Nespresso onder druk
Nespresso veroverde de afgelopen jaren bijna een monopoliepositie op de luxe capsulemarkt. Daar werden vorig jaar wat deuken in geslagen toen moederbedrijf Nestlé eerst zijn octrooi kwijtraakte en daarna ook nog op de vingers werd getikt voor het op voorkomen van het gebruik van goedkope capsules door zijn machines nét iets anders af te stellen. Voeg daar aan toe dat Nespresso het op smaak ook al af bleek te leggen tegen diverse nieuwe aanbieders en het is duidelijk dat de markt voor koffiecapsules volop in beweging is.
Biologisch afbreekbare cups
Nu komt dus ook Peeze met eigen koffiecapsules. Maar het bedrijf kiest wel voor een eigen invulling. Geïnspireerd door de afvalproblemen die de aluminium en plastic capsules met zich meebrengen (Nespresso heeft zelfs een recyclingssysteem op gezet, waarbij je je gebruikte cupjes weer mag komen inleveren), ontwikkelde Peeze biologisch afbreekbare cupjes. "Hierdoor kunnen ze gewoon bij het GFT afval”, aldus Olga Kruidhof in De Levensmiddelenkrant.
De capsules zijn gemaakt van hernieuwbare grondstoffen (o.a. suikerrietresidu) en uitsluitend natuurlijke materialen. Er komt geen fossiele grondstof of aluminium aan te pas.
Peeze zet de koffiecapsules in als 'een eigentijdse aanvulling op de inrichting van hotelkamers en vergaderlocaties'.
Fotocredits: Peeze
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Het is maar hoe je je markt definieert. In hun eigen -selectieve - distributiekanaal hebben ze inderdaad geen concurrentie. Andere markten, bediend door andere kanalen, groeien daarentegen...... Het was voor mij een opluchting cups gewoon bij de wekelijkse routine boodschappen mee te kunnen nemen ipv het in mijn ogen omslachtige "gedoe"van het Nespresso cups bestelproces te moeten volgen.
Ik hoorde enkele maanden geleden op de radio arrogant management van Nestlé de collega's - 'concurrentie hebben wij niet' - veel succes wensen, rollend over straat vechtend voor marktaandeel op basis van prijs. Er was immers maar 1 kwaliteitsaanbieder en dat was Nespresso. Ja, ja, inmiddels weten wij wel beter!