Dit weekend kreeg charcuterierestaurant Spingaren een dikke onvoldoende (een 3) van culinair recensent Hiske Versprille van Het Parool. Versprille liet het grootste deel van het eten staan omdat het ronduit vies smaakt. Ze schrijft "Ik kan me niet herinneren in Amsterdam ooit zo slecht te hebben gegeten."

Getriggerd door de reuring waarmee de verder naamloze ambachtslieden achter Spingaren zich gemeld hadden ("Als we de vele posts van gefêteerde bloggers moesten geloven, waren er ineens een stel hipsters neergestreken die eerder met broodjes pastrami op Rollende Keukens stonden"), groef Versprille een klein beetje verder. De Kamer van Koophandel leerde haar dat de mensen achter Spingaren de oude eigenaars van restaurant Lieve zijn, dat voorheen op deze lokatie zat. "Ze hebben blijkbaar een lijstje afgevinkt van wat tegenwoordig hip en trendy is: "Ambacht en authenticiteit, daar houden de mensen van." Het zijn van die kleine dingen die een slechte zaak nog net dat ­tikkie onsympathieker maken. Berekenende, liefdeloze, op de tekentafel ontworpen concepthoreca zien we vaker, en we ­kunnen ermee leven zolang wat er op het bord ligt in orde is. Maar dat is hier, op zijn zachtst gezegd, niet het geval."

De 'afslachting' inspireert het team van Spingaren tot een reactie - op Facebook. "Ondernemerschap is tegenslagen verwerken, nooit opgeven en van daaruit groeien. Zeker in Amsterdam. En dat is precies wat wij gaan doen. Verwerken, niet opgeven, groeien." Vanaf nu tot het einde van het jaar geldt bij Spingaren 'Pay As You See Fit'. "Kom langs, proef en betaal wat jij vond dat jouw eten waard was. Inclusief feedback," klinkt het.

De actie krijgt op de sociale media veel waardering, schrijft MissetHoreca. Hiske Versprille kijkt er iets genuanceerder tegenaan. "Het is natuurlijk goed dat ze er iets positiefs mee doen. Maar waarom maken ze er nu wéér een marketing-praatje van? Pak liever gewoon je keuken aan."
Dit artikel afdrukken