniveau over de positieve impact van voeding groeit onder consumenten, maar effectieve hulp om gewoontes te doorbreken is er nog onvoldoendeTegelijkertijd worden de drempels om ‘slechte’ voedselkeuzes te maken verlaagd en daarmee de last op ons zorgstelsel vergroot. Verdify heeft zich als doel gesteld om mensen te helpen om steeds ‘betere eetkeuzes’ te maken en daarmee bovengenoemde negatieve effecten structureel te verminderen.
Jochem Bossenbroek werkte bij een adviesbureau dat vooral gefocust was op het ophalen van financiering voor de ontwikkeling van nieuwe geneesmiddelen. “Veel geld ging naar de ontwikkeling van medicijnen die niet genezen, maar alleen symptomen bestrijden. Tegelijkertijd werkte ik samen met wetenschappers en bedrijven die de rol tussen voeding en gezondheid steeds meer blootlegden. Dat inspireerde mij. Ik had het gevoel dat ik hiermee echt impact kon maken.”
Hulp om betere keuzes te maken
Zodoende is Bossenbroek eind 2017 samen met twee compagnons Verdify gestart. De drie ondernemers ontwikkelen een unieke technologie om recepten geheel aan te passen aan persoonlijke eetbehoeften en smaakvoorkeuren, in lijn met officiële voedingsrichtlijnen. “Onze missie is om mensen in staat te stellen om betere keuzes te maken voor de persoonlijke en de planetaire gezondheid”, aldus Bossenbroek.
Met deze innovatieve technologie draagt het bedrijf hier op drie manieren aan bij:
- Hyper persoonlijke maaltijd plannen
- Bestaande recepten dynamisch maken (bv ‘maak vegan’ of ‘verlaag eco-score’)
- Suggesties voor ‘betere’ ingrediënten door middel van promotie
Dat gebeurt allemaal volledig automatisch binnen 200 millisecondenReceptintegratie voor merken
Voor voedselproducenten heeft Verdify twee proposities: promoties binnen bestaande recept-content van foodbloggers en voedingspersonalisatie op hun eigen platform door gebruik te maken van de Verdify-software. Bossenbroek legt uit: “Op het gebied van promotie kunnen we bijvoorbeeld automatisch een specifiek voedingsmerk in de ingrediëntenlijst van het recept laten verschijnen. Daarmee zetten we zo’n merk in de spotlight op een unieke plek waar de consument er ook echt voor open staat.”
Binnen ons netwerk van verschillende foodbloggers genereren we nu al zo’n 6 miljoen recepten-views per maand. Het gaat dus over serieuze aantallen en die nemen snel toe. "We werken nu al met succes voor zowel grote merken als de kleinere opkomende foodbrands en we willen deze samenwerkingen graag uitbreiden.”
Dynamische recepten voor retailers
Binnenkort kunnen andere bedrijven, zoals receptenplatforms en retailers, gebruik maken van onze software. Het aanpassen van bestaande receptcontent naar persoonlijke voorkeuren gebeurt in milliseconden (bv. 'maak dit recept vegan'). “We zijn samenwerkingen aan het voorbereiden met een aantal Nederlandse en Belgische supermarkten.”
Bossenbroek is ervan overtuigd dat hun software bijdraagt aan het stimuleren van het eten van gezond, duurzaam en plantaardig voedsel. “Momenteel kiezen vooral de early adopters voor plantaardige voeding. Vegan heeft de massa nog niet bereikt. Een goede manier om dat wel te doen, is door middel van recepten. Zo kunnen we veel impact maken. Studies laten zien dat als 20% van de roodvleesinname wordt vervangen door bepaalde alternatieve eiwitten, 50% van de ontbossing wereldwijd wordt voorkomen.” (Bron: The Guardian)
Laat zien wat je doet om je producten gezonder en duurzamer te makenVoor producenten heeft hij de volgende tip: “Het is heel belangrijk om te kijken hoe je productportfolio scoort op het gebied van gezondheid en duurzaamheid. Die aspecten worden steeds belangrijker. Breng vervolgens ook consumenten op de hoogte van de status van je producten. Laat zien wat je doet om je producten gezonder en duurzamer te maken.”
Toekomst
Voor de toekomst heeft de onderneming allerlei plannen. “Niet alleen willen we onze technologie veel breder beschikbaar stellen, we willen ook de personalisatiemogelijkheden vergroten. Bijvoorbeeld door deze te koppelen aan de bloedwaardes en de resultaten van een DNA- of darmfloratest. Zo ontstaat een hyper gepersonaliseerd voedingsadvies. De eerste pilots draaien al.”
Daarnaast ziet het bedrijf zich de komende vijf jaar uitbreiden naar andere Europese landen en de Verenigde Staten. “Inmiddels werken we met een team van zo’n 24 medewerkers. Ik verwacht dat we over vijf jaar doorgroeien naar een team van zo’n 100 tot 150 personeelsleden en dat we in verschillende Europese landen en in de VS actief zijn. We hebben ons nooit gelimiteerd gevoeld tot de landsgrenzen. Onze software draait in de basis op Engelse softwarecode en is zodanig ontwikkeld dat de recepten gemakkelijk vertaald kunnen worden naar de gezondheidsrichtlijnen in andere landen en naar andere talen, culturen, eetgewoontes en de productbeschikbaarheid in supermarkten.”
Verdify is door Foodbytes geselecteerd als een van de vier ‘Next Heroes in Foodtech 2020’; als top drie bedrijf in de ‘Foodvalley Awards Nutrition & Health 2020’. Het won Booster '21 award (Food Innovation Hub Europe) en de Carrefour Plant-Based Contest ’22.
Verdify is met hun initiatief Noory, een digitale voedingscoach, genomineerd voor de Gezonde Innovatie Awards. Verdient Noory jouw stem? Ga naar de stemwebsite en kies daar je favorieten.
Op 30 december krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Doet me denken aan een app die jou vogelgeluiden laat herkennen. In plaats van gespotte vogelgeluiden opnemen en gevonden resultaten weergeven, produceert de app bestaande vogelgeluiden en vraagt jou of je die toevallig hoort op dat moment.
In het geval van recepten app, boek of internet wordt zelden ingegaan op de werkelijkheid, een huis met een voorraadkast, een koelkast en een diepvries, gevuld met ingrediënten overgehouden van vorige recepten, recente aankopen, veelal aanbiedingen of uit eigen tuin. En pas dat toe op nieuwe recepten, het oudste eerst opmaken.
Je zult toch zelf vindingrijk moeten blijven om zonder verkwisting met wat je in huis hebt, eventueel met nieuwe aanvullingen, jou maaltijd te bereiden, soms eindigend in een Minestrone om van een aantal restjes af te komen. Mocht daar een app van zijn (of komen), dan ben je dagelijks bezig om je levensmiddeleninventaris te updaten. Voor mij hoeft dat niet.