Het begon met een verse braadkip voor €2,39. Bij de Lidl, die in België aan de weg timmert met een campagne waarbij de supermarktketen de concurrentie met zichzelf aangaat. "Lidl. Nog goedkoper dan Lidl" klinkt het. De 'hard discounter' opent het komende jaar 23 nieuwe vestigingen en draagt fier uit de ommezwaai naar 'smart discounter' gemaakt te hebben, "met hoge grote raampartijen, hippe terrazzovloeren en een laadpaal op de parking."

Vervolgens was het Albert Heijn, die alle registers open trok. De reclamefolder van deze week staat vol '1+5 gratis'-aanbiedingen. Slim bedacht van AH: bij één Knorr groentenwrap krijg je als klant 5 gratis avocado’s. Een pizzabodem + 5 gratis tomaten, een krat Maes-bier + 5 zakken pinda's of een frituurpan + 5 flessen Becel frituurolie. Met de 'combo'-aanbiedingen wil Albert Heijn de valkuil van de stunt van 2 jaar geleden vermijden, toen de opzienbarende '1+2'-gratis in België onwettig bleken. Je mag in België wel aan koppelverkoop doen, maar niet 'met verlies' verkopen.

Ongekend hoge concurrentie
Hier tekent zich "de voorbode van een nieuwe prijzenoorlog". af, schrijft het Belgische retailblad Gondola. Op de Belgische markt is de concurrentiestrijd ongekend hoog. Dit jaar zullen er in België meer dan 4.000 supermarkten zijn; dat betekent 1 supermarkt per 7,7 km2. Met dat aantal zou België 'wereldkampioen qua aantal supermarkten' per vierkante kilometer zijn. Dat is niet helemaal waar. Ook Nederland is een dicht besuperd land, en telt met 6.400 filialen zelfs 1 supermarkt per 6,5 vierkante kilometer.

Prijsstijgingen
Daarbij komt dat de coronacrisis het afgelopen jaar de prijzen omhoog heeft geduwd. Niet alleen gold in België een tijd lang een promotieverbod, ook logistieke problemen bij het begin van de coronacrisis (hamsteren), de droge zomer en de Afrikaanse varkenspest hadden een prijsopdrijvend effect. Anders dan in Nederland, stegen in België de prijzen van voedingsmiddelen gemiddeld met 2,6%, zes keer meer dan de inflatie. Niet-bewerkte voedingsmiddelen (zoals fruit, groente, vis en vlees) stegen zelfs 4,7% in prijs, aldus VILT.

Supermarkten hebben bij verse producten (veel) meer marge en kunnen in die categorie dan ook met de prijzen te spelen. Bij merkproducten ligt dat veel moeilijker, omdat de fabrikant daar een fikse vinger in de pap heeft. "Als Albert Heijn bijvoorbeeld zou uitpakken met één blikje cola kopen en er vijf gratis bij krijgen, zouden ze al snel een probleem hebben met Coca-Cola," zegt Gondola-ceo Pierre-Alexandre Billiet.

Voedingsketen, dus ook boer, in het gedrang
Daarom is het geen wonder dat de landbouworganisaties bovenop de verschillende acties zitten. Naar aanleiding van Lidl's braadkip twitterde de Belgische boerenorganisatie Boerenbond dat "gratis verse voeding een heel fout signaal is." De Boerenbond wil op korte termijn met Albert Heijn om de tafel.


Ook Buurtsuper.be fronst de wenkbrauwen bij de Albert Heijn-actie. De brancheorganisatie van zelfstandige supermarkten wil laten onderzoeken of Albert Heijn niet opnieuw het verbod op de verkoop met verlies overtreedt. Een dergelijke radicale actie zou de rendabiliteit van de hele supermarktketen in gevaar brengen omdat supermarkten hun marge in belangrijke mate maken op verse voeding, maar ook "de totale leefbaarheid van onze verse voedingsketen, tot en met de boer, in het gedrang brengen", zegt Buurtsuper-directeur Luc Ardies in VILT.
Dit artikel afdrukken