TripAdvisor is een Amerikaanse reiswebsite die 315 miljoen unieke bezoekers per maand trekt. De verschillende TripAdvisor® -merken bieden tools voor plannen en boeken van een reis op basis van de ervaringen van miljoenen reizigers. De website is actief in 45 landen over de hele wereld. TripAdvisor neemt IENS/Seatme over tegen niet nader bekend gemaakte voorwaarden. De werknemers van IENS en Seatme.nl blijven de bedrijfsvoering verzorgen vanuit hun hoofdkantoor in Amsterdam.
Het persbericht meldt:
De integratie wordt geleid door het managementteam van lafourchette, het toonaangevende restaurantreserveringsplatform in Frankrijk, Spanje en Zwitserland dat sinds mei 2014 onderdeel uitmaakt van TripAdvisor. Met de overname van IENS wordt de groei van de restaurantdiensten van TripAdvisor in Europa sterk versneld.
“We zijn verheugd dat IENS deel gaat uitmaken van de TripAdvisor-groep,” zegt Bertrand Jelensperger, CEO, lafourchette. “Nederland is een belangrijke markt voor ons. We hebben al een enthousiaste Nederlandse TripAdvisor-community die de site gebruikt om leuke, lokale restaurants te vinden en om reizen naar bestemmingen over de hele wereld te plannen en te boeken. Bovendien zijn er wereldwijd miljoenen reizigers die TripAdvisor gebruiken om geweldige hotels, attracties en restaurants te vinden voor hun vakantie in Nederland.
“Deze overname biedt ons de mogelijkheid om meer groei te realiseren, Nederlandse restauranthouders te voorzien van meer gasten en bovenal meer TripAdvisor-gebruikers te helpen bij het vinden en boeken van geweldige restaurantervaringen in Nederland”, aldus Bertrand Jelensperger.
Wout van der Wijk, CEO van IENS en SeatMe over de acquisitie:
"Sinds IENS en SeatMe in 2012 zijn gefuseerd, is het gecombineerde bedrijf exponentieel gegroeid. IENS is nu verreweg de grootste restaurant- en reserveersite in Nederland. Wij voelen een sterke veranwoordelijkheid om de restaurantmarkt naar de toekomst van online te leiden. Wij zijn verheugd dat we nu onderdeel uitmaken van TripAdvisor. Wij kunnen nu van de geavanceerde technologie, online marketing kennis en en het enorme internationale bereik van TripAdvisor en lafourchette profiteren. Daar plukken de restaurants waar wij mee samenwerken uiteindelijk de vruchten van."
Ook Iens Boswijk, oprichter van IENS, is verheugd:
"Als oprichter van IENS ben ik er trots op dat IENS klaar is om de volgende fase in te gaan. Ik ben er van overtuigd dat we hiervoor geen betere partij hadden kunnen vinden dan Tripadvisor."
Op 8 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Een recensie van mij is ooit wel eens door IENS er af gegooid. Ik had - in strijd met de huisregels - gereageerd op mensen die zo onterecht kritiek gaven op mijn favoriete eethuis. Zo was er geen kindermenu beschikbaar met friet, kroketjes en appelmoes. Ik suggereerde dat het een mooi moment was om je kinderen eens in contact te brengen met 'echt eten'. Maar deze suggestie werd gecensureerd.
Wie houdt wie voor de gek met en op dit soort sites? Het kunnen plaatsen van anonieme posts maakt het wel erg gemakkelijk om te galbakken over een restaurant, zelfs als je er nog nooit een vorkje hebt geprikt. Net zo goed als we de verhalen kennen van "gasten" die korting eisen want anders schrijven ze een negatieve beoordeling over je. En zo zullen er ook zeker anonieme loftrompetten worden (in)gestoken waar restaurateurs weet van hebben. Als je als gast vindt dat er iets niet klopt met het geserveerde, dan meld je dat ter plekke. De kok krijgt de kans op herstel. Wil je je ervaringen dan nog online kwijt, zet er dan je naam bij. Is wel zo eerlijk en netjes. Maar ja, je krijgt zeker te weten minder response en dat draagt niet bij aan het verdienmodel. De tijd dringt om weer gewoon face to face mét elkaar te praten en naar elkaar te luisteren.
IENS ? Ik plaatste er ooit een beoordeling over restaurant 'Scherp' in Middelburg waar ik at met de toenmalig CvdK. Was om rillingen van te krijgen. Ik kreeg via IENS het aanbod van Scherp om met een partner te komen eten, als ik mijn beoordeling introk. Wat uiteraard niet gebeurde. Mooi correctiemiddel, mits...
(wat nu door blijkt te gaan) je niet meer anoniem reageert. Niet vanwege de reaguurders, maar ook de restaurateurs en hoteliers, die zichzelf de lucht in prezen..
Uiteraard kent in deze de vrijheid van pers zijn beperking...
Daar waar de leugen regeert.