Grote ophef in Tilburg over kinderen die op school alleen nog maar water krijgen. Het Voedingscentrum meldt dat er nog steeds veel suiker in pakjes drinken voor kinderen zit. Middelbare scholen verkopen geen frisdrank meer. Dat er beweging zit in wat kinderen moeten drinken is duidelijk en fabrikanten trekken alles uit de kast om op die trend in te spelen.
Op een school in Tilburg was een ouder woest over het nieuwe beleid van de school dat de kinderen daar alleen nog maar water mogen drinken en geen suikerdrankjes meer mee mogen. Zijn uitspraak ‘Water is voor honden’ is inmiddels in ieder medium wel genoemd. Opmerkelijk dat er zo’n ophef over ontstaat. Volgens de laatste cijfers van JOGG zijn 290 scholen in Nederland overgestapt op drinkwater en nog niet eerder kwam er zo’n protest. Sterker nog, veel kinderen vinden het leuk om hun eigen bidon te hebben.
Net voorafgaand aan die ophef meldde het Voedingscentrum voor de zoveelste keer dat pakjes drinken veel suiker bevatten. Zij bekeken 45 pakjes en kwamen tot de conclusie dat ieder pakje 3 tot 5 suikerklontjes bevat. Dat slurpen kinderen binnen een minuut naar binnen. “Als ouders 1 pakje per week minder meegeven naar school dan krijgt een kind 160 suikerklontjes per jaar minder binnen,” concludeert Astrid Postma-Smeets van het Voedingscentrum. “We zien dat er stappen gezet worden door fabrikanten, en dat is nodig. Maar we zien graag dat het suikergehalte in veel meer pakjes wordt verlaagd.”
Water uit een pakje
Kinderen moeten dus meer water drinken, maar niet iedereen is daar al klaar voor. Fabrikanten spelen daar slim op in door allerlei soorten smaakjeswater te ontwikkelen of water drinken leuk te maken. Albert Heijn bracht bijvoorbeeld Wallie de Walvis-water op de markt: mineraalwater in pakjes. Wel het gemak van een pakje, maar niet de calorieën. Andere merken zijn nog niet zo ver en proberen met kunst- en vliegwerk de overgang naar gewoon water wat kleiner te maken.
Bij nader onderzoek van die pakjes blijken ze dat op verschillende manieren aan te pakken. Er is water met alleen wat (0,1 tot 0,3%) aroma, zoals bijvoorbeeld van Sourcy of Droomwater. Andere producenten proberen er iets meer smaak aan te geven: Wicky voegt 7% vruchtensap uit concentraat toe en nog wat aroma’s, Roosvicee voegt 8,2% vruchtenconcentraat, voedingszuur, vitamine C, zoetstof (sucralose) en aroma’s toe en Capri-Sun gebruikt 3% vruchtensap uit concentraat, voedingszuur, aroma’s, zoetstof (sucralose) en antioxidant toe. Roosvicee bevat 1,6 gram suiker per pakje, Wicky 1,0 gram (met de uitleg: alleen van nature aanwezige fruitsuikers) en de overige pakjes 0 gram. Het aantal kilocalorieën per pakje loopt uiteen van 0 tot 8. Toch is het veel minder dan de 54 kcal die een normaal pakje Wicky oplevert, of de 82 kcal van een pakje Capri-Sun.
Duurbetaald water, zelfde als suikerpakje
De prijzen van de geteste pakjes smaakjeswater verschillen niet veel van de andere pakjes. Capri-sun berekent dezelfde prijs (€1,75 per liter) voor het water en voor de suikerrijke variant. Roosvicee rekent iets minder voor het fruitwater (€1,33 per liter) dan voor de ‘gewone’ pakjes (€1,49 per liter) en ook Wicky-water (€1,25 per liter) is goedkoper dan de suikerrijke Wicky (€1,95 per liter). Het mineraalwater van Albert Heijn is €1,08 per liter en de pakjes Droomwereld zijn de duurste met €2,08. Een pakje smaakjes- of gewoon water is dus duurbetaald als je het vergelijkt met kraanwater. Maar wie gewend is pakjes te kopen, kan met (smaakjes)water een pietsje goedkoper uit zijn. Fabrikanten zijn slim, want de lonen en machines moeten betaald worden.
Smaakt het een beetje?
Is het ook lekker? Dat heb ik laten testen door mijn eigen kleine testpanel. Capri-Sun Fruitwater was de onbetwiste winnaar. Vergeleken met de andere pakjes heeft dit ook duidelijk de meeste smaak en was de mango-passievruchtsmaak goed te herkennen. De Roosvicee en Wicky kwamen op een tweede en derde plek – ook in deze twee pakjes is concentraat toegevoegd, waardoor het net wat meer smaak krijgt. De smaak van de waters met aroma (Sourcy en droomwater) viel bij geen van de kinderen in de smaak; vooral de nasmaak viel tegen. Dan hadden ze liever het Wallie de Walvis-water zonder smaakje.
