Dat vindt het in Los Angeles gevestigde Simon Wiesenthal Center. De wijnen zijn al langer op de markt en komen om de zoveel tijd in de publiciteit.

Vandaag wijdt de New York Times een lang artikel aan de redenen voor het Wiesenthal Center om nu een oproep te doen aan Amerikaanse importeurs en wijnverkopers om de wijn uit het assortiment te weren. Volgens rabbijn Marvin Hier, oprichter van het Center, steekt het antisemitisme in Europa de kop weer op.

'Geen propaganda'
Dat is voor Hier de reden om nu op te roepen Hitlerwijnen uit de verkoop te weren. "Het is geen propaganda, maar geschiedenis', zegt Andrea Lunardelli van het kleine maar goed lopende wijndomein. De range loopt immers van Sissi tot de Mona Lise en van Churchill, Napoleon en paus Johannes-Paulus tot Hitler en andere Nazifiguren. Ook Che Guevarra zat in het assortiment. Toen echter de fotograaf van de beroemde Che-foto met de pet teveel royalties wilde, besloot Andrea te stoppen met Che-wijnen.

Bestsellers
De Hitlerwijnen blijken de bestsellers te zijn. Ze zijn goed voor een kwart van de 80.000 flessen die Lunardelli jaarlijks omzet. Fabio Bogo, een conculega wijnmaker die ook met historische etiketten werkt, weet Hitler nog beter voor zich te laten werken. 95% van zijn wijnen gaat voorzien van een Hitlerlabel de deur uit.

De markt blijkt geweldig. Op iedere klacht die Lunardelli ontvangt, ontvangen de wijnmakers honderd verzoeken om informatie: waar is de wijn te koop? Maar nu zouden ze niet meer mogen.

Gratis nieuws voor 'een grap'
Volgens Andrea Lunardelli kopen mensen zijn Hitler- en andere naziwijnen als 'een grap', op het randje wellicht. Hij vermoedt zelfs dat er een flinke zwarte handel is, want de flessen mogen bijvoorbeeld niet legaal Duitsland in.
Zijn ze duur? Inkoop doen ze $ 10-11 per fles. Daar komen alle andere overige kosten nog op, zodat ze gemakkelijk het dubbele kosten voor de consument. Dat maakt het interessante handel. Lunardelli kan zich er prima mee onderscheiden en haalt met zijn flessen keer op keer gratis het nieuws.

Foodlog was duidelijk over Zigeunersaus; Roma en Sinti storen zich aan de naam die zij als grievend ervaren. Die mocht gewoon blijven. Wat vindt Foodlog van dit dispuut? Wij wonen tenslotte in Europa waar de economie maar niet echt wil oppakken. Rabbijn Hier zit een eind van de brandhaard die hij ziet ontstaan.

Fotocredits: Lunardelli

-- POLL --


Ik vind dat producten met afbeeldingen van Hitler van de markt geweerd moeten worden

Dit artikel afdrukken