NICE is het National Institute for Health and Care Excellence. Dit adviesorgaan biedt nationale begeleiding en advies teneinde de gezondheid te verhogen en de sociale zorg te verbeteren. Vorige week publiceerde NICE het concept-advies voor de aanpak van gewichtsverlies en gewichtsbeheersing. De Britten hebben tot 9 oktober om te reageren, de definitieve aanbevelingen worden in februari volgend jaar verwacht.

'Simpel' probleem, eenvoudige aanbevelingen
Het is een makkelijk leesbaar document. Het probleem is 'simpel': in Groot-Brittannië is inmiddels 1 op de 5 schoolkinderen obees. Datzelfde geldt voor een kwart van alle volwassenen. De basisaanbeveling van NICE is dan ook eenvoudig: 'zorg dat je minder energie binnenkrijgt dan je verbruikt'. Die basisregel ligt ten grondslag aan 8 aanbevelingen:
1. Steun iedereen bij het op (gezond) gewicht blijven en voorkomen van extra gewichtstoename
2. Focus op twee pijlers: fysieke activiteit en voedingsgewoonten
3. Moedig lichamelijke activiteiten aan die tot een groter energieverbruik leiden
4. Stimuleer voedingsgewoonten die het risico op extra energie-inname verminderen
5. Moedig volwassenen aan hun alcoholgebruik te minderen
6. Pak misvattingen aan over gedrag dat mogelijk het gewicht beïnvloedt
7. Stimuleer zelf-monitoring (apps, quantified self gadgets)
8. Biedt informatie en ondersteuning.

Concreet gemaakt
Dat klinkt allemaal nog behoorlijk abstract, al worden er per aanbeveling ook concrete, verduidelijkende voorbeelden opgesomd. BBC News Health kwam deze week al met een concreet rijtje:
- Loop of fiets naar school of werk
- Kijk minder televisie door het invoeren van TV-vrije dagen of een dagelijkse kijklimiet (niet meer dan 2 uur per dag)
- Eet minder calorierijk voedsel zoals frituur, koekjes, snoep en volvette kaas
- Stap over op een Mediterraan dieet met veel groenten, fruit, bonen en peulvruchten, volkoren granen, vis en olijfolie
- Vermijd suikerhoudende dranken, frisdrank, sportdrank en limonadesiropen
- Beperk de hoeveelheid fastfood en bezorgmaaltijden
- Beperk de hoeveelheid alcohol, want alcoholische dranken zijn een bron van extra calorieën.

Kijk minder televisie
Het meest in het oog springende advies hieruit haalde de internationale media. Verban de televisie als probaat middel tegen overgewicht.
Bij even nadenken is het helemaal niet zo gek. Met een gemiddelde dagbesteding voor de buis van 3 uur en daarnaast nog bijna 2 uur aan communiceren, gamen en overig net (blijkt uit onderzoek onder Nederlanders) brengen we wel erg veel tijd zittend door. Tijd die vaak letterlijk 'gelardeerd' wordt met fris, snacks en alcohol. Is het een wonder dat we de laatste decennia inderdaad steeds dikker zijn geworden?

Tel daarbij op de bewijzen die zich opstapelen over de nefaste invloed van kunstlicht, te weinig of verstoorde slaap en zelfs autorijden, en de onontkoombare wijsheid van het NICE advies is evident. Help obesitas de wereld uit. Doe de TV de deur uit. En ga fietsen.

Cécile Janssen
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Of is het toch gewoon allemaal de schuld van de suikerlobby, levensmiddelenproducenten en supermarkten?

Fotocredits: 'tv couch', uitsnede, Zen Sutherland
Dit artikel afdrukken