Water met een smaakje is een leuk alternatief als je calorieën wil verminderen en toch denkt dat je een pakje moet meegeven. Het lijkt ook geschikt om af te wennen van de hele zoete pakjes en zo langzaam te wennen aan het drinken van water. Daarna komt natuurlijk Wallie in zicht. Mijn kinderen zijn al verder. Ze houden het gewoon bij hun bidon met het goedkope en lekkere calorie-loze water uit de kraan.
Dit artikel afdrukken
Net voorafgaand aan die ophef meldde het Voedingscentrum voor de zoveelste keer dat pakjes drinken veel suiker bevatten. Zij bekeken 45 pakjes en kwamen tot de conclusie dat ieder pakje 3 tot 5 suikerklontjes bevat. Dat slurpen kinderen binnen een minuut naar binnen. “Als ouders 1 pakje per week minder meegeven naar school dan krijgt een kind 160 suikerklontjes per jaar minder binnen,” concludeert Astrid Postma-Smeets van het Voedingscentrum. “We zien dat er stappen gezet worden door fabrikanten, en dat is nodig. Maar we zien graag dat het suikergehalte in veel meer pakjes wordt verlaagd.”
Water uit een pakje
Kinderen moeten dus meer water drinken, maar niet iedereen is daar al klaar voor. Fabrikanten spelen daar slim op in door allerlei soorten smaakjeswater te ontwikkelen of water drinken leuk te maken. Albert Heijn bracht bijvoorbeeld Wallie de Walvis-water op de markt: mineraalwater in pakjes. Wel het gemak van een pakje, maar niet de calorieën. Andere merken zijn nog niet zo ver en proberen met kunst- en vliegwerk de overgang naar gewoon water wat kleiner te maken.
Bij nader onderzoek van die pakjes blijken ze dat op verschillende manieren aan te pakken. Er is water met alleen wat (0,1 tot 0,3%) aroma, zoals bijvoorbeeld van Sourcy of Droomwater. Andere producenten proberen er iets meer smaak aan te geven: Wicky voegt 7% vruchtensap uit concentraat toe en nog wat aroma’s, Roosvicee voegt 8,2% vruchtenconcentraat, voedingszuur, vitamine C, zoetstof (sucralose) en aroma’s toe en Capri-Sun gebruikt 3% vruchtensap uit concentraat, voedingszuur, aroma’s, zoetstof (sucralose) en antioxidant toe. Roosvicee bevat 1,6 gram suiker per pakje, Wicky 1,0 gram (met de uitleg: alleen van nature aanwezige fruitsuikers) en de overige pakjes 0 gram. Het aantal kilocalorieën per pakje loopt uiteen van 0 tot 8. Toch is het veel minder dan de 54 kcal die een normaal pakje Wicky oplevert, of de 82 kcal van een pakje Capri-Sun.
Duurbetaald water, zelfde als suikerpakje
De prijzen van de geteste pakjes smaakjeswater verschillen niet veel van de andere pakjes. Capri-sun berekent dezelfde prijs (€1,75 per liter) voor het water en voor de suikerrijke variant. Roosvicee rekent iets minder voor het fruitwater (€1,33 per liter) dan voor de ‘gewone’ pakjes (€1,49 per liter) en ook Wicky-water (€1,25 per liter) is goedkoper dan de suikerrijke Wicky (€1,95 per liter). Het mineraalwater van Albert Heijn is €1,08 per liter en de pakjes Droomwereld zijn de duurste met €2,08. Een pakje smaakjes- of gewoon water is dus duurbetaald als je het vergelijkt met kraanwater. Maar wie gewend is pakjes te kopen, kan met (smaakjes)water een pietsje goedkoper uit zijn. Fabrikanten zijn slim, want de lonen en machines moeten betaald worden.
Smaakt het een beetje?
Is het ook lekker? Dat heb ik laten testen door mijn eigen kleine testpanel. Capri-Sun Fruitwater was de onbetwiste winnaar. Vergeleken met de andere pakjes heeft dit ook duidelijk de meeste smaak en was de mango-passievruchtsmaak goed te herkennen. De Roosvicee en Wicky kwamen op een tweede en derde plek – ook in deze twee pakjes is concentraat toegevoegd, waardoor het net wat meer smaak krijgt. De smaak van de waters met aroma (Sourcy en droomwater) viel bij geen van de kinderen in de smaak; vooral de nasmaak viel tegen. Dan hadden ze liever het Wallie de Walvis-water zonder smaakje.
