De Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI), tot nu de opdrachtgever van het onderzoek, heeft de 11 bedrijven die de code aan hun laars lappen daar inmiddels op gewezen. Vanaf volgend jaar gaat de regering de monitoring uitvoeren. Het wordt een overheidstaak omdat de nodige kritiek is op de zelfregulering en (selectieve) aanpak door de sector zelf.
Directeur Marian Geluk van de FNLI zegt over de rol die de overheid nu van haar organisatie overneemt: "De proactieve jaarlijkse monitoring is voor de FNLI altijd een belangrijk instrument geweest om de naleving in kaart te brengen. Daardoor kunnen we gericht werken aan de punten waarop verbetering nodig is. Wij hopen deze rol te kunnen voortzetten, ook nu de monitoring in opdracht van een andere partij zal worden uitgevoerd.”
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
De overheid wil het bedrijfsleven niet te veel voor de voeten lopen, maar het resultaat is steeds weer dat zelfregulering onvoldoende dwingend is en daardoor niet werkt. Te veel levensmiddelen lappen de reclameregels aan hun laars; blijkbaar wegen de 'opbrengsten' van overtreding op tegen het risico op sancties. Het is dus een logische stap dat de overheid de naleving van de regulering nu zelf ter hand neemt.