Vervolgens was het Albert Heijn, die alle registers open trok. De reclamefolder van deze week staat vol '1+5 gratis'-aanbiedingen. Slim bedacht van AH: bij één Knorr groentenwrap krijg je als klant 5 gratis avocado’s. Een pizzabodem + 5 gratis tomaten, een krat Maes-bier + 5 zakken pinda's of een frituurpan + 5 flessen Becel frituurolie. Met de 'combo'-aanbiedingen wil Albert Heijn de valkuil van de stunt van 2 jaar geleden vermijden, toen de opzienbarende '1+2'-gratis in België onwettig bleken. Je mag in België wel aan koppelverkoop doen, maar niet 'met verlies' verkopen.
Ongekend hoge concurrentie
Hier tekent zich "de voorbode van een nieuwe prijzenoorlog". af, schrijft het Belgische retailblad Gondola. Op de Belgische markt is de concurrentiestrijd ongekend hoog. Dit jaar zullen er in België meer dan 4.000 supermarkten zijn; dat betekent 1 supermarkt per 7,7 km2. Met dat aantal zou België 'wereldkampioen qua aantal supermarkten' per vierkante kilometer zijn. Dat is niet helemaal waar. Ook Nederland is een dicht besuperd land, en telt met 6.400 filialen zelfs 1 supermarkt per 6,5 vierkante kilometer.
Prijsstijgingen
Daarbij komt dat de coronacrisis het afgelopen jaar de prijzen omhoog heeft geduwd. Niet alleen gold in België een tijd lang een promotieverbod, ook logistieke problemen bij het begin van de coronacrisis (hamsteren), de droge zomer en de Afrikaanse varkenspest hadden een prijsopdrijvend effect. Anders dan in Nederland, stegen in België de prijzen van voedingsmiddelen gemiddeld met 2,6%, zes keer meer dan de inflatie. Niet-bewerkte voedingsmiddelen (zoals fruit, groente, vis en vlees) stegen zelfs 4,7% in prijs, aldus VILT.
Supermarkten hebben bij verse producten (veel) meer marge en kunnen in die categorie dan ook met de prijzen te spelen. Bij merkproducten ligt dat veel moeilijker, omdat de fabrikant daar een fikse vinger in de pap heeft. "Als Albert Heijn bijvoorbeeld zou uitpakken met één blikje cola kopen en er vijf gratis bij krijgen, zouden ze al snel een probleem hebben met Coca-Cola," zegt Gondola-ceo Pierre-Alexandre Billiet.
Voedingsketen, dus ook boer, in het gedrang
Daarom is het geen wonder dat de landbouworganisaties bovenop de verschillende acties zitten. Naar aanleiding van Lidl's braadkip twitterde de Belgische boerenorganisatie Boerenbond dat "gratis verse voeding een heel fout signaal is." De Boerenbond wil op korte termijn met Albert Heijn om de tafel.
De 1+5 gratis prijzenstunt van @albertheijn is stuitend. Promotie is ok, maar braderen met voedselprijzen in tijden van torenhoge uitdagingen voor de landbouwsector is dat niet. Voedselproductie verduurzamen kost geld. Zulke 'knalprijzen' geven een fout signaal! pic.twitter.com/ZnBsJhXXYQ
— Boerenbond (@Boerenbond) February 16, 2021
Ook Buurtsuper.be fronst de wenkbrauwen bij de Albert Heijn-actie. De brancheorganisatie van zelfstandige supermarkten wil laten onderzoeken of Albert Heijn niet opnieuw het verbod op de verkoop met verlies overtreedt. Een dergelijke radicale actie zou de rendabiliteit van de hele supermarktketen in gevaar brengen omdat supermarkten hun marge in belangrijke mate maken op verse voeding, maar ook "de totale leefbaarheid van onze verse voedingsketen, tot en met de boer, in het gedrang brengen", zegt Buurtsuper-directeur Luc Ardies in VILT.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Theo Jonkhart #3 "Maar besteedbare inkomens, zijn die dan allemaal gelijk?"
Ja! Het besteedbaar zijn van je inkomen is afhankelijk van je inkomen.
Echter wanneer je de keuze maakt en een te duur abbonement afsluit of op de pof iets koop wat afgelost moet worden dan wordt je besteedbaar inkomen lager.
Soms, maar ik zeg vaak, is het een keus.
Wanneer het verkeerd uitpakt moet je op de gebakken peren gaan zitten.
Die 10% gonst al weer wat jaren rond. Maar besteedbare inkomens, zijn die dan allemaal gelijk?
Joep op micro schaal en individueel niveau heb je helemaal gelijk.
Op macro schaal wordt het verhaal anders. We geven heden ten dage nog maar een kleine 10% van ons besteedbaar inkomen uit aan voedsel.
Nog effe en gratis bier bestaat wel!
1+5 gratis stelt niet veel voor. Bij aankoop van dure witlof een korting op 2 ons ham.
Ham 3,79 + witlof 1,09 = 4,88, nu samen 3,79 (20 à 30% korting, daar wordt een super niet meteen arm van).
Witlof kost normaal 1,09/500g tot 0,99/kg (aanbieding). verkoop je witlof voor het dubbele, dan heb je speelruimte voor dit soort aanbiedingen.