Water met een smaakje is een leuk alternatief als je calorieën wil verminderen en toch denkt dat je een pakje moet meegeven. Het lijkt ook geschikt om af te wennen van de hele zoete pakjes en zo langzaam te wennen aan het drinken van water. Daarna komt natuurlijk Wallie in zicht. Mijn kinderen zijn al verder. Ze houden het gewoon bij hun bidon met het goedkope en lekkere calorie-loze water uit de kraan.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Als je er op school mee begint ben je uiteraard al veel te laat. Dan heb je al massa's kinderen die geen water lusten. Dat ene jongetje in Tilburg is geen uitzondering en het begint al in de kinderopvang en thuis. Het enige zoete drinken dat een kind aangeboden hoort te krijgen is moedermelk. Van nature zoet om brandstof te geven aan de zich rap ontwikkelende hersenen. OP het moment dat ouders naast moedermelk ander voedsel en drinken gaan aanbeden begint het al fout te gaan. De reclame voor voedsel- en drankproducten speciaal voor kinderen begint al vanaf 4 maanden. Ten eerste wordt ouders wijsgemaakt dat zij voor hun kind speciale producten (die over het algemeen veel meer bevatten dan enkel de pure voedingsmiddelen) nodig hebben, dat zij niet net als voor zichzelf eten kunnen koken voor hun kind en hun gewoon water of thee (zonder suiker) te drinken kunnen geven. Het punt is: als je kinderen nooit iets zoets te drinken geeft en nooit speciale kinderkoekjes en prutjes en papjes geeft, ze nooit op het idee komen om gewoon eten en water om te drinken niet te lusten. Het wordt ouders ook wel moeilijk gemaakt, want op de kinderopvang wordt ook gezoet drinken aangeboden, prutvoer en speciale kinderkoekjes.
Opvoeden tot gezonde eter begint al tijdens de zwangerschap: het kind proeft wat moeder eet via het vruchtwater, dat is waar gezonde smaken worden aangeleerd. Dan komen die smaken nog een half jaar binnen via moedermelk. Kind eet wat moeder eet en vindt dus lekker wat moeder eet. Een zwangere vrouw en een voedende moeder die gezond en gevarieerd eet, leert haar kind die smaken al waarderen. Vervolgens gaat het kind vanaf een maand of 6-7 herkenbaar voedsel eten uit het gezinsmenu. Dat zijn smaken die al bekend zijn en gewaardeerd worden en ondertussen wordt het voedsel nu ook herkend in zijn normale vorm (niet geprut in een potje met appelsap om het tot een eenheidssmaak in een onherkenbare en oneetbare smurrie te maken).
#10 Otto,
Ik vind dat prima hoor!
Sytske #8 Niet alleen, tegelijk telt het wel op: binnen een paar tellen een hoop calorieën binnen. Plus dat als je went aan zoet, alles zoet(er) moet zijn, en je zo extra calorieën blijft binnenkrijgen van waarschijnlijk voedingsmiddelen die je beter slechts af en toe kunt nuttigen. Ongezoet drinken op school zou de vicieuze cirkel kunnen doorbreken.
Ben het helemaal met Astrid eens; opvoeden hoort bij ouders.
Het grote probleem is dat de ouders al verkeerd opgevoed zijn!!! (Theo, misschien een antwoord op #1 ?)
Doordrenkt van smetvrees worden onze kleuters al gedwongen om 20x per dag hun handen te wassen en daarna te ontsmetten met Detol.
Geïndoctrineerd door Dick Belderbos kan kraanwater ook al niet meer gedronken worden wegens de vele residuen.
Dan maar water met een smaakje.
Ik kan nog leven met een tafelwatertje in een restaurant, je weet wel water waar een komkommer, munt of een citroentje in geflikkerd is. Het gaat daar om beleving en daar wil ik best voor betalen.
Its the mony my friend.
Geïnvesteerd vermogen moet terugverdient worden maar om dan maar water in een flesje of tetrapak te stoppen?
De Peter Jens'sen hebben ze al in dienst dus kost die marketing niet veel.
Water uit een flesje? Wat een onzin. Hoe zit het trouwens met de weekmakers, zijn we die alweer vergeten?
Gewoon uit de kraan is net zo goed.
#7 Otto,
Wat mij betreft mag de school dit soort dingen allemaal bepalen hoor.
Alleen water drinken en niet snacken in de pauzes (vroeger heette dat speelkwartier) vind ik juist prima.
Dat er te veel te dikke kinderen zijn dat wil ik best geloven, maar de oorzaak daarvan ligt toch niet in dat pakje suikerwater?