Tijdens de Davos-top hebben Pepsico en Nestlé laten weten dat zij respectievelijk 5 en 1 miljard dollar gaan investeren in Mexico. Dat meldt de FT.

De Mexicaanse president Enrique Peña Nieto heeft zich het afgelopen jaar zeer hard gemaakt voor het creëren van een gunstig ondernemingsklimaat in Mexico, één van de grootste groeimarkten buiten de ontwikkelde wereld. Hij hervormde Mexico's regelgeving op het gebied van energie, financiën, arbeid, fiscus, telecom en politiek. Met succes, blijkt uit de nu aangekondigde investeringen.

Frappant is dat Nieto ook een aantal impopulaire maatregelen heeft doorgevoerd, zoals hogere belastingen op suikerhoudende frisdranken, calorierijke snacks en diervoeding. Dat blijkt dus Pepsico en Nestlé niet af te schrikken. Pepsico gaat zijn miljarden besteden aan het uitbreiden van de productenrange en productie- en distributiecapaciteit. Nestlé gaat investeren in fabrieken voor baby- en diervoeding. Het concern wil 40% van de productie afzetten in de overige markten in Zuid-Amerika en het Caribisch gebied. Daar neemt diabesitas snel toe door welvaartsstijging, een Westerse voedingsstijl en de werkgelegenheid (ook in de voedingsmiddelenindustrie) en de ruimere inkomens die daarmee gepaard gaan.
Dit artikel afdrukken