De vraag naar insectenproducten komt niet van de grond. Reden voor de grote Nederlandse supermarkten hun insectenproducten uit de schappen te halen, ontdekte VMT.

Albert Heijn is sinds november 2019 gestopt met de verkoop van 5 producten met insecten, laat een woordvoerder weten aan VMT: “We merkten echter dat de vraag naar deze producten bij ons laag was. Daarom zijn de producten uit ons assortiment verdwenen.”

Bij Jumbo geldt een soortgelijke situatie: “Klanten vinden het eng om insecten te eten en dat heeft ook te maken met hoe het eruit ziet”, aldus een woordvoerder. Jumbo heeft meerdere insectenproducten in zijn assortiment gehad, onder meer als ingrediënt in burgers, schnitzels en nuggets. “De stap voor de consument om insecten te eten werd dus wel meerdere keren verkleind, maar we hebben geleerd dat klanten nog niet klaar zijn om de stap te nemen naar het eten van insecten.”

Insecten worden gezien als een duurzame bron van eiwitten, omdat zij veel eiwit opleveren per kilogram voer en een kleine ecofootprint hebben. Ze zijn ook veilig om te eten. Maar consumenten willen er niet aan. Met die afkeer, en hoe er vanaf te komen, zegt de wetenschap raad te weten. Maar zolang de consument zijn geld liever aan wat anders uitgeeft, gaan supermarkten niet overstag. Hun ervaringen sluiten voorlopig het schap voor insecten.
VMT - Eiwitten op basis van insecten zijn nauwelijks in de supermarkt te krijgen - VMT
Reageer
  • Deel
Druk af