In een persbericht werd het nieuws vanmorgen bekend gemaakt. Op dit moment verkeert de nieuw opgezette uitsnijderij nog in een testfase. Naar verwachting zal begin juli begonnen worden met de productie van Oekraïense kip in Nederland. Zandbergen zal de kipproducten distribueren via zijn uitgebreide handelsnetwerk.

Het persbericht luidt:

MHP heeft circa €3.150.000 geïnvesteerd om twee productie- en verpakkingslijnen in Veenendaal te realiseren. MHP maakt hiermee optimaal gebruik van de sterke positie van Nederland als handelsland en verbetert de dienstverlening aan haar klanten in Nederland en de rest van de EU. Aan hen worden nu dichterbij gemakkelijke, voorverpakte kipproducten geleverd. De productiefaciliteit heeft een oppervlakte van ongeveer 1.200 m2 en is gevestigd op het terrein van Zandbergen in Veenendaal.

MHP schrijft: met een leergierige houding volgt het de wensen van de markt, en nauwgezet alle vereisten van wet- en regelgeving. De dialoog hierover zet MHP als transparant bedrijf graag voort, vanaf vandaag als deelgenoot van de Nederlandse pluimveesector
Volgens Anastasiya Sobotyuk, Director of IR and International Communications: ‘Nederland is voor ons een logische keuze want het is al jaren ons partnerland. In Nederlandse machinerie, kennis, verpakkingsmateriaal, ingrediënten en state of the art techniek investeerden we de afgelopen tien jaar enkele honderden miljoenen. We waarderen onze samenwerkingen met diverse Nederlandse partners enorm en leren veel.’

Een Europees bedrijf actief op de wereldmarkt
MHP heeft het afgelopen decennium een flinke groei doorgemaakt. Niet alleen in grootte, maar met name in bedrijfsvoering. Het bedrijf is -deels met Nederlandse kennis- bewust opgebouwd op basis van Europese waarden, met als centrale filosofie een productie volgens de hoogste kwaliteitstandaarden en best practices.
Het bedrijf legt zich in Oekraïne toe op de gehele verticale sector en beschikt over land waar het voedergraan wordt geteeld; eigen stallen waar kippen worden gehouden en eigen transport naar slachterijen en faciliteiten om het kippenvlees te verwerken naar de wens van de consument. Hiermee heeft MHP controle over de kwaliteit van de gehele keten. Die kwaliteit wordt onderstreept door onafhankelijke audits, in opdracht van bijvoorbeeld ontwikkelingsbanken, waar MHP als ’best in class’ wordt aangeduid.
Ongeveer 30% wordt geëxporteerd, vooral naar het Midden-Oosten en Noord-Afrikaanse landen (41% van de export, 15 landen), andere landen binnen de CIS regio (30% van de export, 8 landen) en de EU (19% van de export, 17 landen).

Redactie
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


De Nederlandse pluimveesector ziet MHP als een bedreiging voor de productie van kip volgens de normen die gelden in ons deel van Europa.
Kwaliteitsstandaard en dierenwelzijn
MHP werkt principieel volgens de hoogste Europese kwaliteitstandaarden. Zo heeft het bedrijf onlangs een BRC (British Retail Consortium)-certificering, klassering A, behaald. Deze onderstreept dat er volgens de strengste kwaliteitseisen wordt gewerkt en verwerkt en geeft afnemers wereldwijd de zekerheid dat het bedrijfsproces wordt beheerst en de voedselveiligheid wordt gegarandeerd, zodat de consument kan vertrouwen op de hoogste kwaliteit kippenvlees.
Het dierenwelzijnsbeleid voldoet aan de Europese standaarden en regelgeving. De stallen zijn uitgerust met de meest moderne technieken voor bijvoorbeeld natuurlijk dag- en nachtritme en toegang tot vers water en voer. De kippen groeien op onder toezicht van veeartsen. Het bedrijf geeft haar dieren geen genetisch gemodificeerde voedingsstoffen of steroïden. MHP ging onlangs een partnerschap met de Gezondheidsdienst voor Dieren aan voor voortzetting van de al jarenlange training, expertise en controle.

Dialoog met Nederland
Door de vele contacten met uiteenlopende Nederlandse organisaties die zich betrokken voelen bij de productie van kwaliteitskippenvlees, weet MHP hoe Nederlanders denken over kippenvlees en hoe zij kippenvlees kopen. Met een leergierige houding volgt het de wensen van de markt, en nauwgezet alle vereisten van wet- en regelgeving. De dialoog hierover zet MHP als transparant bedrijf graag voort, vanaf vandaag als deelgenoot van de Nederlandse pluimveesector.


De kostprijs van deze kip ligt circa 40% onder die van in West-Europa geproduceerde plofkip
De laatste paragraaf is opvallend. Nederland zou het type kip dat Zandbergen gaat distribueren, typeren als 'plofkip'. De kostprijs van deze kip ligt circa 40% onder die van in West-Europa geproduceerde plofkip, zodat de aantrekkingskracht van gunstiger geprijsde kip uit het oosten van Europa op inkopers van kippenvlees nadrukkelijk toeneemt. Dat geldt temeer daar Jan Zandbergen BV een onberispelijke kwaliteitsreputatie geniet. De Nederlandse pluimveesector ziet MHP als een bedreiging voor de productie van kip volgens de normen die gelden in ons deel van Europa.
Er zou aanvullend landbouwbeleid nodig zijn om die bedreiging tegen te gaan. MHP slacht nu al ruim 320 miljoen kippen per jaar en voorziet een forse groei door uitbreiding naar West-Europa.

De Stichting Somo die zich bezighoudt met het functioneren van multinationale ondernemingen protesteerde vorig jaar tegen Nederlandse investeringen in MHP.
Dit artikel afdrukken